Jump to content

Har jeg krav på rente inntektene på innbytte båt?

Brizo

Recommended Posts

Høsten 08 skrev jeg kontrakt på ny båt. Seilebåten ble tatt i innbytte og 100000kr betalt på forskudd med bankgaranti selvfølgelig. Seilbåten ble solgt nå i januar 09 av båtforhandler. Jeg har ikke skrevet noen form for salgsmeldinger for salg av denne seilbåten. Og den står da fremdeles i mitt navn og er også forsikret i mitt navn.

Spørsmålet mitt er da følgene: har jeg krav på pengene som jeg fikk i innbytte. Til den nye båten blir overlevert?

Hva hvis forhandler går konkurs. Hvilken problemer står jeg da ovenfor?

Har jo betalt et avtalt forskudd. Det er snakk om mye rentekroner her. :eek:

Føler at man ikke kan være forsiktig nok i disse krisetider!

Edited by lang panne (see edit history)

Rentekronene hadde vært min siste bekymring i disse tider. Jeg hadde dratt til forhandler i morgen og fått de til å overføre pengene til min konto mens jeg sto og så på.....

Hvis ikke de allerede har gått til å holde de værste kreditorene unna i ett par uker til da.... :cryin:

Du har betalt inn det dere avtalte som forskudd. Regner med at de er sikret hvis forhandler skulle gå konkurs, og ikke bare har gått inn som en del av driftsbudsjettet. Pengene fra innbyttebåten må vel også sikres på en måte hvis du ikke har krav på å få dem utbetalt. Type sperret konto e.l.

Ved innbytte av bil leverer man jo ofte den gamnle når man får utdelt den nye, og da er situasjonen helt annerledes.

Mulig jeg er ekstra skvetten, men mine surt erværvede kroner forlanger jeg å ha kontroll over selv...

Forhør deg med Skipper Worse, mulig han kan berolige deg med at dette er så greit så... han har greie på hvordan dette bør foregå. Mine råd er ikke basert på fagkunnskap, bare en generell misstro og paranoia etter å ha jobbet med konkurshåndtering i en periode....

Edited by Honduras (see edit history)

Du får ikke renter på forskuddet ditt.

Seilbåten er tydeligvis også en del av forskuddet. Når den er solgt, er det båtforhandlerens penger.

Du har en bankgaranti på 100.000. Den er sikker. Det er derfor det heter bankGARANTI.

Du har vel bare avtalt en pris på mellomlegget mellom ny båt og gammel båt?

I så fall har du jo intet med hva forhandleren din selger båten for og når og til hvem.

Han har jo ikke solgt den for deg, han har solgt den for seg.

Synd at du ikke har noen bankgaranti for salget av seilbåten. Går leverandøren konk, står du i samme kreditorkø som alle andre med uprioriterte krav.

Hvis det ikke er anført noe i kontrakten så tviler jeg på at du har krav på renteinntekter av salget. Du har vel fått en sum betale som er lik den nye båtens kjøpesum minus innbyttepris. Av kjøpesum har du også betalt 100000,- i forskudd. Mener du da at du også skal ha renteinntekter av forskuddet?

Forundrer meg at slike ting ikke er avtalt i kontrakten. Synes også det er rart at man ikke venter med i levere innbyttebåt til den nye båten er levert.

Skulle de ha solgt gamlebåten for deg (kommisjon) så skulle du jo ha fått pengene for den inntil den nye ble levert og skulle betales.

Edited by OLPI (see edit history)
Lotus, båten står i mitt navn og er forsikret i mitt navn. Så med andre ord så er den pr. dags dato min båt.

Står i ditt navn? Hvor?

Antar du har en kontrakt med forhandleren der innbyttebåten inngår som en delbetaling på nybåten? Og at innbyttebåten er overlatt forhandleren for videresalg?

I såfall kan det være slik at eiendomsretten til båten er overdratt til forhandleren. Som da selvsagt kan selge til hvem han vil for hva han vil, og det han får for båten er i såfall også hans eiendom, følgelig ingen renteinntekter til deg men som andre har vært inne på faktisk et usikkerhetsmoment for deg inntil du får nybåten levert da du øyensynlig ikke har noen bankgaranti som dekker verdien av innbyttebåten.

Men for all del, det trenger ikke være slik, avhenger jo av hva som står i kontrakten din.......

Men et tips, glem alt du vet om omregistrering av bil, at "den står i ditt navn". Om innbyttebåten ikke er registrert i NOR så betyr en registrering i båtregisteret ingenting mht. å bestemme hvem som er en båts eier.

Edited by Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen