Jump to content

Bytte av dieselfilter/vannutskiller


egro

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å montere ei håndpumpe (en slik blære som er på besintanker for påhengsmotorer) før dieselfilter/vannutskiller, slik at man kan pumpe opp diesel å fylle filterkoppen etter bytte av filter. tenker med gru på sist sommer med lufting av systemet.

Carat 7400 1987 solgt
Nimbus 28DC 1987 solgt

Skuteløs

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å montere ei håndpumpe (en slik blære som er på besintanker for påhengsmotorer) før dieselfilter/vannutskiller, slik at man kan pumpe opp diesel å fylle filterkoppen etter bytte av filter. tenker med gru på sist sommer med lufting av systemet.

 

Jeg monterte en slik liten håndpumpe foran vannutskilleren ifjor og den fungerer helt topp. Filteret står så høyt at jeg måtte toppe tanken helt opp i fyllestussen for å få filteret luftet. Den lille håndpumpa gjorde jobben sin og den tåler diesel.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å montere ei håndpumpe (en slik blære som er på besintanker for påhengsmotorer) før dieselfilter/vannutskiller, slik at man kan pumpe opp diesel å fylle filterkoppen etter bytte av filter. tenker med gru på sist sommer med lufting av systemet.

Det går fint!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg må si er meget uenig med å montere en påhengsmotor blære/pumpe på tilførsel rør av diesel. Det må være da være å lage kilde for motorstopp.

Da ville jeg heller brukt utstyr som er beregnet for din motor. Føde pumpa på motoren din skal klare jobben. Viss ikke så er det feil på fødepumpa eller rør/filter montert feil i båt.

Viss jeg i ett ekstremt tilfelle måtte til med noe pumpe pjask så måtte det være filter med pumpe.

 

Var en gang innom et dieselverksted for å kjøpe ett slikt filter fordi jeg synes det "var kjekt å ha" Mekanikeren som ekspiderte frarådet meg dette. Nettopp fordi det originale opplegget skulle klare jobben.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg må si er meget uenig med å montere en påhengsmotor blære/pumpe på tilførsel rør av diesel. Det må være da være å lage kilde for motorstopp.

Da ville jeg heller brukt utstyr som er beregnet for din motor. Føde pumpa på motoren din skal klare jobben. Viss ikke så er det feil på fødepumpa eller rør/filter montert feil i båt.

 

Hvorfor vil en slik pumpe være en kilde til motorstopp?

Ved å montere omtalte pumpe kan filteret i vannutskilleren skiftes og luftes enkelt og greit mens båten ligger på land.

Vannutskilleren på min båt står montert mellom tank og dieselfilter, og denne enkle pumpa sparer en for mye søl ved enkel og grei lufting. Lufting på injektorer blir helt unødvendig og jeg er sikker på at all luften er ute av systemet når jeg drar ut.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Kan det være noen misforståelser ute å gå her?I min båt går dieselen fra tanken til vannutskiller som inneholder et filter,videre til fødepumpa og så til motorens orginale filter og til slutt innsprøyningspumpe og dyser.Skal jeg få luft ut ved vannutskiller kan jeg ikke bruke orginalpumpa da denne kommer etter og dermed vil suge mer luft i systemet når lufteskrue ved vannutskiller er åpen.Er den stengt klarer jeg å lufte med fødepumpa,men det tar lang tid å suge vannutskiller og slanger full med diesel.Forøvrig var det slanger orginalt fra tanken og frem til fødepumpe som likevel måtte skiftes,og da så jeg ikke noe problem med å bruke en slik,men klart at rør er sikkert bedre.Dette med pumpekapasitet kan sikkert variere fra båt til båt pga hvor høyt tank står i forhold til fødepumpe og hvor effektiv den enkelte pumpe er.

Link to post
Share on other sites

Da er vi nok mange i selskapet som har dårlig kvalitet på vannutskilleren...

 

Nå forstår jeg det sånn at de fleste inn på her driver med svenskehandel, og har vel ikke prøvdt å bytte filter når det humper litt på sjøen. Ja ja Redningsselskapet skal nu ha litt å drive med dem og.

 

Jeg foretrekker kvalitet sånn eg greier meg selv.

