Jump to content

Bredde på båt kontra båtplass (Albin 25).


Erik

Recommended Posts

Først : Dette har vært diskutert litt før : https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1080547621

 

Konklusjonen der var at bredden på båtplass(i bås) ikke nødvendigvis trenger være så enormt mye større en båtbredde da skroget skrår innover før høyden på utliggerne nås.

 

Nå er jeg grepet av 3 fots syken (og vel så det), og driver og søker om større båtplass, da jeg ikke ser for meg en båt på 3.10-3.20 (Saga27/Sandvik28 ol) inn på min eksisterende plass/bås på ca 2.70 bred.

 

Nå har jeg plutselig (via nettet) fått øynene opp for en båttype som heter Albin Bonum 25. Denne oppgis til å bare være 2.60 bred.  

Og da er spørsmålet : Kan jeg klemme en slik båt inn i min 2.70 brede bås, eller blir det for trangt? Ser ikke ut for at den skråner like mye langs sidene som en mer tradisjonell snekke. (Har kun fått studert den på bilder på nettet) :smiley:

 

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg neppe får større båtplass i år, og på ingen måte er sikret til neste år heller, og 18 foteren begynner å føles noe trang til mer en helgeturer.  

 

Opprinnelig stod Saga 27/Sandvik 28 på ønskelista.  Kjente og kjære båter med plenti av plass til familie på 3. Nå har jeg altså stiftet ett nytt bekjentskap : Albin Bonum 25.  Ikke så stor som de før nevnte, men fortsatt (vil jeg tro :confused:) stor nok for 2 voksne og ett barn (+ en liten bikkje på 7 Kg) til å bo litt lenger i en ett par dager i slengen.  Er det noen her med erfaring / kjennskap til denne båt typen?

 

Hvordan er sjø egenskaper? Ruller den ekstra mye pga av sitt smale skrog? Hva med manøvrering osv?

Ser at mange av dem er utstyrt med små maskiner ( Opp til 35 Hk), mens de er laget for maskiner inntil 60 Hk.  Bør jeg styre unna, eller er disse små maskinene greie nok til denne båten. Jeg forstår at det går ut over farten, men i forhold til alternativene Saga/Sandvik holder den vel uansett tritt??

 

Ser at prisantydning til nå har ligget rundt 180 000,- for båter fra første halvdel av 80 tallet.  Er det en kurant pris for denne båten, eller bør den prutes mye.

 

Andre spesielle ting å være obs på?

 

Må innrømme at første inntrykket av Albinen traff meg i hjerteroten og det dermed er vanskelig å komme fra den, men er det andre båter i samme prisklasse og størrelse som jeg bør vurde? (Eller alternativt enda mindre, så jeg kan klemme dem inn på eksisterende plass)

 

Er det noen som vet om en Albin Bonum 25 i Stavanger området så jeg kan kikke på den 'i levende live' og ikke bare på en skjerm. (Trenger ikke være til salgs, vil bare se den (og kanskje stryke litt forsiktig på den :seeya:).

 

Erik.

 

PS : Savner denne båten i erfarings databasen, så om noen har/har hatt en slik båt så har de en liten jobb foran seg  :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hmm. Ingen respons.

 

Konkretiserer problemstillingen, da denne kanskje var pakket inn i for mye tekst i første innlegg :

 

1)     Greier jeg å presse en 2.60 bred båt inn i en 2.70 bred bås, og ha det som permanent fortøyningsplass i kanskje 1-2 år?

(Båttypen er en Albin Bonum 25 og kan beskues f.eks her :

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=435...83&pos=4&rub=7)

 

2)     Er det noen som kjenner båttypen, og kan gi noe opplysninger om den?

 

3)     Er det noen tips på tilsvarende båter som kan være verdt en vurdering?

 

:sad:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Rent fysisk får du jo plass, men du vil kanskje ha noen fendere ute også? Og hva vis det blåser mye? Du har rett i at den ikke skråner så mye innover den båten. Hvis du allikevel gjør det, regn med en sparklejobb på fribordet hver høst. :sad:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Om du har båtplass av typen bås (dvs. uteliggere) kan du jo trekke disse enten med bryggefendere eller et teppe som gjør at det ikke riper. Jeg har det på plassen jeg bruker. Kjøpte et utendørsteppe av relativt myke fibre og spikret det fast på sidene av uteliggerne (og over "hjørnet" slik at det blir mykt der båten treffer) - det fungerer suverent. Ingen riper i båten selv om båten av og til dunker borti når jeg kjører inn.

 

260 bred båt til 270 bred plass er jo litt snaut. Det er bare 5 cm på hva side og så nøyaktig er det ikke så mange som klarer å manøvrere en båt i all slags vind og strøm. Men om du må - så tror jeg det går bra.

Link to post
Share on other sites

Hmm.

Har fundert og studert litt selv også, og får vel innse at det kanskje ikke er noen god løsning. De som er tilsalgs for tiden er langt vekke også, kommer det noe for salg her i distriktet får jeg se om jeg ombestemmer meg, eller kanskje kan prøve først, før jeg kjøper.

 

Det med å polstre båsen er jo en god ide da, hvis jeg først tar sjansen.

 

Er fortsatt nysgjerrig på båttypen da, selv om tids perspektivet er litt lenger. Er det noen som har noe å bidra med der, enten de har , har hatt, eller kjenner noen som har/har hatt en slik båt?

 

Også åpen for tips om andre båttyper i samme sjanger, men kanskje ørlite smalere.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Hmm. Ingen respons.

 

Konkretiserer problemstillingen, da denne kanskje var pakket inn i for mye tekst i første innlegg :

 

1)     Greier jeg å presse en 2.60 bred båt inn i en 2.70 bred bås, og ha det som permanent fortøyningsplass i kanskje 1-2 år?

(Båttypen er en Albin Bonum 25 og kan beskues f.eks her :

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=435...83&pos=4&rub=7)

 

Jeg kjøpte nettopp en Bonum 25 og er kjempefornøyd, rart det ikke fins flere av den. Tror eierne holder på dem lenge, utrolig billig i drift og veldig bra båter for småbarnsforeldre. Båsen min er i utgangspunktet en 3-meters plass, men det er målt mellom uteliggerne. Reell bredde er ca 2,5 meter. Jeg har plass til båten og to normalt store fendere på hver side  :rolleyes:

 

2)     Er det noen som kjenner båttypen, og kan gi noe opplysninger om den?

 

Som sagt, jeg har den, spør meg om hva det skulle være. Anbefaler deg båten!! Albin 25 har samme skroget, men helt annet overbygg og innredning. Ser mye eldre ut, og er mer umoderne.

Link to post
Share on other sites

Liker fortsatt Bonum, men det dukket aldri opp noen for salg i vårt distrikt.  Sattset derfor på en Nidelv 24 i stedet, for de kunne jeg ta og føle på (og måle på). Har muntlig avtale om kjøp nå, og henter i kveld eller i morgen. Er fortsatt litt spent på hvordan det blir i praksis, men det skal være Ca 12 Cm klaring på hver side.

 

Men Bonum er nok lekrere ja, hadde det vært noe lokalt hadde jeg nok sattset på det, men det kan ikke være mange av dem, har ikke funnet noen i båthavnene her i distriket.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...