Jump to content

NSSR, fra Basis til Total medlem?


mateco

Recommended Posts

Heisann! :flag:

 

Nå har jeg fått diverse skriv fra Rednigsselspkapet. Deriblant et tilbud på oppgraderring fra Basis til Total -medlemsskap. Er denne merkostnaden verdt pengene??

 

Jeg bruker båten toppers 3 mnd/år. Har en kaskoforsikring (Gjensidige) som jeg formoder dekker uforutsette hendelser som man også får dekket ved total medlemsskap i NSSR.

 

Blir ikke dette til "smør på flesk"

 

Hva mener dere der andre?

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tja, Gjensidige har vel ikke å mye matriell som kan hente deg ute på sjøen, eller bistå deg med litt disel eller lignende.

Jeg trur jeg går for oppgradering, 150 kr er peanuts.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

For de som ønsker å støtte NSSR økonomisk så vil jeg bare nevne at en gave på kr 500 eller mere (maks 12.000 tror jeg) vil ved å oppgi personnummer, gi et skattefradrag på 28%. Det er mange organisasjoner som har denne "ordningen" godkjent av myndighetene, og det bør også være politisk uproblematisk da så vidt jeg vet, er det tverrpolitisk støtte til denne ordningen!

 

http://www.nssr.no/St%C3%B8tt+oss/Gi+din+gave

 

Noe av poenget med å nevne dette er at ved f.eks å gi en gave på 500 så betaler man selv 360 og staten bidrar med de resterende 140 ved det reduserte skattebeløpet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må si det var en smart kampanje dette for å få flere over til Total kunde.

Er jo kun 99 kr mer for å oppgradere, men merk at neste år er differansen 250 kr.

Tror nok dei fleste oppgraderer, men eg tviler på at me da får to regninger til neste år og da kan velge den rimeligste. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke bare støtte til Redningsselskapet da, fordi Kystpatruljemedlemskapet virker jo litt som veihjelp. Det er jo litt som forsikring dette her, du må jo ha brannforsikring på hjemmt for å få noe igjen hvis det brenner? Uten forsikring blir det jo dyrt hvis den røde hane skulle gale.

Og regningen for å få hjelp med tom tank eller tette filtre den blir fort høy uten Kystpatrulje medlemskap.

Link to post
Share on other sites

Haha, likte den med at når uhellet er ute er det greit å være inne... :smiley: Er jaggu kos å være ombord også nå når snøen laver ned ute og Glembring`en står og putrer borti hjørnet. Oppgraderte i år, synes de gutta (og jentene) på havet trenger de penga de kan få.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

Tja, Gjensidige har vel ikke å mye matriell som kan hente deg ute på sjøen, eller bistå deg med litt disel eller lignende.

Jeg trur jeg går for oppgradering, 150 kr er peanuts.

 

Forsikringsselskapene formidler selvfølgelig sine oppgjør til tredjepart. (Det er jo et byggfirma som utbedrer skade på huset ditt ved evt. forsikringssak. Ikke selve selskapet.)

 

Når det gjelder å bidra med diesel til en som har gått tom ute på åpent hav så er jeg sikker på at redningsskøyta har ville gitt deg en skvett hvis de har mulighet til det, uansett om du er basis-, total- medlem i kystpatruljen (eller ikke medlem i det hele tatt for den saks skyld). Man plikter da å yte assistanse hvis man kan, og det gjelder da alle fartøy! Skulle da bare mangle!

 

Jeg hor også Gjensidige forsikring ,men går fra Basis til Total.

Virker litt tryggere og man støtter jo en god sak.

Synes det er greit og ha sikret seg når uhellet er ute. (er det greit og være inne).

 

Å tro at man er sikrere fordi om man har oppgradert fra Basis til Total må da være et selvbedrag! Er man ikke innenfor en redningsskøytes eller Falks redningstjenestes operasjons radius så kan man ikke forvente noen hjelp derifra. Uansett medlemsskap.

Men heldigvis så (mener jeg) at det er lovpålagt å hjelpe nødlidende på havet, hvis man har mulighet for det og det ikke medfører fare for eget fartøy og besetning.

 

Dessuten så må redningstjenesten prioritere utifra episodenes alvorlighets grad. Dvs. ligger du med din P65 og driver inn i fjæresteinene som følge av dieselsvikt så må du med ditt kystpatruljens total medlemskap bare pent vente til folka er blitt redda fra den 22' plastsnekka som står i brann, midt fjords, uten medlemskap i det hele tatt. Og det skulle da bare mangle!

