Jump to content

Lading av 3 batteribanker


Viksund Bravo

Recommended Posts

Jeg har akkurat koblet dette i en Joda 8100 TC (27 fot).

Der er det 2x115Ah batteri til forbruk og et 115Ah til start og thruster. Det sitter en BEP i mellom disse.

Bruk start batteriet til thruster fordi thrusteren kjøres lite og kun når motoren er i gang. Dette lades fort opp igjen med litt kjøring.

Forbruk bankene er for dyrbare å bruke når du skal ligge stille noen dager.

Dette fungerer helt supert!

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Nidelv26.

Takker for svar, men mistenker at du ikke har lest tråden nøye nok :wink::smiley:

 

Problemet gjelder når både hekkthruster og baugthruster installeres, og disse ikke skal gå på samme batteri.

Jeg ender da opp med 3 batteribanker.

 

En oppsummering:

Dynamo er på 90A.

BEP releet har jeg idag mellom start og forbruk. Baugthruster er koblet til startbatteri( 140A) med 95mm2 kabel. fungerer fint.

Forbruk er 3x100A. Vil ha et ekstra batteri parallellt med disse til hekkthruster, skilt av vha vanlig rele eller BEP rele. Det vil ikke tappes fra dette når releet ligger inne grunnet spenningen som raskt er over 12,7V sier de som kan dette :smiley:

 

Men jeg lurer fortsatt litt på hvor stort releet mellom forbruksbatteri og batteri for hekkthruster bør være. Og om et spenningsstyrt BEP rele vil gjøre samme jobben på en ok måte.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet trenger ikke releet å være veldig stort. Normalt går det jo ikke veldig mye strøm gjennom releet, da hekktrusterbatteriet jo er ladet opp.

Likevel kan det jo gå en del strøm hvis hekktrusterbatteriet av en eller annen grunn er mye utladet Trusteren suger jo en masse og får den ikke det den trenger fra trusterbatteriet, vil den jo suge det fra de andre batteriene via releet.

 

Verst tenkelig scenario er hvis dette ekstra hekktrusterbatteriet er flatt, men noe stort problem er vel ikke akkurat det?

 

Kan du ikke bare sette en sikring i serie med releet slik at sikringen brenner av hvis strømmen i akkurat dette spesialtilfellet blir større enn det releet er beregnet for? Normalt burde det jo ikke gå særlig mange ampere gjennom releet.

Link to post
Share on other sites

Fornuftig det Lotus her sier.

Din thruster trekker vel ikke mer enn ca. 250 A.

Mine trekker ca. 450 A, så jeg tok ikke sjansen på å bruke slike små 100 A releer.

Derfor brukte jeg BEP 722 batteribryter istedet.

Men jeg ser slett ikke bortfra at mindre rele' vil virke ok for deg.

Ihverfall i et normal scenario.

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut :smiley:

 

Med et ekstra BEP rele som jeg har fra før vil jeg vel ha sikret meg mot at for stor strøm trekkes gjennom? (i dette tilfellet 125A) Siden spenningen da vil synke på forbruksbank og releet legger ut? Så kanskje et BEP rele til er tingen, så slipper jeg sikringen i serie? Lett å få tak i også :smiley:

 

 

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at rele eller BEP er noe skummelt hvis truster batteriet er utladet. Start strømmen på en thruster kan være ganske stor, og da kan skaden skje. Jeg er forsatt skeptist til å koble thruster til forbruk banken. Hva med å legge til et batteri ekstra til start/thruster pakken og koble bow og stern thruster til disse.

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Nidelv26

 

Jeg kommer nok til å bruke et rele som tåler 250A, altså maks det hekkthruster trekker. Hvis batteriet til thruster er helt flatt vil det kunne gå det gjennom releet som Lotus beskriver.

 

Sleipner anbefaler ikke samme batteri til baug og hekkthruster. Derfor denne løsningen :smiley: .

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Idag ble rele og batteri kjøpt inn. Havnet på rele som tåler 500A i noen sekunder med skikkelige skrukoblinger, og et AGM batteri på 90A.

