Jump to content

Hvordan legge ut en moring på ca 1000 kg?


Fanafjord

Recommended Posts

Kan ikke hjelpe deg med godt svar der, da det ikke var min båt vi la denne ut til.

Båten som skulle bruke denne var en ny Windy 28 foter.

Sikkert noen andre her på BP som kan komme med 1 hånds kunnskap om dette systemet.

Antar at bunnforholdene er mest avgjørende for hva som "sitter".

En annen ting er hvordan man kan få utført vedlikehold på moringen.

Kjetting og festemateriell i kan fort slites hvis moringen ligger galt(sand og gnaging) og

galvaniske reaksjoner mellom festene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel nevnt dette før, men den kraftigste korrosjonen har du faktisk i overgangen mellom et oksygenrikt (fritt vann) og et oksygenfattig (mudderbunn) miljø. En moringskjetting er mest utsatt der hvor den løfter seg fra en mudderbunn, siden denne hele tiden veksler mellom disse to miljøene. Hvis du bruker kjetting så sørg for at denne ikke ligger langs bunnen, f.eks. ved å feste en liten, punkteringssikker bøye et par meter opp på kjettingen. Jeg har ved inspeksjon av moringer sett lite korrosjon der hvor kjettingen er festet til moringen, siden denne som regel ligger tilstrekkelig over bunnsjiktet.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Far min løste transportpoblemet enkelt. vel haddevi en slipp tilgjengelig, men en krane går også fint. vi festet en del av de stor fendera til loddet slik at det fløt. vel ute slapp vi forsiktig lufta ut og da vi drev med dykking var det ikke noe problem å følge loddet helt til bunnen.ingen tipping av båter eller andre innretninger

Link to post
Share on other sites

Fyllte et oljefat med jernskrammel og betong på land (i fjæra).

Etter herding tok vi tomme oljefat, bandt dem sammen med et taug, og festet i moringen.

Da floa kom, slepte vi loddet til ønsket sted, og kappet tauget;

Oljefatene fløt opp, loddet sank ned :yesnod:

 

Men vær forsiktig når du kapper tauget....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

La ut en moring på ca 700 kg, brukte 2 plasttønner festet i sammen, 1 tau fra tønnene igjennom øye i moringen og opp til kjettingen i ankervinsjen i baugen, stramte denne opp, løftet moringen, flyttet meg ut til der jeg skulle ha den, og kappet tauet med kniv, påsatt et langt skaft. Tauet til moringen lå inn mot land, slik at jeg unngikk krøll med det.

 

Grublet lenge på hvordan jeg skulle gjøre det, der er for lav forskjell mellom flo og fjære til at jeg kunne bruke oppdriftsmetoden. Siden tønnene var med, tok de halve tyngden av dette, så det gikk veldig greit.

Link to post
Share on other sites

Hva med å lage/sveise en flatbunnet kasse av stål med f.eks 30 - 40 cm karmer og innsveiset øyebolt i midten. Flyte denne ut og senke den på angitt sted......for deretter å dumpe stein i den til ønsket vekt er oppnådd ?

 

Nå er vi inne på noe. Hvis man hadde lagt et nett på havbunnen, kunne man dumpet stein oppå dette nettet. Slike nett kunne man ha kjøpt på båtbutikkene, og stein finner vi jo i naturen. Maskene må imidlertid være store slik at ikke fisk setter seg fast.

Link to post
Share on other sites

Skal en lage moring søk på moring.

 

Sikreste måten er å heise moringen fra kaia med kranbil og feste den til en stor nok båt

skøyte eller lekter for så og boksere den på plass.

 

Når en snakker om moringer på 1000kg eller mer er det ikke dette noen jolle jobb.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...