mc-mann Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Vi bodde noen måneder i båten vår, en Bavaria 37 seilbåt i høst og vinter, men måtte gi opp på grunn av kondensdannelser i skott, skap, under benker, under madrassene osv. Det jeg lurer på er hvordan andre som bor i tilsvarende båter om vinteren unngår dette problemet? Vi har dekket båten fra cockpit og fremover med vintermatter og har presseninger som et telt over båten. Dersom jeg installerer en Munters luftavfukter, vil den da fjerne kondensen på de stedene hvor det danner seg kondens i dag? Takk for svar! Link to post
2nd Trikker'n Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Det går an å dekke til for godt også Fuktigheten må vekk. Den kan absorberes med forskjellige remedier, den kan skilles fra luften med en "varmepumpe" (baklengs kjøleskap) og renne ut gjennom et rør. Eller man kan sørge for tilstrekkelig høy temperatur til at vanndamp ikke kondenseres. Er luften ute tørrere en luften inne, så virker gjennomlufting godt. Lukkede rom "samler" fuktig luft. Jeg hadde valgt "sjokkutlufting et par ganger om dagen og tilstrekkelig oppvarming til å varme opp hele båten og ventilasjon av alle "rom". Under dørken, under benker, under forpiggen, motorrom osv. Har man sandwitch bygget skrog og dekk er et enklere. Link to post
Gudrun Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Var ombord i en båt hvor 2 personer bodde.... De var plaget med fuktighet selv med god varme, men etter å ha satt inn en elektrisk avfukter var luften ikke til å kjenne igjen....så de anbefalte dette.. Link to post
periss Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Det går an å dekke til for godt også den kan skilles fra luften med en "varmepumpe" (baklengs kjøleskap) og renne ut gjennom et rør. Forklaringen er riktig 2nd Trikker`n men dette er ikke en varmepumpe men en avfukter. En avfukter er en maskin der man trekker varm fuktig luft over en kald flate. Dette fører til at fuktigheten i luften felles ut på den kalde flaten. Etter dette føres så luften over det du kaller baksiden av kjøeskapet og opptar varmen fra prossesen. Du får varm tørr luft ut. Dette ble litt enkelt men muligens forståelig. Fukt problemert løses enklest ved å sette inn en avfukter samtidig som man sørger for rikelig med ventilasjon. Kald uteluft innholder lite fuktighet. Bruk luftbåren varme hjelper mye. Link to post
Sun Flyer Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Har man sandwitch bygget skrog og dekk er et enklere. Ikke nødvendigvis. Bavaria har vel sandwich i alt over vannlinjen. Min båt har enkeltlaminat i skrog og sandwich i dekk. Eneste som fungerer her er ordentlig ventilasjon. Dvs at man også må ha ventilasjon i alle skap og stuerom hvor man vil unngå kondens. Og klær skal helst ikke lagres inntil skrogsiden. Ulempen ved å ventilere skikkelig er at det kan bli vanskelig å holde varmen. Men det er bare å kjøre på, så går det greit. Avfukter er egentlig unødvendig i bobåt. mvh Viggo - båtboer i over 5 år. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
2nd Trikker'n Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Varmepumpe - avfukter. Kjøleskap, avfukter, air condition. Alle er det samme. En kald og en varm side. Når den kalles avfukter samles kondensen på kald side og renner vekk i et rør. Sandwitch i alene dekk hjelper litt. I både skrog og dekk gir det bedre termisk isolasjon. Fordelaktig ved å bekjempe fuktighet. Link to post
Capitaine Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Fukt problemert løses enklest ved å sette inn en avfukter samtidig som man sørger for rikelig med ventilasjon. Man bør etter min mening ikke ventilere, men snarere stenge ventilasjon om man bruker en luftavfukter. Ellers avfukter man jo uteluften som stadig siver inn. Selv har jeg en luftavfukter på vaskerommet i boligen min, og i instruksjonsboken for denne er det poengtert at all ventilasjon må stenges for at denne skal få nødvendig effekt. Link to post
Sun Flyer Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Enig. Derfor dropper man avfukteren i bobåt og sørger heller for ventilasjon, ventilasjon og ventilasjon... Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