 

At man støtter en god sak er en annen sak. Redningsselskapet er til for allmuen, ikke bare for medlemmer. Og slik skal det være!!

 

Det var nå min mening om den saken!

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Må si det var en smart kampanje dette for å få flere over til Total kunde.

Er jo kun 99 kr mer for å oppgradere, men merk at neste år er differansen 250 kr.

Tror nok dei fleste oppgraderer, men eg tviler på at me da får to regninger til neste år og da kan velge den rimeligste. :smiley:

 

 

Vi får samme valg mulighet neste år.Har snakket med de siden jeg er IF kunde og må rette beløpet på regningen

Link to post
Share on other sites

men eg tviler på at me da får to regninger til neste år og da kan velge den rimeligste. :smiley:

Det er neppe trolig :nono:

 

Vi får samme valg mulighet neste år.Har snakket med de siden jeg er IF kunde og må rette beløpet på regningen

Det kommer sikkert to regninger neste år til dem som IKKE har oppgradert.........tviler sterkt på at dem som HAR oppgradet får det :smash:

Kan hende det er noen som var total kunde som kan svare på om dem fikk to regninger nå?

Lærer noe nytt hele tiden

Link to post
Share on other sites

Å tro at man er sikrere fordi om man har oppgradert fra Basis til Total må da være et selvbedrag! Er man ikke innenfor en redningsskøytes eller Falks redningstjenestes operasjons radius så kan man ikke forvente noen hjelp derifra. Uansett medlemsskap.

Det er ganske så god dekning av RS'er i Norge - så man skal være ganske uheldig for å ligge utenfor dekningsområdet. I hvertfall så lenge man holder seg innenfor noen nm fra kysten.

 

Om jeg i farta husker rett er skillet mellom vanlig og totalmedlemskap at Falck bringer deler til deg samt gir starthjelp i havn. Samt at totalmedlem har litt bedre "slepeordninger" tror jeg. Men dette tar jeg bare på husken.

 

Dessuten så må redningstjenesten prioritere utifra episodenes alvorlighets grad. Dvs. ligger du med din P65 og driver inn i fjæresteinene som følge av dieselsvikt så må du med ditt kystpatruljens total medlemskap bare pent vente til folka er blitt redda fra den 22' plastsnekka som står i brann, midt fjords, uten medlemskap i det hele tatt. Og det skulle da bare mangle!

I en nødsituasjon er det vel HRS eller LRS som fordeler ressursene. Liv skal alltid prioriteres høyest. I en nødsituasjon har alle plikt til å hjelpe. Da har ikke medlemsskapet noen betydning. Jeg håper alle som leser Båtplassen er klar over dette. Det er ikke så ofte man hører lystbåter svare på Pan Pan eller Maydayer på K16.

 

En P65 rammes vel av max 50 brt grensen kanskje? Jeg for min del hadde gjerne ofret egen båt fremfor at andre mister livet.

 

At man støtter en god sak er en annen sak. Redningsselskapet er til for allmuen, ikke bare for medlemmer. Og slik skal det være!!

Nja - det er vel litt både og. Det er en todelt sak. Ved nød så stiller alltid RS'ene opp. Men serviceoppdrag i Kystpatruljen vil jeg tro behandles litt annerledes. Der blir nok medlemmer prioritert først. Og er man ikke medlem blir det fort veldig dyrt. Lurer på om ikke timeprisen for en RS ligger på opp mot 2000 kroner.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er viktig å være klar over at dersom du trenger assistanse og ikke er medlem, koster det fort en god del. Vet ikke helt hvor mye, men kommer vel an på oppdragets art.

 

Men, det spesielt et "servicepunkt" de ikke helt vil markdesføre i dybden, og det er dykkerassistanse. Dersom du er totaltmedlem har du krav på dykkerassistanse....men.....

 

Et helt annet sted enn i brosjyrer etc står det nemlig at det får du bare dersom det er dykker ombord. Må de rekvirere dykkere til deg, så koster det minimum et par tusen ++.

Link to post
Share on other sites

Det kommer sikkert to regninger neste år til dem som IKKE har oppgradert.........tviler sterkt på at dem som HAR oppgradet får det :smash:

Kan hende det er noen som var total kunde som kan svare på om dem fikk to regninger nå?

 

Det har du helt rett i. Oppgraderte i fjor, kun totalmedlemskapsregning i år.

 

 

Mitt spørsmål til NSSR var. Hvis jeg oppgraderer nå, hva til neste år. Svaret var at da får jeg samme valget som nå med to regninger. Oppgraderer jeg nå, må jeg vente på nye klistremerker med TOTAL og da blir det kanskje det motsatte neste år med BASIS.

 

Har NSSR svart det, vet ikke den ene hånda hva den ander gjør. Jeg gjentar meg selv, kun Total medlemskap i år, både klistremerke og regning. Skal jeg ha basismedlemskap må jeg nok ta kontakt med dem...

 

 

Jeg hadde ingen feil på båten i fjor, så jeg hadde ikke bruk for medlemskap i det hele tatt. Men, etter 48 år på sjøen vet jeg at plutselig har du bruk for dem, og da renner pengene fort ut om man ikke er medlem. Da er plutselig mange års medlemskap betalt om man har medlemskap.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å være klar over at dersom du trenger assistanse og ikke er medlem, koster det fort en god del. Vet ikke helt hvor mye, men kommer vel an på oppdragets art.

 

Assistanse/slep medlem kr. 1430. ikke-medlem kr. 2040.

Dykking (kun fast RS) medlem kr. 1739. Ikke medlem kr. 2171.

 

Men, det spesielt et "servicepunkt" de ikke helt vil markdesføre i dybden, og det er dykkerassistanse. Dersom du er totaltmedlem har du krav på dykkerassistanse....men.....

 

Dette gjelder både Basis og Total såfremt RS har dykker. Sjøkorpsbåtene har ikke og skal ikke drive med dykking.

 

Et helt annet sted enn i brosjyrer etc står det nemlig at det får du bare dersom det er dykker ombord. Må de rekvirere dykkere til deg, så koster det minimum et par tusen ++.

 

Forøvrig står alt i Loggen som er gjeldende medlemsbetingelser. Også det med dykkere:

 

Dykking

Når redningsskøyta har dykker ombord, kan dykkertjeneste tilbys. Tid regnes fra

dykker forlater eget dekk til dykker er ombord igjen, samt tillegg for 15 minutter for

på- og avkledning. Dykking på hovedanker er opp til skipper å bedømme utefra de

lokale forhold og begrensninger. Sjøredningskorps, Falck og Sjöräddningssällskapet

har ikke dykker om bord.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg tegnet like greit et Total medlemskap jeg også. Om ikke annet så i hvertfal for å støtte dem, håper en ikke får bruk for dem, men skulle en trenge hjelp så er det greit å kunne kontakte dem. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Forøvrig står alt i Loggen som er gjeldende medlemsbetingelser. Også det med dykkere:

 

Dykking

Når redningsskøyta har dykker ombord, kan dykkertjeneste tilbys. Tid regnes fra

dykker forlater eget dekk til dykker er ombord igjen, samt tillegg for 15 minutter for

på- og avkledning. Dykking på hovedanker er opp til skipper å bedømme utefra de

lokale forhold og begrensninger. Sjøredningskorps, Falck og Sjöräddningssällskapet

har ikke dykker om bord.

 

Sist sommer fikk en kamerat av meg hjelp av redningsskøyta pga tau i propellen i Kragerø. Uhellet skjedde utenfor Kragerø men jeg slepte han til gjestebrygga i Kragerø og redningsskøyta kom fra Risør med dykker og fikk bort tauet - dette kostet IKKE fem øre - han spurte først siden han kun hadde basis-medlemskap.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske så god dekning av RS'er i Norge - så man skal være ganske uheldig for å ligge utenfor dekningsområdet. I hvertfall så lenge man holder seg innenfor noen nm fra kysten.

 

En P65 rammes vel av max 50 brt grensen kanskje? Jeg for min del hadde gjerne ofret egen båt fremfor at andre mister livet.

 

I sør Norge ser jeg at dekningen er meget bra, ref. NSSR kart. På Helgelandskysten derimot er det store kystavstander man ikke bør befinne seg om man ønsker assistanse fra NSSR. Med en operasjonsradius på 25 nm blir det ganske så lange kyststrekk uten dekning!

 

At jeg nevnte en P65 var kun for å strekke strikken i mitt lille scenario. Ser i NSSR medlemsbetingelser at båten må være under 25 br.reg.t. for å kunne være medlem i kystpatruljen.

Nå kjenner ikke jeg til tonnasjen på en P65, men den hadde sikkert ville fått slepeassistanse for å unngå flæresteinene hvis skipperen hadde bedt om det!

 

Båtfolk, og folk i båt, hjelper hverandre uansett farkost og status!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har Gjensidige, og ved at jeg oppga at jeg hadde Total medlemskap i NSSR, fikk jeg nedsatt premien lik årskontingenten.

Mao, det er Gjensidige som betaler mitt medlemskap.

 

Men uansett hadde jeg valgt total.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...