Jump to content

Lading av 3 batteribanker


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei Mix

Du har altså ikke eget batteri? Bruker kun Forbruk og start?

Da velger jeg iallefall å ikke bruke samme banken som du sier.... Er jo litt skeptisk til forbruksbank, men det bør kanskje gå.

 

Må også prøve å finne litt data på forbruksbatterier. De har stått som backup til mobilmast og har kanskje ikke de rette egenskapene....

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jo jeg bruker ekstra batteri, spenningsfallet ble for stort, jeg fikk ikke guffen jeg skulle ha.

Så dette ettermonterte jeg. Men jeg har thrustere med et atskillig større forbruk enn deg.

Prøv først, og se hvordan det funker hos deg.

Men for all del ikke kople 2 thrustere til samme bank. Det vil ikke fungere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger :smiley:

 

Da går det kanskje mot et ekstra batteri...

Forbruksbanken er nok ikke større enn den må være for ei helg på sjøen, og om jeg må kjøre litt hekkthruster ved tillegging er vel løpet kjørt...

 

Hvordan kontrollerer man om battterier begynner å bli "slitne"? Noen som har gjort dette?

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hvis man har en på hver bank og skillerele som kobler disse sammen, blir jo det det samme som alt fra en bank. Forskjellen blir vel at rele kan skille den ene banken fra å motta lading under thrusterbruk når spenning faller? Ekstra batteri ved thruster blir vel samme som å utvide total kapasitet. Man booster vel bort litt spenningsfall i for tynne kabler frem, ved å sette batteri nær thruster?

 

Hva batterier angår, bør de kunne levere høy strøm. Ikke alle forbruksbatterier kan det hver for seg, men kanskje til sammen. Ellers kan det være fornuftig å vurdere total ladekapasitet når det blir flere tunge forbrukere ombord.

Link to post
Share on other sites

Husk å ta med i betraktning at starter/trustere forbruker tilnærmet null av batteriets lagringskapasitet (amperetimer), det er batterienes evne til å levere strøm det kommer an på. (Og motstand i kabler mellom batteri og starter/truster motor)

Så batteriet trenger ikke å være stort så lenge det kan levere mye strøm. Dette er ofte proporsjonalt, men noen typer er bedre enn andre på dette området. Optima etc.

Link to post
Share on other sites

Ekstra batteri ved thruster blir vel samme som å utvide total kapasitet.

Nei, ikke så lenge det er skilt med en automatisk batteribryter styrt fra tenninga på motoren.

Det er det som er cluet.

Selv om forbruksbanken er nedtappet vi det ikke lekke noe over fra ekstrabatteriet over til forbruksbanken, det sørger

dynamoen for da spenningen er over 12,7 volt på et blunk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Til 14hk baugthruster og 1500w ankervinsj har jeg 2stk 100ah Leoch AGM forbruksbatteri men dem har alle egenskaper som kraftig startbatteri. Dem er koblet opp til 24v og ladekretsen er 24v 6amp lader. Inverter som henter strøm fra 12v forbruksbank mater laderen i tillegg til landstrøm. Har funkert utmerket :cheers_wine:

Hovedkabinen er i forskipet og Ikea sine elektriske sengebunner kjører på 24v. Etter jeg byttet ut til 24v anlegg forut fikk jeg fjernet 2stk omformere til sengebunnene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Liker igrunnen løsningen til Mix.

Og da bør jeg vel kanskje koble ett ekstra batteri til hekkthruster sammen med forbruksbanken via rele?

Kobler jeg det sammen med startbatteriet vil jo dette i prinsippet være sammen med baugthruster.

 

Noen som kjenner til hvor man får kjøpt rele som tåler ca 70A?

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir jo når du kobler det sammen med forbruksbanken. I det øyeblikket du kobler et fulladet batteri til en forbruksbank som er tappet av, vil de jevne seg ut umiddelbart.

Skal du ha det batteriet toppet til du bruker thruster, må det være separert fra forbruk og lades separat, ellers blir det bare et tilskudd til forbruksbank. Å ha et batteri ved thruster fremme, vil kompensere for spenningsfall i for lite kabeltverrsnitt på lange kabler, og slik sett forhindre brenning av releer. Men at det skal være noe annet en en ekstern utvidelse av forbruksbank, kan jeg ikke se.

Hvis man under lading, sier at man har en forbruksbank som er 4x100 Ah. Når man stopper, kobles det ene 100Ah batteriet framme ved thruster, fra forbruksbanken. Man bruker 150Ah av 300, før man starter igjenn.