2nd Trikker'n Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Så lenge uteluften har lavere fuktighet enn inne skader det ikke å ventilere sammen med avfukter. Vitsen er å sjokklufte. Åpne så mye som mulig i en kort periode og gjerne kjøre en vifte. Da kvitter man seg med den fuktigere inneluften uten å kjøle ned innredningen. Link to post
Fjord-duden Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 avfukter er tingen, løp og kjøp på elkjøp = kjøp denne og hiv ut fuktigheta for en billig penge: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...YEAAAEOBuI03xiL Har en selv og funker meget bra da det ikke er kompressor-teknologi som rimer og fryser over ved lave temperaturer. Link to post
Suzumar Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Vi får høre mye teorier. Dere som bor i båt har vel mere troverdige løsninger enn teoretikerene. Kom med det!! Link to post
mateco Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Min lærdom er kanskje mangelfull!!! Men er det ikke to forhold som avgjør hvor mye fuktighet luften kan inneholde, lufttrykk og temperatur? Er det en annen faktor? Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 For å unngå kondens MÅ det isoleres på en skikkelig måte! Isolasjon må ha en fuktsperre som er nærmest innelufta. Mange båter er bygget med innerliner. Plast som facer cabinen vil utgjør fuktsperre, deretter må det isloleres, men ikke ut til skuteside!! Mellom islolasjon og skuteside må du ha god ventilasjon for å unngå kondens i selve isolasjona-materialet. Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Strømutgifter er vel også av betydning? Skal man basere seg på utlufting vil det selvsagt kreve strøm til å varme opp luften som kommer inn. Så lenge man har behov for oppvarming er en avfukter basert på kondensering "gratis" i drift iom at all den effekten den forbruker går til oppvarming. Link to post
Sydvesten Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Enig. Derfor dropper man avfukteren i bobåt og sørger heller for ventilasjon, ventilasjon og ventilasjon... Her jeg enig med Sun Flyer.. Det er tre viktige faktorer som gjelder, og Sun Flyer har nevnt alle tre i sitt innlegg.. Men en god avfukter kan selvsagt hjelpe på om en har dårlig ventilasjon i båten.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mc-mann Posted January 24, 2009 Author Share Posted January 24, 2009 Ser at Sun Flyer foreslår ventilasjon. Når man dekker til hele båten med vintermatter, som vi har gjort, så er det ikke så enkelt å få opp lukene i taket, og dersom vi ikke hadde dekket til båten, så ville det ha dryppet vann fra taket og de lukene som ikke er dekket til. Hvordan kan man sørge for god ventilasjon under benker, madrasser, i skap og skott flere ganger om dagen? Ut fra det jeg har lest så tror jeg en avfukter for båt må være tingen, selv om jeg fortsatt er usikker på om denne vil fjerne all kondens, som f.eks. danner seg under madrassene i sovekabinene. Link to post
LarsL Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Bor nå i båt på tredje året. Vi har en billig avfukter som står å går hele tiden og samler opp ca 2 liter i døgnet. Som varme har vi en vanlig oljevarmovn på 1000W som alltid står på. Når vi er hjemme kjører vi Eberen en D5 dieselvarmer. Den er med å tørke luften og hjelper mye. Vi tar også forhåndsregler med klær og sengetøy ut mot skutesiden. Lufter ikke sessgjelt mye, men setter opp madrassen i senga hverdag. Ellers har vi bare de ventilene som er på båten originalt. Vi har ikke noe problem med fukt. Selv om vi begge dusjer i båten hverdag. Link to post
Sydvesten Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Ut fra det jeg har lest så tror jeg en avfukter for båt må være tingen, selv om jeg fortsatt er usikker på om denne vil fjerne all kondens, som f.eks. danner seg under madrassene i sovekabinene. Tror nok du må ha ventilasjon under madrassene og i benker om en avfukter skal kunne fjerne vannet ut av luften finnes i benker og skott... Jeg har fortsatt meget god tro på at god ventilasjon er et "must" om en har avfukter eller ei.... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LarsL Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 De Munters luftavfukter er de med slanger som kan suge opp fukt fra f.eks skap og under køyer? Link to post
