Jump to content

Kondensproblemer ved å bo i båt om vinteren

mc-mann

Recommended Posts

Sun Flyer: Jeg skrev at den KAN fyres døgnet rundt. Men noen timer pr. døgn hjelper også godt på fuktigheten. Jeg bor ikke i båten, men det tar ikke mer enn ca. 2 timer fra minusgrader til 20 pluss og 45% luftfuktighet når jeg setter igang Webastoen og Dickinsonovnen :wink: Har ikke målt forbruket av diesel/parafin, men det er ikke veldig stort.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

lugar_fremmeutsnittt_doer.jpg

-Disse 2 dørene, samt at jeg isolerte oppunder sengen med 10mm skumisolasjon (sorte matter fra båtbutikk) førte til at alle problemer med fukt under sengen forsvant som dugg for solen. I tillegg er det nå en enkel sak å utnytte stuerommet.

-Ved å bruke dieselvarmer når det er kaldt ute får man heller ikke fukt under seng i akterkabin, samt at den både tørker og sirkulerer luften i båten. Problemet med dieselvarmer er at det må fylles diesel.

-Sandwich har en klart forbedrende effekt på kondens, dessuten sparer man fyringsutgifter ved å ha et ørlite grann isolasjon. Skroget mitt ser ut til å være mellom 25 og 30mm tykt, med divinycell som kjernemateriale (øyemål). De plassene som mangler divinycell kondenserer klart lettere, men det er ikke noe problem å få det til å kondensere på sandwich skroget, det handler som sun flyer sier mye om ventilasjon. Har imidelertid ikke den samme erfaring som trådstarter, selv etter turer i ned til 8 minusgrader.

Jeg har Munters avfukter fastmontert ombord, men slår den av når jeg kjører dieselvarmer, for det er bortkastet energi. Dieselvarmeren gjør jobben. Har aldri fyrt bare med elektrisk mens vi bor ombord. Da er det dieselvarmer som gir den gode og friske luften ombord.

Ventilene er det største problemet når det gjelder kondens. Vår erfaring er at når 5kw dieselvarmer går på full spiker, og det er flere minus ute, renner det jamt fra ventilene. De som bor i båt har sikkert en løsning på dette. Selv baserer vår erfaring seg fra båtturer høst/vinter.

Når det gjelder luker har ikke jeg kondens der nå. Hvis jeg får kondens lar jeg det så på gløtt med ca en halv milimeters glipe. Funker ikke hvis det regner, dvs 90% av tiden her i bergen... :smiley:

mange vinterliggare her gjör en liten ramme(litt större mål enn skylighten) av treverk med plexi på toppen....som legges på dekk over skylighten, dette förhindrar kondens samtidigt som det isolerer litt bedre.

S/Y Gunga Din

Jeg har ingen spilebunn, kun isolert undersiden av sengebunnen. Det var det første jeg gjorde før jeg laget de 2 lukene inn til stuerom. Det ble betraktelig bedre, men kunne fortsatt komme litt kondens. Derfor ble det til at jeg også monterte disse lukene med spiler. Da fikk jeg ventilert ut mye av den stillestående kalde luften, og problemet var løst. Dessuten er plassen nå både tørr og god å bruke til lagring av alt mulig. Før jeg lagde lukene var det rått og kaldt.

Hei.

Mine erfaringer er at vist en legger seg på 30% luftfuktighet og 22 grader så vil ikke kondens oppstå selv om en ikke har ventilasjon.

MEN, ventilasjon er viktig for komforen. 30m3/t pr. person, er anbefalinger som bør holdes, samt overtrykk i cabin for å holde vekk evt. batterigasser/disel/olje/bensin.

Kondens oppstår ved for høy luftfuktighet. Den billigste løsningen i båt er derfor å holde seg på 30% eller under. :flag:

Seiljåtten: Veldig fine dører! Kjøpte du de noe sted eller lagde du selv?

Slike dører får man kjøpt på plasser som lager innredninger for båtprodusenter. De har lite å gjøre om dagen, og blir sikkert fornøyde med en bestilling eller to. Lufting er viktig i båt, så man kan ikke få nok slike dører, dessuten er det jo fint. Jeg har også satt inn en slik dør på badet. Dermed får jeg også god lufting i skapet der.

Mine dører ble bestilt fra Høllen Treindustri, men det er vel flere tilsvarende firmaer på vestlandet.

vask_bad.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...