Jump to content

Bytte av dieselfilter/vannutskiller


egro

Recommended Posts

Ja, plastbolle er ikke godkjent for montering i motorrom

 

Det er vel neppe de andre 'rimelige' løsningene som er foreslått i denne tråden heller.

 

Slike ting som går på driftsikkerhet burde tas litt alvorlig. En skikkelig filterholder med pumpe og spin-on filter til rundt en tusenlapp er en kostnadsmessig bagatell i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Ja, plastbolle er ikke godkjent for montering i motorrom

Oisann... :lol:

Dette er jeg fullt klar over men brydde meg ikke. Nå er ikke min båt CE merket og Veritas godkjenning utgått for mange år siden. Setter mye større pris på å kunne se om det er vann i filteret mitt enn å følge relger til punkt å prikke. Og dessuten, når det filteret smelter så er ikke jeg ombord. Det skal nemlig uhorvelige mengder varme til for å smelte en væskefyllt beholder.

dsc00762.jpg

 

 

Ja Veritas liker ikke plast.

 

For å svare på drenering, ville jeg vel drenert for vann før du starter opp - når vannet ligger helt i ro i bunnen.

Stemmer, man må drenere når det ikke sirkulerer diesel i dette filteret. Nede i glassbollen er væsken satt i roterende bevegelse så vannet vil legge seg opp etter sidene i glassbollen. Skal være en del vann før man får noe ut under drift.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenker å bytte ut filteret mitt (CAV796) med Racor 230R (LINK), men lurer litt på om jeg må ha metall beholder.

 

Filteret ligger under dørken i vår Nidelv 28, og ca. 70-80 cm. unna motor. Alt under dørken er åpent, dvs. det er ingen motorkasse.

 

Kan jeg da bruke glassbeholder, eller må jeg ha metall ? Glassbeholderen vil vel gi meg bedre innsyn til evt. vann i filteret, i motsetning til metall ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har filteret montert lavere enn tanken men med ventiler både på inn og utløp. Når jeg skal skifte filter stenger jeg begge disse, skifter filter på racor og motor, fyller opp racor med diesel fra en egen kannen og åpner så ventilene. Lufter så på motorens filterholder. Veldig greit. Første gang når det ikke var diesel i slangen fra tanken fyllte jeg bare opp racor, luftet og startet så opp. Luften fra slangen fra tank la seg da på toppen av racoren slik at det bare var å etterfylle etter litt kjøring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...