egro Startet 18.Januar.2009 Del på Facebook Startet 18.Januar.2009 Er det noen som har erfaring med å montere ei håndpumpe (en slik blære som er på besintanker for påhengsmotorer) før dieselfilter/vannutskiller, slik at man kan pumpe opp diesel å fylle filterkoppen etter bytte av filter. tenker med gru på sist sommer med lufting av systemet. Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 PÅ vannutskillerfilter av litt kvalitet er det pumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Finnes det ikke en liten håndpumpe montertfør dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 (redigert) Er det noen som har erfaring med å montere ei håndpumpe (en slik blære som er på besintanker for påhengsmotorer) før dieselfilter/vannutskiller, slik at man kan pumpe opp diesel å fylle filterkoppen etter bytte av filter. tenker med gru på sist sommer med lufting av systemet. Jeg monterte en slik liten håndpumpe foran vannutskilleren ifjor og den fungerer helt topp. Filteret står så høyt at jeg måtte toppe tanken helt opp i fyllestussen for å få filteret luftet. Den lille håndpumpa gjorde jobben sin og den tåler diesel. Redigert 18.Januar.2009 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Er det noen som har erfaring med å montere ei håndpumpe (en slik blære som er på besintanker for påhengsmotorer) før dieselfilter/vannutskiller, slik at man kan pumpe opp diesel å fylle filterkoppen etter bytte av filter. tenker med gru på sist sommer med lufting av systemet. Det går fint! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Det går helt fint.Har selv dette montert.Den var så rimelig på biltema at jeg kjøpte to.(en i reserve)Bruker den også for å sjekke vann/skitt i tanken da denne desverre ikke har mannlokk.Da tar jeg slangen av ved filter og pumper fra tanken oppi ei skål for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egro Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Takker for mange posetive svar, da blir det montering av ei slik pumpe. Det er vel en dårlig kvalitet jeg har, da den ikke har pumpe på vannutskilleren...... Men den fungerer Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Da er vi nok mange i selskapet som har dårlig kvalitet på vannutskilleren... Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Hei Jeg må si er meget uenig med å montere en påhengsmotor blære/pumpe på tilførsel rør av diesel. Det må være da være å lage kilde for motorstopp. Da ville jeg heller brukt utstyr som er beregnet for din motor. Føde pumpa på motoren din skal klare jobben. Viss ikke så er det feil på fødepumpa eller rør/filter montert feil i båt. Viss jeg i ett ekstremt tilfelle måtte til med noe pumpe pjask så måtte det være filter med pumpe. Var en gang innom et dieselverksted for å kjøpe ett slikt filter fordi jeg synes det "var kjekt å ha" Mekanikeren som ekspiderte frarådet meg dette. Nettopp fordi det originale opplegget skulle klare jobben. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Føde pumpa på motoren din skal klare jobben. Jeg opplevde på en tresylindret yanmarmotor at man måtte dreie litt på motoren for at fødepumpa skulle "ta". Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 (redigert) HeiJeg må si er meget uenig med å montere en påhengsmotor blære/pumpe på tilførsel rør av diesel. Det må være da være å lage kilde for motorstopp. Da ville jeg heller brukt utstyr som er beregnet for din motor. Føde pumpa på motoren din skal klare jobben. Viss ikke så er det feil på fødepumpa eller rør/filter montert feil i båt. Hvorfor vil en slik pumpe være en kilde til motorstopp? Ved å montere omtalte pumpe kan filteret i vannutskilleren skiftes og luftes enkelt og greit mens båten ligger på land. Vannutskilleren på min båt står montert mellom tank og dieselfilter, og denne enkle pumpa sparer en for mye søl ved enkel og grei lufting. Lufting på injektorer blir helt unødvendig og jeg er sikker på at all luften er ute av systemet når jeg drar ut. Redigert 18.Januar.2009 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Kan det være noen misforståelser ute å gå her?I min båt går dieselen fra tanken til vannutskiller som inneholder et filter,videre til fødepumpa og så til motorens orginale filter og til slutt innsprøyningspumpe og dyser.Skal jeg få luft ut ved vannutskiller kan jeg ikke bruke orginalpumpa da denne kommer etter og dermed vil suge mer luft i systemet når lufteskrue ved vannutskiller er åpen.Er den stengt klarer jeg å lufte med fødepumpa,men det tar lang tid å suge vannutskiller og slanger full med diesel.Forøvrig var det slanger orginalt fra tanken og frem til fødepumpe som likevel måtte skiftes,og da så jeg ikke noe problem med å bruke en slik,men klart at rør er sikkert bedre.Dette med pumpekapasitet kan sikkert variere fra båt til båt pga hvor høyt tank står i forhold til fødepumpe og hvor effektiv den enkelte pumpe er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Da er vi nok mange i selskapet som har dårlig kvalitet på vannutskilleren... Nå forstår jeg det sånn at de fleste inn på her driver med svenskehandel, og har vel ikke prøvdt å bytte filter når det humper litt på sjøen. Ja ja Redningsselskapet skal nu ha litt å drive med dem og. Jeg foretrekker kvalitet sånn eg greier meg selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Riktig. Jeg har sakene i samme rekkefølge. Eneste måten å få luftet vannutskilleren skikkelig er enten å toppe tanken helt til topp av fyllestuss eller å montere pumpe foran vannutskilleren. Denne har jeg montert inn på røret på laveste punkt mellom tank og utskiller og sørget for at den ligger på et sted hvor den får ligge i fred uten at noe blir lagt oppå den. