Jump to content

Prosjekt : Åpen plastsnekke.

sveinh04

Recommended Posts

Tenkte å starte en tråd for å presentere et lite prosjekt jeg har på gang.

Jeg liker svært godt åpne snekker og har lenge hatt lyst til å gjøre cabriolet av en gammel snekke. Jeg kjøpte meg en brukt snekke som var bygget på en 24 fots livbåt fra 75.

4424832_520x0.jpg

Så var det bare å sette i gang rivearbeidet. Og dette som i utgangspunktet høres ganske morsomt ut viste seg å være litt av et arbeid. Uten å overdrive tror jeg det ble nærmere et tonn søppel å kjøre vekk på fyllinga.

img_0051.jpg

img_0050.jpg

img_0052.jpg

Alt som var blitt bygget for å gjøre den om til snekke fra livbåt var pillråttent, og gjennomtrekt av fukt. Lukten av mugg reiv i nesa. Jeg skjønner ikke at tidligere eier har orket å oppholde seg i den engang. Alt ble altså revet ut innkludert dørken som var bygd rundt motorkassen akter i båten.

img_0045.jpg

img_0046.jpg

img_0047.jpg

img_0048.jpg

Her har toppen forsvunnet:

img_0065.jpg

img_0080.jpg

img_0077.jpg

img_0079.jpg

img_0084.jpg

Sabben sviver som en klokke, men trenger en runde med stålbørste og hammerlakk. Luftkjølt evighetsmaskin på tolv hester. Går like godt på land som i vann....

cimg0073.jpg

cimg0075.jpg

Jeg lurer på om noen kan tipse meg om en type list jeg kan bruke på kanten rundt. Altså der jeg har kuttet. Det er noe ujevn tykkelse. Mulig jeg må poppe på en list eller?

Så skal båten males med noe feit maling innvendig før jeg bygger ny dørk akter. I tillegg skal jeg ha en bred benk foran motoren med mulighet for støping av fiskekum. Det skal først å fremst bli en grov båt som skal kunne brukes til alt fra teinefiske til badeturer med maaaaange folk.

Jeg kommer sikkert til å mase om noen tips og tar gjerne i mot på forhånd også.

Har noen gjort noe lignende??

Turen begynner når man legger fra brygga....

Hei, sveinh04!

Artig å se at man ikke er alene om å være gal!

Som han p-kaill pleier å si - for å gå på et slikt prosjekt må du tilhøre "den siste tulling er ennå ikke født-eliten". Det blir nok å henge fingerne i en stund fremover for deg også. Fint at du vil dele fremdriften med oss. Det er alltid lærerikt å se hvordan andre angriper problemer / utfordringer av diverse slag og kommer frem til finurlige løsninger. Og utfordringer blir det mange av fremover - det kan jeg garantere! :o)

Lykke til med prodjektet og fremdriften.

:seeya:

Sjelden Sabb du har der. Har bare sett denne 12hk luftkjølte versjonen omtalt her på BP på 'English Forum' av medlemmet Tk fra Tyskland, bl.a. i tråden Sabb GG into GAG.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tror denne Sabben er ganske vanlig i gamle livåter, som denne jo er. Praktisk å slippe problemer med kjølesystem i livbåter, samt at motoren da kan startes opp i"friluft". Minuset er jo at den bråker så det holder da...... :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Godagen SveinH

Ser du har fått opp bloggen du har snakket om. Ser veldig bra ut.

Viste ikke at den hadde så stort overbygg før du startet rivningen.

Ønsker deg masse lykke til. Vi får nok noen fine turer i den til sommeren. :drink:

PS. Når jeg ser alt arbeidet du har igjen er jeg glad for at jeg bor langt unna deg. :giggle:

Finn deg en gammel åpen tresnekke, og lag dollbord osv på samme måte. Ta med kamera, penn og papir.

Det vil være penest med ett lite dekk foran og bak (1-1,5m) samt ett 20-25cm dollbord. Synes jeg i hvert fall :yesnod:

Jeg har tenkt tanken om å gjøre noe tilsvarende selv, og da ville jeg brukt en åpen tresnekke som modell for hvordan bygge dekk, rælingslist og dollbord. Eneste forskjellen er at du har "øverste bordgang" i glassfiber i stedenfor tre. Alt annet kan lages likt.

Hvis du lager dollbord i f.eks mahogny, kan du bruke en halvstaff som rælingslist, eventuelt disse fenderlistene med innlagt trosse kan også passe fint.

Edited by Honduras (see edit history)

Hørselvern må du nok ha. Alternativt halspastiller da du blir dårlig i halsen når du hele tiden må rope til de andre som er med.

Jeg ville brukt trelist rundt kanten. Laminere opp av tynne lister og epoxy. Bygges på stedet. Skaffe deg en masse tvinger og bygge opp like mye på begge sider om gangen så båten ikke blir skjev. Legge på et lag om gangen og la herde før neste lag. Eik eller teak på utsiden og tettvokst furu innvendig. Alt. furu overalt og et 50x3 flattjern utvendig.

Du bør også ha noen solide tofter på tvers for å stive av skroget.

Jeg vet ikke hvor mye arfaringer folk har med denne maskinen men den bråker faktisk ikke så ille. Det er jo potte på den og med motorkasse på er den faktisk ikke så ille. Ikke så mye verre enn den vanlige 10-hesteren. Men litt anderledes lyd, mer sånn poff poff poff.

Ikke for å være utilbørlig men,,,,,,,

Disse båtene er vanligvis bygget med skrog med innerliner med masse skum imellom. Samt et helt overbygg.

Denne konstruksjonen gjør de svært stive, og de flyter uansett størrelse på skade.

Her er innerliner, skum og dekk fjernet.

Jeg ville legge betydelig tanke i å stive opp skroget.

Og ha i bakhodet at livbåter er ikke bygget for å være evighetsmaskiner. De er bygget for å brukes en gang.

Kloke ord Mulligan, og jeg vet at den må stives opp. Det har jeg også tenkt på. Den store benken som skal så i senter av båten foran motoren vil stive godt opp. I tillegg er jo noe av innerlineren i helt foran og bak. :sailing: Båten er svært solid og de har ikke spart på plasten i skroget og når den bare er stiv nok tror jeg den vil fungere utmerket.

• 2 months later...
  • 1 month later...

Nå skal prosjektet selges. Holder på med å bygge nytt bad pluss at min gamle saga tar det meste av tiden. Det jeg lurer på er hva dere tenker at jeg kan ta for dette prosjektet. Det er jo mye potensiale her. Har satt prisen til 15000 på finn.no og har hatt noen få henvendelser. Hva er det som skremmer folk? Skjønner jo at det er for spesielt interesserte men, det hadde vært gøy å høre deres mening. ??