 

Med eksternt batteri fremme som blir koblet til ved motorstart, har man da : 150Ah(50%) rest + 100Ah fremme= 250Ah tilgjengelig.

 

Ved en fast forbruksbank på 4x100Ah, vil man ha: 400Ah - 150Ah =250Ah tilgjengelig.(62,5%rest).

 

Kan ikke se at det skal bli noen nevneverdig forskjell i prestanda til de to bankene så lenge tverrsnitt på kabel til thruster er stort nok. Dessuten slipper man å tappe batteriene prosentvis så mye under forbruk, når banken er større, og det skal vel være positivt for levetid.

En annen ting man skal være klar over ved bruk av Bep, er at ved tunge forbruker på bank som ikke mottar lading direkte, kan du risikere at Bep kobler ut ladetilførsel (12,8V) ved thrusterbruk, og det vil man tape på i forhold til å ta i mot lading kontunierlig.

 

 

Forøvrig ville jeg satset på et betraktelig større rele en 70A. For det første, vil sammenkobling mellom fullt thrusterbatteri og halvtomm forbruk, fort medføre strømpeak over 70A. Når du trekker strøm til en thruster fra batteri fremme, skal det etterfylles fra forbruksbank, og medfører strømmer på over 70A. Det er kun ved direkte lading fra feks en dynamo på 70A dette holder mål.

I båter med såpass tunge forbrukere som to thrustere og vinsj(er), synes jeg vurdering av to dynamoer(eller en stor) også bør komme inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Ekstra batteri ved thruster blir vel samme som å utvide total kapasitet.
Nei, ikke så lenge det er skilt med en automatisk batteribryter styrt fra tenninga på motoren.

Det er det som er cluet.

Selv om forbruksbanken er nedtappet vi det ikke lekke noe over fra ekstrabatteriet over til forbruksbanken, det sørger

dynamoen for da spenningen er over 12,7 volt på et blunk.

Spørsmålet blir jo når du kobler det sammen med forbruksbanken. I det øyeblikket du kobler et fulladet batteri til en forbruksbank som er tappet av, vil de jevne seg ut umiddelbart.

Det blir som Mix sier. I det øyeblikket du kobler et fulladet thrusterbatteri til en forbruksbank det er tappet mye av, skjer det ikke en dritt når motoren går fordi dynamoens ladespenning nærmest momentant er høyere enn de 12,7V hvilespenning thrusterbatteriet har. I praksis vil thrusterbatteriet derfor ikke tappes i det hele tatt, men faktisk toppes ørlite grann til.

 

Videre er det ikke amperetimene man har tilgjengelig som er viktig, det er spenningen man har tilgjengelig som er viktig. Forbruksbanken kan f.eks være tappet mye ned og thrusterbatteriet kan være et lite 50Ah fulladet Optima. Det funker likevel helt utmerket.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har også et vanlig relé, som jeg antar koster mindre. Men at det skal styres fra W uttaket er feil.

Vil ikke bli ødelagt, men summe noe veldig... Det riktige er D+/61.

Som man ser er gj.snitt. levetid 100k av/på. Mangel på driftsikkerhet har vært brukt imot denne løsningen ift dioder..

Litt på siden, men jeg hadde en VDO logg med mekanisk reedrelé-giver. Når den tok kvelden hadde reléet rundt 1 milliard operasjoner. Og det var pga at kablene til det var korrodert istykker at giveren ikke fungerte.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Noen som kjenner til hvor man får kjøpt rele som tåler ca 70A?

 

Jeg ville heller gått for dette :

 

http://www.rawcomponents.co.uk/relays-hold...-12v-relay.html

Fordelen her er at tilkoplingsterminalene er M6 og ikke flatstift (80A - flatstift ???)

Fikk mitt fra Kvikk Batteriservice i Tønsberg, og betalte vel ca 200 for det.

Hadde dette før jeg installerte PDAR og Skilledioder fra Jørg.

 

Men til hovedproblemstillingen : Jeg ville heller velge - eller si heller valgte en ladeløsning basert på

 

PDAR Sterling Pro-Digital Regulator 12/24Volt

DI90A3 Skillediode 90A 1xGen 3xBatteri

+ jobben med å installere

 

framfor disse 0-tap greiene hvilket jeg deler Ingars syn på.

 

 

Så til spm om hvor trusteren og ankervinsj skal belaste - jeg har valgt å doble startbatterikapasiteten til 120Ah (for en 4LHA) og sette dem der.

