Jump to content

Lading av 3 batteribanker


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

I forbindelse med montering av hekkthruster vurderer jeg å sette inn eget batteri til denne. Da vil jeg få 3 batteribanker. 1. til forbruk, 2. til start og baugthruster og 3. til hekkthrusteren.

 

Har idag "volt sensitive relay" fra BEP. For bank 1 og 2.

 

Hvordan ville dere løst dette? Inn med et BEP rele ekstra?

 

Hvor stort bør batteriet være? Er til en SE60 fra Sleipner.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Viksund Bravo.

 

Som Nemo nevner" Pro Split fra Joerg. Jeg har selv tre banker, og etter å ha kjøpt en Sterling pro split av Joerg og montert denne i båten, så er mine problemer i forbindelse med lading og strøm over. Det forutsettes selvfølgelig at alt annet er på stell, så en Sterling Pro Split er såre enkel å montere og fungerer upåklagelig, og er verd hver eneste krone. Husk skikkelige kabler med riktig tversnitt tilpasset avstander mellom punktene. Joerg fikser det og. Bare bestill på mål. Faktisk behagelig. Bare å skru dem fast.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville montert trusteren på forbruksbanken, der har du normalt mest krefter å ta av. Ville faktisk hatt begge trusterne der, og dynamolading inn på denne banken. Når BEP ligger inne, vil du ha en stor bank å hente krefter av + lading fra dynamo fyller på hele tiden. Kan være BEP vil koble start til og fra ettersom spenning synker, men har du det stor BEP releet, kan tutvinge dette via en impulsbryter, så de ligger inne i 10 min(tror jeg det er).

Link to post
Share on other sites

Takk Nemo og Per Harald.

Bortsett av webbutikken har jeg også lagt en egen webside med forhåpentlig tilstrekkelig forklaring om PSR.

 

Skilledioder kan føre til spenningsproblemer som er typisk for slik.

Spenningsfall er en kjent sake, men det kan også bli alt for høy spenning på andre uttak.

 

Så er fordeling "it self" atter en tema som kan være ganske interessant.

PSR tilbyr da ganske mye og kan brukes som problemløsning på forskjellige områder.

 

Jeg må si at jeg er ganske begeistret og vager å uttale at det er fantastiske greier.

Så bare sjekk det, allerede for å forstå problemet med skilledioder og lading av flere benker.

 

Link til forklaringen om PSR

 

Ønsker en fortsatt fin søndag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det bør ikke være noe i veien for å bruke enda et BEP rele mot ekstra batteri for hekkthruster. Baug- og hekkthrustere kjøres vel ikke mer enn maks 5 sek. - så et startbatteri på 60 amp bør kunne greie jobben. Med 5 sek. tapper du ikke mer enn maks 1 Ah, kanskje bare 0,5 Ah hvis du bare bruker baugpropellen. Så det er god kapasitet. Lades fort opp igjen. Forbruksbanken til dette kan neppe være god løsning, tappes fort ned dersom du ikke ligger med lading fra land.

Link to post
Share on other sites

Blir det noe problem om landstrøm-laderen koples til PSR, slik at PSR styrer strømmen fra landstrøm-laderen når motoren ikke går?

Må i tilfelle landstrømmen koples fra før motoren startes?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Sikkert nevnt det før, men når det blir snakk om "uten tap" så sjekk om skille-saken har kjøleribber. Er den uten tap trenger den ikke avkjøling....

 

Kan ikke se noe kjøleribber på den til Jorg så da må den inneholde vanlige reléer. Dette er den eneste måten å gjøre denne jobben på med tilnærmet null tap.

Alt som er basert på dioder og andre halvledere har tap, enten i form av strøm eller spenning, evnt. begge deler.

 

Jørg vet fra før hva jeg mener om dette, men å styre en slik enkel funksjon med datamaskin synes jeg er helt 'bort i natta'.. :smiley:

Et ekstra BEP ordner saken på beste og billigste måte.

Link to post
Share on other sites

Blir det noe problem om landstrøm-laderen koples til PSR, ....ik at PSR styrer strømmen fra landstrøm-laderen når motoren ikke går?

Må i tilfelle landstrømmen koples fra før motoren startes?

Nei, det går fint.

Og nei, PSR velges etter samlete ladekilder.

F.eks. 60A dynamo + 50A lader +5A solar = PSR som takler 120Ainntak.

 

 

Sikkert nevnt det før, men når det blir snakk om "uten tap" så sjekk om skille-saken har kjøleribber. .

 

Jørg vet fra før hva jeg mener om dette, men å styre en slik enkel funksjon med datamaskin synes jeg er helt 'bort i natta'.. :smiley:

Et ekstra BEP ordner saken på beste og billigste måte.

Det er riktig, Ingar, PSR jobber også med reléer.

Men bortsett av at de ofte klarer mer enn mange andre tilbyr PSR en haug med andre funksjoner i tillegg.

Vanlige reléstyringer kan det ikke.