 

Med denne løsningen kan jeg bruke det nye batteriet som backup på forbruksbanken ved å overstyre releet :smiley:

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fortsatt tro på skilledioder, synes det fremstår som enkelt og robust. Den mest fremtredende ulempen er spenningstapet, men det er svært lavt på flere av isolatorene jeg kikket på. Synes det blir litt teit å utelukkende trekke frem 0,7-1,0V som tap, når det til nød er tilfellet på de aller kjipeste utgavene det går an å få tak i. Det reklameres for isolatorer med mosfet-teknologi som ikke har kjøleribber og 0V tap, men jeg gikk ikke for det i denne omgang. Jeg valgte til slutt en enhet som var spesifisert med (Less than) 0,25V tap. Den var dimensjonert for 300A, noe som er unødvendig for meg med en 50A dynamo, men effekttapet vil vel da i ytterste konsekvens være (W=UxI) 50x0,25=12,5Watt, og det kan jeg leve med tror jeg. Ved 300A kontinuerlig lading ville vel effekttapet være 300*0,25=75W, og da er det på sin plass med litt kjøling. Til sammenlikning ville effekten av 300A ved 14V (effekten dynamoen faktisk produserer) være 4200Watt, og da synes jeg 75W tap i ladekretsen ikke er noe å male fanden på veggen for (50*14=700W i mitt tilfelle, effekttapet i diodene vil vel da være ca 1,7%).

 

Videre vil jeg påpeke at det går an å kompansere for spenningsfall i dioder, ved å øke ladespenningen, dette for å unngå evt sulfatering. Jeg vil ikke gjøre det i utganspunktet, men vil vurdere det kontinuerlig avhengig av resultatene jeg leser av til sommeren..

 

Det er iallefall min teori. Hvis jeg har fullstendig missforstått noe, vil jeg gjerne få klarhet i det.

 

Joerg trakk i sin visdom frem dette:

Spenningsfall er en kjent sake, men det kan også bli alt for høy spenning på andre uttak.

Men jeg kunne ikke finne noen direkte forklaring på det utsagnet i F.A.Q'en på siden du henviste til, hvis du/noen kan forklare det nærmere ville jeg satt pris på det.

 

Når jeg hadde en runde med meg selv vedrørende ladeopplegget i min båt , kom jeg frem til at følgende kunne fungere for meg:

 

ladingseilbt2.jpg

 

Det jeg vektla var sikkerhet og fleksibilitet. I dette oppsettet er det en hovedbryter til hvert batteri, og en "nød-vender"for å kunne isolere ett forbruksbatteri til start, hvis startbatteriet skulle svikte. Merk at jeg ikke trenger å paralellkoble forbruksbatteriet med startbatteriet for å oppnå dette (koble fra hovedbryteren til startbatteriet først), for å unngå at forbruksbatteriet utgjevner seg med startbatteriet. Når jeg ikke er i båten er alle batteriene adskilt så i tilfelle et forbruksbatteri skulle svikte (kortslutte eller tappes på annet vis), vil ikke hele banken gå til helvete. Jeg vil trolig ha kun ett forbruksbatteri til å begynne med, men jeg har da muligheten til å øke på etterhvert hvis behovet skulle melde seg.

 

Jeg tror dette oppsettet kunne vært helt kurant i en båt med thrustere. Start / forbruk / thruster -batteri vil være helt adskilt og når du begynner å tappe thrusterbatteriet, vil tilnærmet all tilgjengelig kapasitet fra dynamoen gå rett til det batteriet.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du har en annen løsning Cerveza, og den er sikkert god den.

Har allerede BEP mellom forbruk og start, og det fungerer fint. Men med det ekstra batteriet til hekkthruster vurderte jeg rele styrt av tenning eller dynamo som den beste og billigste løsningen. (Ca 1/4 av prisen for skilledioder for 3 banker). Trenger heller ikke en ekstra bryter for å paralellkoble om jeg trenger thrusterbatteriet som backup til forbruk. Og det kan jo bli aktuellt siden det står ubrukt i 99% av tiden :smiley: Så nå har jeg i tillegg økt forbruksbanken til 390A. Kan komme godt med det også.

 

Var det D+ på dynamo som burde styre releet?

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke du har en mekanisk betjening på releet i tilegg, bør du vel ha en bryter å legge det inn med, om du skal bruke det til backup til forbruksbank.

Et lite spørsmål i den sammenheng: Om man har en forbruksbank på feks 2x110Ah som er nede på 12V, og kobler denne sammen med et fullt 90Ah batteri(12,8V), er det noen som har en formening om hvor stor strøm det vil gå, og hvor lang tid det tar å gjevne ut?

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det reklameres for isolatorer med mosfet-teknologi som ikke har kjøleribber og 0V tap

Slike eksisterer ikke, iallfall for de strømmene vi snakker om her. Hvis det er den saken til Jørg du tenker på så er den rele basert.

 

Var det D+ på dynamo som burde styre releet

Kobles til ladelampeuttaket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...