Såsant batteriene er friske, skulle dette gi kapasitet i fleng. Ønsker du eget batteri til trusteren, bruker du utgang 3 på skilledioden.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et fulladet batteri har vel langt større amperstyrke(CCA) enn en dynamo.Spenningen utlignes når den kommer ut på ledningenettet så 14,4 volt har du vel bare ved dynamo.Da går strømmen til der det er minst motstand som er det tomme batteriet og i amperstyrke så er det fulle batteriet en større giver enn dynamoen.Kan jo ta et tenkt eksempel med en bil med tomt batteri.Kobler til en lader på 10 amp.og 14,4 volt ladespenning i 5 min.Prøver å starte uten hell.Kobler så til et fulladet batteri med startkabler i tillegg til lader i 5 min.Kobler så fra alt før startforsøk.Om den starter er usikkert,men der er ganske sikkert mer liv.Altså den høyere spenningen fra laderen har ikke forhindret at det går strøm fra det fulle batteriet til det tomme.Er denne påstanden feil?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Et fulladet batteri har vel langt større amperstyrke(CCA) enn en dynamo.

 

Blir som å sammenlikne ei vannkran og et kar med vann.

 

Spenningen utlignes når den kommer ut på ledningenettet så 14,4 volt har du vel bare ved dynamo

 

Fel -

 

Har du tomt batteri , har du lav spenning både på dynamo og ved batteri (minus spenningsforskjell i kabel pga ladestrøm.

Har du fullt batteri, har du 14.4 både ved dynamo og batteri.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Altså den høyere spenningen fra laderen har ikke forhindret at det går strøm fra det fulle batteriet til det tomme.Er denne påstanden feil?? :confused:

Ja, det blir feil. Den høyere spenningen gir en effektiv sperre.

Når du i ditt eksempel kobler til en 10A lader og et fulladet batteri inn på et flatt batteri, gir jo ikke laderen din 14,4V selv om det står 14,4V stemplet på den. 10A er for småplukk å regne og likevektspunktet mellom strøm og spenning er kanskje bare 10-11V i begynnelsen på ditt flate batteri. Og siden batterispenningen på det fulladede batteriet er 12,7V går det strøm også fra det fulladede batteriet til det tomme batteriet.

 

Hvis derimot det tomme batteriet ikke hadde vært tomt, men bare tappet f.eks. 60%, er spenningen på det batteriet kanskje ca. 12V.

Og er laderen din ikke 10A, men en 80A dynamo, klarer dynamoen å heve spenningen ganske mye over 12V før batteriet blir så sultent at det vil ha mer strøm enn det dynamoen klarer å gi. Så dannes det et nytt likevekstpunkt for spenningen. Nøyaktig hva det punktet er, spiller mindre rolle, så fremt det er høyere enn det fulladede batteriets hvilespenning på 12,7V. Er spenningen høyere, vil det gå ladestrøm inn på det fulladede batteriet i stedet for strøm ut.

Link to post
Share on other sites

Leverer orginaldynamoer såpass ved tomgang allerede?

Litt usikker på om jeg husker riktig, men mener at det var spenning på knappe 12V med motoren på tomgang, så lenge glødingen lå inne, på en 222hk Yanmar jeg så på? Den lå da jammen inne til trusterbruken var ferdig og båten ute av havna.

Link to post
Share on other sites

Nei, ved tomgang leverer ikke dynamoen veldig mange ampere.

På en motor med ettervarming slik som Yanmaren, vil spenningen falle ned mot 12V litt avhengig av hvor stor og hvor utladet batteribanken som leverer strømmen til ettervarmingen er.

 

I en slik setting vil man nok oppleve at det går strøm fra det fulladede baugpropellbatteriet.

Spørsmålet blir da hvor mye strøm og hvor lenge når man fintenker og vurderer om det blir et problem eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Helt klart en fordel med skru-terminaler. Sjekk prisen, ca 115kr for 100A rele....

 

 

Problemet er jo at de bare leverer til UK...

 

Hvilke ulemper ville det være ved å bruke et ekstra BEP rele? Har jo ett fra før mellom start og forbruk. Nå gjelder det jo mellom forbruk og hekkthruster. Kanskje bare strømtrekket ved stillstand på 20mA??

 

Ellers fint at "problemet mitt" ser ut til å være belyst fra flere sider :smiley:

 

Redigert: Og hvor mange ampere bør releet tåle? Kan jeg risikere 250A strømtrekk gjennom releet?

 

Mvh

Christian

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Er jo det som er så fint med dette forumet. Slipper kanskje å gjøre samme feilene som andre har gjort....

 

Vekselspenning skjønner jeg mer av, men de batterigreiene.... Lytter til erfarne sjøfolk da :smiley:

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...