 

Les det riktig, jeg må ut nå og svarer senere igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at 1Ah fra forbruksbanken vil gi nevneverdig forskjell. Sett at du har en forbruksbank på 3x110Ah og startbatteri på 110Ah som BEP har koblet sammen, så får du 0,25Ah tap på hvert batteri. I tillegg stopper du vel ikke motoren umiddelbart etter bruk av thruster, så en vel fungerende 80A dynamo, vil vel putte inn si 50A over ti minutter=8Ah.

Med 2 BEP releer, vil du gjevne ut alle batteriene så fort spenningen er oppe igjenn likevel, så de pengene kan man spare.

Videre kan man jo ta det batteriet man hadde tenkt til bare thruster, og innlemme det i forbruksbanken, så får man enda større kapasitet. Ingen vits i å ha to batterier på "ferie" når man ligger i uthavn.

Link to post
Share on other sites

BEP-releet kobler ikke før startbatteriet har 13,7 volt. Behøver vel ikke alltid være slik når det er behov for å bruke thrusteren. Dessuten, hvis batteriene er koblet sammen trekker du strøm til thrusteren via BEP-releet. Kan ikke være bra hvis relet er av den minste typen. Et bra alternativ etter min mening er å bruke startbatteriet til både baug- og hekkthruster.

 

Redigert: Trykkleif.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar :smiley:

 

Hadde jo i utgangspunktet tenkt å bruke startbatteriet både til baug og hekkthruster, men i manualen er det sterkt anbefalt å bruke eget batteri til hekkthrusteren grunnet spenningsdrop ved bruk av begge på en gang. Og det vil jo være tilfelle innimellom i sterk vind.

Det er visstnok spenningen som bestemmer turtallet, altså effekten på thrusteren.

 

Er litt skeptisk til bruk av forbruksbank til thruster grunnet til tider kraftig nedtapping i late helger.... Da er det ikke mye å hente når en skal kaste loss i sterk vind.

 

Men kjøres strømmen gjennom BEP releet ved bruk av 2 stk? Har ikke koblingsskjema for hånden akkurat nå.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjørt ned forbruksbanken din, vil jo startbatteriet jevne seg ut gjennom Bep i det øyeblikket releet trekker/motor starter(start batteri over 13,8V).Da har du allerede en bank før du bruker thruster, og dynamo fyller det den klarer. Har man dynamo koblet til forbruksbank, er den eneste strømmen som går gjennom Bep det som prøver å jevne start og forbruk når du bruker thruster. Når Thruster ikke går, er det ladestrøm til start som går andre vei. Ellers er det riktig som du sier at det er spenningen som bestemmer effekten av thrusteren, og en liten bank detter fortere enn en stor. Er du uheldig, kan spenningen falle på startbatteriet ved thrusterbruk, slik at det andre thrusterbatteriet ditt ikke får ladetilførsel under bruk. Da kan effekten fort falle på den ensomme thrusteren.

Har du begge thrustere på forbruk, lading fra dynamo til forbruk, og et stort 300A bep mellom forbruk og start, har du mest reserver tilgjengelig. Kobler du impulsbryter til bep, kan du trykke på denne hvis du vet det blir mye thrusterbruk(feks sidelengs inn/ut), og du har alle batterier sammenkoblet i 10 min uansett spenning. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så lenge begge thrustere og lading er koblet til forbruksbank, får du maksimal tilførsel av ladestrøm til banken der thrusterne trekker fra, så om releet skulle koble bort start, har du fortsatt maksimal tilførsel av ladestrøm til thrusterbank. Trykknappen trigger bep som en "emergency paralell" uavhengig av spenning, så du vil få maksimalt av kapasitet du har i båten til enhver tid, også med startbatteriet..

Link to post
Share on other sites

OK, lading til forbruk (og sense til BEP-releet). Så ikke det i farta, men ikke etter "oppskriften". Da får du jo i alle fall ikke maks. spenning til thruster når forbruksbanken kanskje allerede er mye nedtappet. Startbatteriet vil ikke bidra før spenningen på forbruk = 13,7 volt (og BEP kobler inn), og det kan ta LANG tid. Men det er nå bare min mening. Jeg har koblet baugpropellen til startbatteriet, og det har funket uproblematisk hittil, og automatisk. Ikke noe behov for "emergency parallell" som dessuten ikke finnes på "vanlige" BEP.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor anbefales det eget batteri til hekkthruster? Er det ikke bare å gå opp på størrelse på "startbanken" om det er der thrustere er koblet inn? Hva med de som har 6kw thruster? Blir jo samme som 2x3Kw?

 

Og om jeg trenger eget batteri, er det altså nok med 60Ah? Ser de anbefaler 350cca(Eller hva det var).

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk. 7,5Hk thrustere.

Jeg ville aldri koplet 2 thrustere på samme banken.

Da vil du garantert få problemer med for lav spenning og brente thruster releer.

Dette kan Sleipner bekrefte for deg.

Kople baugthruster på startbanken.

Hekkthruster på forbruksbank.

Hvis ikke dette er nok, kompletterer du med ekstra batterier ved thrusterne.

Jeg har valgt Optima Red Top for formålet, de er små, lette, og gir utmerket guff for dette bruket.

Ekstra thruster batteri er skilt fra med BEP fjernstyrt batteribryter og blir lagt inn ved start av motor, og skilt fra igjen ved stopp av motor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...