Jump to content

Hvordan legge ut en moring på ca 1000 kg?


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg skal lage meg en bøye-mot-land-fortøyning til seilbåten min. Jeg fant en del tråder som beskriver godt selve layout og dimensjonering men mitt spørsmål er hvordan man skal få et tungt lodd ned på et sikker og fornunftig vis.

 

Seilbåten er på nesten 4 ton, så jeg regner med å støpe en Betonmoring på ca 1 ton på land. Men hvordan få den ned? Selve stedet er ikke tilgjengelig for bil men det er en liten kommunal kai 300 m unna. Noen gode ideer? Kranbil er mulig men kranbåt ville bli veldig dyrt siden det er langt fra allfarvei.

 

Noen erfaringer? Hvordan har dere fått moring i den størrelsen ned på det stede dere ville ha det?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

når vi la ut moringsloddene til brygga støpte vi de i kasser på fjera og letta dem med en 28foter han hadde en råsterk Ford diesel og det var ingen problemer å dra dem av sandbunnen med den når det hadde blitt flo.. vi støpte inn rør gjennom loddet som vi tredde trossene igjennom, men vær ops når kveilen går ned da bør du holde deg unna.. en tung cabincruiser eller sjark løfter uten problemer lodd på 500-1000kg vil jeg tro.. våre var vel rundt 8-900kg tror jeg..

 

de småe loddene tok vi mellom to åpenbåter og la 4x4 i mellom samt 3 jernrør som vi tredde trossa i 8 tall rundt. da kunne vi fire det ned med håndmakt kontrolert! vi letta dem også via oppdriften når det flødde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette to ganger. Den første gangen fylte jeg opp et oljefat med betong når det stod helt fremme i baugen på båten. Satte inn jernstang i kryss gjennom fatet for at det ikke rullet på bunnen. Når alt var klart dyttet jeg det rett på plass.

Andre gangen på en annen plass hadde jeg kranbil hvor jeg festet loddet til en tank som var stor nok til å holde loddet oppe. Når det var komt ut på sjøen slepte jeg det på plass og kuttet tauet med en kniv som var festet til en lang stokk.

Link to post
Share on other sites

Granitt er vel billigere enn betong.

 

Hvorfor ikke snakke med en entreprenør. Få de til å bore et hull i en passe stor stein og sette inn en solid, galvanisert øyebolt som seff må tåle at steinen løftes etter den, og levere den til deg med lastebil.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Liten avsporing med dog:

 

Der jeg har båtplass, er moringene lagt for nærme brygga, dvs at når jeg trekker til meg bøya, så ligger de ca. midtskips.

De skal jo egentlig ligge noe meter bak båten istedet. Dette fører til at når vinden blåser mot hekken, så pendler båten med hekken fra side til side.

 

Har spurt bryggeeier om å utbedre dette, men sier at det vil bli altfor dyrt.

 

Spørmålet er da: Hvordan kan man enklest flytte disse moringene, f.eks 10m lengre bak?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Sølebunn sandbunn da er det stor sansynlighet for at utlegget suger seg fast om man prøver å løfte det, ihvertfall om det er flatt under

 

Sølebunn, 4m dypt, vekt er jeg usikker på, men det er beregnet for båter opptil 2 tonn ca.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Takk det var flotte innspill. Det med granitt var ingen dum ide, men jeg var mest opptatt av hvordan jeg skal få herligheten bort til bøyeplass og der ned på bunn. Tråden til Ingar viste til var nyttig. Tror det er bare å prøve.

 

Hvor får man forresten tak i tomme oljefat?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det innebærer vel at et 200l oljefat veier 230kg i vann.

 

 

Blir det ikke 260 kg i vann? 200 liter * 2,3 spesifikk vekt for beton - 200 kg vannvekt = 260 kg

 

Ikke at det betyr så mye :smiley:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hva med å bygge en moring av en utrangert jolle. Det må da gå bra å støpe oppi en slik, for så å senke den der man trenger den. Man kan jo begynne med å skru igjennom den endel jernstag, slik at den ikke sklir så lett på havbunnen. Deretter legger man den ved en brygge, og fyller på med stein, jern, og betong. Da kan man fylle til man ikke tør mer. Ser for meg at mange potensielle moringer i plast ikke passer like godt på sankthansbålet som tilsvarende i tre.

 

Ps, akterspeilet mot kreftene.

Link to post
Share on other sites

Mener det var noen her på BP som hadde støpt i en billig, opplåsbar badejolle på fjære sjø. Så var det bare å slepe jolla på plass og punktere den med en kniv.

 

Alternativt så kan du finne deg en passe stor stein i fjære, som akkurat stikker opp på fjære sjø. Lei et bensindrevet fjellbor og fest en øyebolt i den, seff sikret med et passende lim. Tau i øyet og over en robåt så flyter hele greia opp når det flør, og det er bare å slepe stasen på plass. Men du bør jo selvfølgelig sjekke med grunneier før du går i gang...

 

Granitt har egenvekt på 2,7.

 

Tomme oljefat får du f.eks. fra en leverandør av smøreolje til storkunder, alternativt noen som kjøper sånt i bulk. De er som regel bare glad for å kunne gi dem bort, siden alternativet er å betale for å bli kvitt dem.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Var med å la ut "morings-ring". Denne ble lagt i en pionerjolle med moringstau og bøye montert og klart.

Slepte denne ut og "kantret" jolla da vi var over stedet den skulle ligge.

Det skal sies at dette ble gjort på sommeren.

 

Men har du støpt moring, kan denne, festes under f.eks pioneer med tau over, som kappes ved slippsted.

Bruk ekstra båt til slep !

Link to post
Share on other sites

Takk for kjempebra svar! Prosjektet blir nok aktuell i løpet av mars, tenker jeg. Hadde Hilmar bodd i Bergen hadde han fått oppdrag med det samme. :smash:

 

Seasu, hva slags moringsring var det? Er det slik at man kan gå ned i vekt når man bruker ringformete lodd? Jeg tror det er sølebunn 10 - 12 m dyp.

 

Joda, har sjekket med grunneier og har en bøye her fra før. den har jeg bare ankret opp med en 30 m langt tau, 5 m kjetting og en 10 kg Danforthanker fra Biltema. Daumann 3 m under bøyen. Så trekktau mot land. Den har holdt fint i 3 år til 15 fots jolle, og i sommermånede har jeg også hatt en liten snekke med 1 ton liggende, men jeg føler at det er ikke safe nok for seilbåt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Få lagt moringen ned i sjøen på en plass du kommmer inn med båt. Lag en rundstropp. Vent på skikkelig fjære før så båten over. Stroppen bør være sånn noenlunde midt på båten. Stram opp stroppen det du klarer. Når det flør igjen vil den bli hengende fritt under båten din og du kan bakke den på plass. Husk å ha annet tau til bøye. Når den er på plass, kapper du rundsstroppen og den forsvinner i dypet. Obs. dette er ikke noe å leke med! Pass på hvor du har plassert tauverk og beina dine....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hvilket merke den/de vi la ned, men du har en link til noe liknende.

HER

De vi la ned var 2 stk ringer, lenket sammen med 2-3 kjettinger og med spesialtau(plastrukket) med stålkauser, en stk flytebøye

som holdt tauet opp og ankringsbøye på toppen.

Pass på å få anbefalt lengde mot riktig dybde.

Glemte å nevne at denne ble lagt ut for båt på svai !

Bør sjekkes om dette funker for bøye-land system.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er din erfaring med moringsringene så langt? Hva slags båt har du liggende? Det er jo klart det er mye lettere å hantere 150 kg enn en ton.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...