Link to post
Share on other sites

Riktig. Jeg har sakene i samme rekkefølge. Eneste måten å få luftet vannutskilleren skikkelig er enten å toppe tanken helt til topp av fyllestuss eller å montere pumpe foran vannutskilleren. Denne har jeg montert inn på røret på laveste punkt mellom tank og utskiller og sørget for at den ligger på et sted hvor den får ligge i fred uten at noe blir lagt oppå den.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Skal jeg få luft ut ved vannutskiller kan jeg ikke bruke orginalpumpa

 

Joda - jeg har det slik - tapper av og skifter filterinnsatsen i vannutskiller, og tilsvarende på motorens filter. Det eneste lufteskruen som så skal være åpen er den på toppen av motorens filter. Så om alt er i orden, pumper du på motorens manuelle pumpearm (noen ganger sitter den på motorens filterhus). Du lager da et vakuum som fyller vannutskiller med diesel, og så etterhvert motorens filter. Når det kommer diesel ut på toppen av motorens filterhus, er allt fullt. Gjør dette hvert år, og det tar ikke spesiellt mye tid å få fram dieselen.

 

Den gummiblåsa til påhengere har ikke noe i en dieseldrivstofflinje å gjøre. Gummien er tynn sammenliknet med resten av komponentene her, og temperatur/driftsforhold ofte tøffere selv om selve dieselen kanskje ikke er noe problem. Får du en lekkasje, stopper motoren din.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du lager da et vakuum som fyller vannutskiller med diesel, og så etterhvert motorens filter. Når det kommer diesel ut på toppen av motorens filterhus, er allt fullt. Gjør dette hvert år, og det tar ikke spesiellt mye tid å få fram dieselen.

 

 

-koh

 

På min installasjon er filterhuset (Volvo Penta) utformet slik at hvis jeg gjør som du beskriver så blir det liggende en luftlomme i filterttoppen. Innløp og utløp av filterhuset ligger lavere enn luftesskruen. Denne lommen kan ikke fylles med diesel uten at det er overtrykk på tilførselsiden av filteret. Ved kun å bruke den manuelle pumpen på motoren blir det liggende en liten luftlomme som kan skape problemer siden. Overtrykket får jeg da enten ved å fylle diesel på tanken til nivået står over lufteskruen eller ved å montere denne lille pumpen. Jeg tror denne pumpen ligger i et langt bedre miljø enn ved de fleste påhengsmotorinstallasjoner.

Det er mulig jeg burde satt inn en bedre pumpe, men den fungerer helt greit og faren for lekkasje er vel ikke større enn ved andre koplinger på dieseltilførselen.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe galt med å ha en slik blærepumpe el.l montert på slangen/røret mellom tank og forfilter. Men jeg ville montert en by-pass ventil paralellt med pumpen. Man stenger da by-pass ventilen, pumper og lufter og så deretter åpner man by-pass ventilen igjen. Lager man et slikt opplegg vil ikke denne pumpen kunne lage noen problemer for dieseltilførsel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at de sprekker i gumien fordi de morkner. Den var fra biltema og ble brukt til bensin, men regner med at dette også kan skje med diesel. Mulig den blir enda stivere og sprøere av å skjelden bli brukt.... dette kan føre til kjipe motorstopp....men ideen er jo god den.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Det en også bør tenke på er hvor mange liter/min en slik pumpe kan håndtere, på større diesel maskiner er det ikke sikker den slipper nok diesel gjennom

 

Jeg hadde en slik blærepumpe på en tidligere 300 hk turbodiesel. Ikke noe problem de 3 årene jeg hadde den iallefall :wink:

Det er ikke antall hester som er avgjørende her, det er antall liter maskinen sirkulere. En del går i retur til tank og på dagens CR maskiner går temmelig mye diesel i retur. Jo lavere last maskinen går på jo mer går i retur.

Hvis jeg ikke husker feil så sirkulerer Steyren min 180 liter i timen, bruker jeg 40 liter i timen så går altså 140 liter tilbake til tank i løpet av denne timen.

Link to post
Share on other sites

Men jeg ville montert en by-pass ventil paralellt med pumpen. Man stenger da by-pass ventilen, pumper og lufter og så deretter åpner man by-pass ventilen igjen. Lager man et slikt opplegg vil ikke denne pumpen kunne lage noen problemer for dieseltilførsel.

 

Det må jo være det beste - da er jo den feilkilden borte!... Vi som har Steyr har det enkelt, er bare å vri om nøkkelen på posisjon før start og vente til alle knatrelyder er borte - voila!

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å sette på en slik pumpe, men det gle for trangt. Derfor har jeg en løs belgpumpe med to slangestusser. Etter filterbytte/inspeksjon, åpner jeg lufteskruen på filteret, kobler av slangen fra tanken og setter utløpslangen fra belgpumpen inn på filteret med den andre slangen ned i en kanne med diesel. Så pumper jeg til det renner over i filteret og kobler alt på plass igjen. Litt ekstra styr, men ingen fare for problemer med belgpumpen under vanlig motordrift.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...