Sun Flyer Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Mc-mann For å ventilere båten når det er tildekket må du enten kjøre et luftvarmeapparat som henter luft fra utsiden av båten; eller du må lempe på tildekkingen. Her på vestlandet bruker vi ikke tildekking. Videre må du enten lufte madrassene når du ikke sover; eller du kan tilpasse en spilebunn som holder madrassene litt opp fra underlaget slik som jeg har gjort: Som du ser på bildet har jeg også byttet madrassen med en annen type som også hjelper for vetilasjon. Orginalmadrassene til bavaria og forsåvidt jeanneau er kjipe. Skapdører bør ha hull for å ventilere, ellers kan man la de stå på gløtt. Under benker f.eks i salong kan det lett bli problem uansett fordi det man legger der vil klistre seg helt inntil skroget. For å avhjelpe dette borrer du noen hull i plastinnelineren slik at du får ventilasjon. Gjerne med en pen rist utenpå... Hvis dette ikke gjør nytten bruker du plastbokser i disse stuerommene slik at det du lagrer ikke ligger direkte mot skroget. Når det gjelder luftavfukter kan du jo begynne med å sjekke fuktigheten ombord med et hygrometer. Jeg har 35% fuktighet i dag. Det er helt greit. Men hvis jeg måler inne i skap får jeg høyere, og det tyder på at det vil lønne seg å ha skapdører på gløtt. Når det gjelder luker har ikke jeg kondens der nå. Hvis jeg får kondens lar jeg det så på gløtt med ca en halv milimeters glipe. Funker ikke hvis det regner, dvs 90% av tiden her i bergen... Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
2nd Trikker'n Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 (edited) Det sydvesten sier her er riktig, og kan løses ved innvendig sirkulasjon av luft. Borre noen hull og bruke noen små vifter er den enkleste løsningen. OBS. innvendig sirkulasjon er ikke ment som et alternativ til riktig ventilasjon med luft utenfra. Edited January 24, 2009 by 2nd Trikker'n (see edit history) Link to post
Sun Flyer Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Det sydvesten er riktig, og kan løses ved innvendig sirkulasjon av luft. Enig her. Og selv om man får det bra med riktig sirkulasjon, er det aldri en ulempe å isolere skroget på innsiden. Selv om bavaria allerede har sandwich, er dette laget så tynt at man ikke får merkbar forskjell i forhold til båter med enkeltlaminat. Hvis jeg skulle flytte til Oslo ville nok isolering av skroget stått ganske høyt min listen over ting som må gjøres. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Figaro Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Den beste form for varme i båt må være en Refleks eller Dickinson oljebrenner. Kan fyres døgnet rundt, bruker ikke strøm og drar fuktighet ut av båten og opp i "pipa". Dette i kombinasjon med el- varme eller dieselvarmer, pluss lufting, vil sikre et godt inneklima. Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
mateco Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Skal du isolere direkte mot innsiden av skutesiden så må isolasjonsamterialet være av lukkede celler slik at det ikke trekker fukt. F.eks. Glava eller steinull vil bli søkkvått etter en stund! Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sun Flyer Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Den beste form for varme i båt må være en Refleks eller Dickinson oljebrenner. Kan fyres døgnet rundt, bruker ikke strøm og drar fuktighet ut av båten og opp i "pipa". Dette i kombinasjon med el- varme eller dieselvarmer, pluss lufting, vil sikre et godt inneklima. Det stemmer godt. Men trådstarters problemer mid fukt i stuerom og under benker løses ikke med mindre innvedlig sirkulasjon forbedres. Dessuten kan det være upraktisk med oljebrenner som går hele tiden hvis man ikke har en kjempestor dieseltank eller veldig enkel tilgang på diesel. Typisk tank på seilbåt er 140 liter. Dette er ikke mye hvis man brenner diesel hele døgnet. De fleste som bor i seilbåt baserer seg på at mesteparten av oppvarmingen foregår elektrisk. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts