Jump to content

NSSR, fra Basis til Total medlem?


mateco

Recommended Posts

At det bare er rot i kommunikasjonen er ikke min erfaring.

Nei, det var litt dumt sagt av meg fordi det er heller ikke min erfaring,det bare virket sånn på mange av innleggene her, men i administrasjonen er det vel ikke tvil om at det har skurret litt innimellom. Men uansett - sikkert en trivelig jobb :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Men det får du også med basis medlemskap.

Se øverst side 4 i loggen.

Eneste forskjellen mellom total og basis er at du får hjelp av Falck i havn med bilvei.

I uthavn får du hjelp av skøyte både med basis og total.

Ved totalhavari får du også dekket hjemtransport med total også det organisert av Falck,

fortrinnsvis med offentlig transportmiddel.

 

I praksis er et total medlemskap et Falck medlemskap i tillegg.

 

Nei igjen, Basis dekker ikke hjemmehavn og annen trygg havn:

 

Fra medlemsbetingelsene:

 

Båteier faktureres

 

Slep fra havn til havn belastes medlemmet i KystPatruljen i henhold til med lemstakster

Hvis fritidsbåten har forlist og må berges, til Redningsselskapets takster for berging

Assistanse utover medlemsbetingelser i KystPatruljen utført av Rednings selskapet, Falck eller Sjöräddningssällskapet, belastes i henhold til medlemstakster

Dersom forfalt kontingent ikke er betalt

Hvis man ber om assistanse når fritidsbåten ligger i trygg havn uten medlemskap i KystPatruljen Total

Ved assistanse som skyldes vesentlig mangelfullt ettersyn og vedlikehold av båt og utstyr

Ved uhell som skyldes at båtføreren er påvirket av alkohol eller andre berusende/bedøvende midler

Medlemskapet dekker ikke assistanse utført av andre fartøyer/selskaper

Assistanse som ikke dekkes av medlemskapet i KystPatruljen, belastes i henhold til medlemstakst i hht. medgått tid eks. mva. samt ferge, bomvei og km-godtgjørelse etter Falcks takster

Medlemskap tegnet etter eventuell assistanse har ikke tilbakevirkende kraft

 

Uthevet tekst sier at Basis-medlemskapet ikke dekker trygg havn (f.eks. hjemmehavn). Dette forholdet burde vært gjentatt klarere i teksten hvor Basis-fordelene blir omtalt.

 

Loggen for 2009 er blitt lagt ut i løpet av natten ser jeg.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kjenner også til medlemmer som har blitt medlem i det skøyta ankommer. De har ofte registreringspapirer med seg har jeg hørt.

 

Men jeg ville ikke satset på det - jeg er Totalmedlem.

 

Dette skal jo selvfølgelig ikke skje. At skøyta verver medlemmer er vel høyst selvforklarende. Å tegne medlemskap etter en dyr assistanse er høyst etterspurt. Det fine med det er at medlemskapet er blir gjeldende der og da etter signatur slik at hjemturen føles tryggere.

 

 

Sakset fra medl.betingelsene:

 

Båt eier faktureres

 

Slep fra havn til havn belastes ...............

Hvis fritidsbåten har forlist og må berges.............

Assistanse utover medlemsbetingelser ........

Dersom forfalt kontingent ikke er betalt

Hvis man ber om assistanse når fritidsbåten ligger i trygg havn uten medlemskap i KystPatruljen Total

.......

Assistanse som ikke dekkes av medlemskapet i KystPatruljen, belastes i henhold til medlemstakst i hht. medgått tid eks. mva. samt ferge, bomvei og km-godtgjørelse etter Falcks takster

Medlemskap tegnet etter eventuell assistanse har ikke tilbakevirkende kraft

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvordan fungerer Total-medlemskapet dersom en ligger i havn et eller annet sted på svenskekysten og ikke får start på motoren?

 

Lars H.

 

Ta kontakt med nærmeste Falck stasjon og avklar ditt Total-medlemskap på forhånd. Avklar også muligheten om at den personen virkelig vil være hjelp for deg. Det er forskjell på reperatører i Sverige også. Så får man håpe at stasjonen ikke så langt unna.

 

Ser ut for at både Falck og Kystpatruljen ikke er ferdige med sine hjemmesider mht, medlemskapet.

 

Søkte og fant en side med Falck stasjoner i Sverige http://www2.falcksverige.se/econtent/2535/har_finns_vi.html

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Var ikke mange Falck stasjoner i Bohuslän. Ligger en i Fjällbacka spørs det vel om det kommer en bil fra Strömstad eller Uddevalla?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke dette med dårlig kommunikasjon.

At noen ikke evner eller ikke gidder å lese vilkårene er ikke Redningsselskapets feil.

Hei

Ad kommuniksjon:

Jeg lå utenfor Grebbestad med med "jeg trenger lege" vimpelen i salingen i 3 dager.

Det var ingen leger i det området når jeg var der, eller "hur"?

Hvor ofte ser du på signalvimplene?

Eller er det bare "festflagg"?

Dette var sent i fellesferien :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke forvente at vanlig folk skal kunne dette vel? Ser DU etter signalflagg på alle fritidsbåter rundt i gjestehavner?

 

Hei

Ja :smiley:

Båtplassenvimpelen er det etter hva jeg har skjønt mer iøyendfallende enn signalvimplene. :wink:

Det er en tråd om det her til og med.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som irriterer meg giver, er at "noen" "flagger" bevisst å gjøre Basis medlemskap dårligere enn det faktisk er.

Og Total medlemskap bedre enn det faktisk er.

Men jeg skjønner motivet.

 

Forøvrig håper jeg du fikk legehjelp i tide.

Hei

Jeg tar ikke stilling til medlemskap i NSSR. (Har Total selv).

Jeg kommenterte kommunikasjon mellom fartøy.

Vimpler kan man bruke om all annen komminukasjon ikke virker. (f.eks. tom for strøm).

Nødsituasjonen er virkelig der når "all systems down".

Det jeg opplevde var at ingen forsto min måte å kommunisere på, ergo ingen kommunikasjon.

Jeg sendt ut en melding som ingen skjønte hva gikk ut på.

Jeg fikk ikke hjelp tross samtale med Svensk medico og redningsmyndighet.

Måtte ringe hjem til en kamerat som hentet båten min og lånte meg bilen hans.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Ad kommuniksjon:

Jeg lå utenfor Grebbestad med med "jeg trenger lege" vimpelen i salingen i 3 dager.

Det var ingen leger i det området når jeg var der, eller "hur"?

Hvor ofte ser du på signalvimplene?

Eller er det bare "festflagg"?

Dette var sent i fellesferien :confused:

mvh

giver

 

I 3 dager!! kan ikke vært krise...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje jeg hadde gjort det samme som deg giver, dersom jeg hadde hatt flagget, og hadde god tid...skjønt 3 dager i innhavn?

Hei

Jeg lå på Pinnø.

Kunne like gjerne ligge der som i innhavn og vente på hjelp hjemmefra.

Det burde kanskje "ringe noen klokker" når det er mer enn gjesteflagg, forening/båtplassen vimpel i salingen. :confused:

Men hva med "lesing" av vimpel?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...