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 (redigert) Skal jeg få luft ut ved vannutskiller kan jeg ikke bruke orginalpumpa Joda - jeg har det slik - tapper av og skifter filterinnsatsen i vannutskiller, og tilsvarende på motorens filter. Det eneste lufteskruen som så skal være åpen er den på toppen av motorens filter. Så om alt er i orden, pumper du på motorens manuelle pumpearm (noen ganger sitter den på motorens filterhus). Du lager da et vakuum som fyller vannutskiller med diesel, og så etterhvert motorens filter. Når det kommer diesel ut på toppen av motorens filterhus, er allt fullt. Gjør dette hvert år, og det tar ikke spesiellt mye tid å få fram dieselen. Den gummiblåsa til påhengere har ikke noe i en dieseldrivstofflinje å gjøre. Gummien er tynn sammenliknet med resten av komponentene her, og temperatur/driftsforhold ofte tøffere selv om selve dieselen kanskje ikke er noe problem. Får du en lekkasje, stopper motoren din. -koh Redigert 18.Januar.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Du lager da et vakuum som fyller vannutskiller med diesel, og så etterhvert motorens filter. Når det kommer diesel ut på toppen av motorens filterhus, er allt fullt. Gjør dette hvert år, og det tar ikke spesiellt mye tid å få fram dieselen. -koh På min installasjon er filterhuset (Volvo Penta) utformet slik at hvis jeg gjør som du beskriver så blir det liggende en luftlomme i filterttoppen. Innløp og utløp av filterhuset ligger lavere enn luftesskruen. Denne lommen kan ikke fylles med diesel uten at det er overtrykk på tilførselsiden av filteret. Ved kun å bruke den manuelle pumpen på motoren blir det liggende en liten luftlomme som kan skape problemer siden. Overtrykket får jeg da enten ved å fylle diesel på tanken til nivået står over lufteskruen eller ved å montere denne lille pumpen. Jeg tror denne pumpen ligger i et langt bedre miljø enn ved de fleste påhengsmotorinstallasjoner. Det er mulig jeg burde satt inn en bedre pumpe, men den fungerer helt greit og faren for lekkasje er vel ikke større enn ved andre koplinger på dieseltilførselen. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Det er ikke noe galt med å ha en slik blærepumpe el.l montert på slangen/røret mellom tank og forfilter. Men jeg ville montert en by-pass ventil paralellt med pumpen. Man stenger da by-pass ventilen, pumper og lufter og så deretter åpner man by-pass ventilen igjen. Lager man et slikt opplegg vil ikke denne pumpen kunne lage noen problemer for dieseltilførsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Det en også bør tenke på er hvor mange liter/min en slik pumpe kan håndtere, på større diesel maskiner er det ikke sikker den slipper nok diesel gjennom Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
alfb Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Jeg hadde en slik blærepumpe på en tidligere 300 hk turbodiesel. Ikke noe problem de 3 årene jeg hadde den iallefall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Jeg har opplevd at de sprekker i gumien fordi de morkner. Den var fra biltema og ble brukt til bensin, men regner med at dette også kan skje med diesel. Mulig den blir enda stivere og sprøere av å skjelden bli brukt.... dette kan føre til kjipe motorstopp....men ideen er jo god den. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Det en også bør tenke på er hvor mange liter/min en slik pumpe kan håndtere, på større diesel maskiner er det ikke sikker den slipper nok diesel gjennom Jeg hadde en slik blærepumpe på en tidligere 300 hk turbodiesel. Ikke noe problem de 3 årene jeg hadde den iallefall Det er ikke antall hester som er avgjørende her, det er antall liter maskinen sirkulere. En del går i retur til tank og på dagens CR maskiner går temmelig mye diesel i retur. Jo lavere last maskinen går på jo mer går i retur. Hvis jeg ikke husker feil så sirkulerer Steyren min 180 liter i timen, bruker jeg 40 liter i timen så går altså 140 liter tilbake til tank i løpet av denne timen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Men jeg ville montert en by-pass ventil paralellt med pumpen. Man stenger da by-pass ventilen, pumper og lufter og så deretter åpner man by-pass ventilen igjen. Lager man et slikt opplegg vil ikke denne pumpen kunne lage noen problemer for dieseltilførsel. Det må jo være det beste - da er jo den feilkilden borte!... Vi som har Steyr har det enkelt, er bare å vri om nøkkelen på posisjon før start og vente til alle knatrelyder er borte - voila! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Jeg tenkte å sette på en slik pumpe, men det gle for trangt. Derfor har jeg en løs belgpumpe med to slangestusser. Etter filterbytte/inspeksjon, åpner jeg lufteskruen på filteret, kobler av slangen fra tanken og setter utløpslangen fra belgpumpen inn på filteret med den andre slangen ned i en kanne med diesel. Så pumper jeg til det renner over i filteret og kobler alt på plass igjen. Litt ekstra styr, men ingen fare for problemer med belgpumpen under vanlig motordrift. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Event kan dere kjøpe et Racor 500fg som du enkelt og greit fyller med diesel fra toppen før lokket settes på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Event kan dere kjøpe et Racor 500fg som du enkelt og greit fyller med diesel fra toppen før lokket settes på... Har Racor 500 MAM, er det det samme som du mener? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.