Mouche Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Og hvis du melder deg inn i Norges Bondelag og har dine forsikringer i Gjensidige så dekkes ikke bare medlemsskapet, men du får penger attåt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Jeg oppgraderte meg i fjor til Total. Dette for å bidra med mer støtte til NSSR og for at vi ombord i Astor ferdes på sjøen året rundt. Det gir oss trygghet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
fokus Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Det har du helt rett i. Oppgraderte i fjor, kun totalmedlemskapsregning i år. Har NSSR svart det, vet ikke den ene hånda hva den ander gjør. Jeg gjentar meg selv, kun Total medlemskap i år, både klistremerke og regning. Skal jeg ha basismedlemskap må jeg nok ta kontakt med dem... Har snakket med ny person på NSSR idag og det er riktig det som står i innlegget. Oppgraderer en til TOTAL får du TOTAL regning neste år. Ønsker en å forandre til BASIS er det bare å ringe å si ifra, så blir det ordnet Hilsen FOKUS Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Vi oppgraderte i fjor da det kom jeg ser ingen problem med litt ekstra trygghet har vært medlem siden 1985 og hatt assistanse to ganger eng ang ved en oljepumpe som røk og en ved at en kjøleslange røk slik at fremdriften forsvant For oss er sikkerheten på sjøen et must Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 I påsken for 2 år siden fikk jeg av ulike årsaker behov for dykkerassistanse i Kristiansand. Jeg var total-medlem. Jeg ringte til NSSR for å rekvirere hjelp, og de ba meg først sondere litt rundt og prøve å finne ut om noen i nærheten tilbød dykkerassistanse. Det er din jobb, sa jeg. Så gikk det 20 minutter, de ringte tilbake og sa at det kommer et team fra Kristiansand Branvesen. Etter en liten time kom 4 mann, dvs 2 dykkere og to på land. Det eneste de skulle gjøre var (båten lå trygt ved kai innaskjærs) å dykke 1 1/2 m ned for å sjekke propell og ror, om det var synlige skader etter en ufrivillig grunnkjenning. Enden på visa var at jeg etter 4 mnd fikk tilsendt en regning på rundt kr. 2300.- eller noe over det. Jeg ringte og lurte på hva dette var for noe, og de sa at når det ikke var dykker ombord, men de måtte rekvirere dykkere, så måtte jeg betale. Han hadde problem med å kunne dokumentere hvor dette fremgikk, på en brosjyre jeg hadde fått tilsendt, og hvorfra jeg også hadde meldt meg inn som totalmedlem. Det kunne han ikke, for det sto ikke i brosjyren. Men, det sto et annet sted, hvor ikke jeg hadde klart å oppfatte hva som gjaldt. Ikke fikk jeg verken spørsmål om eller beskjed om dette da jeg ringte for dykkerassistanse. Enden på visa var at vi pr tlf i den samme samtalen ble enige om å dele på regningen. Jeg ba de heretter om helt tydelig å la det fremgå hva som gjelder og går. Så, den er heldig som støter på en redningsskjøyte som har dykker ombord (hvis det er noen...)! PS: Jeg er fremdeles total-medlem (en gang...alltid). Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Da kan helt sikkert Krisida Magni hjelpe meg å tyde følgende:(gjelder dykkerassistanse). I den tilsendte loggen står følgende: Dykkerassistanse ved driftstans (gleder både basis og total). Andre fordeler: Dykking utenom driftstans til medlemstakst. Videre: Når redningskjøyta har dykker ombord, kan dykkertjeneste tilbys.Tid regnes fra dykker forlater eget dekktil dykker er ombord igjen, samt et tillegg på 15 min. for av-og påkledning. Tilleggstjenese: Dykkerassistanse utover medlemsfordeler kr. 1530.- pr. påbegynt time. Dette er alt som står om dykkerassistanse i denne tykke folderen som heter Loggen 2009. Og det står litt her og litt der, fordelt på 3-4 ulike sider. Da spør jeg meg selv: Hva er medlemsfordelene? (ref. dykkerassistanse utover medlemsfordeler). Jeg slår opp på medlemsfordelene og finner følgende informasjon:Dykkerassistanse ved driftstans.?+ Noen som henger med fremdeles? Neste spørsmål er: Hva er medlemsfordelene? Jo, det må vel da være at jeg kan få dykkerassistanse dersom redningskjøyta har dykker ombord, til en pris av kr. 1530.- pr. påbegynt time. Men, her er det vel ingen forskjel på basis og total? Neste spørsmål er: Hva er medlemsfordelene?'Jo, det må vel da være at enten du er basis eller total så kan du få kjøpt dykkertjeneste dersom søkjøyta har dykker ombord. Jo, det er vel en fordel da, kanskje? Men, fordeler? Dersom du leser Loggen fra perm til perm, hvilket inntrykk sitter du igjen med ang. dykkertjeneste? Jeg fikk i hvert fall et inntrykk av at denne tjenesten faktisk var gratis, dersom det var dykker ombord. Me her tok jeg nok feil. Forøvrig ser jeg ikke de store medlemsfordelene ved å være totalmedlem. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Forøvrig ser jeg ikke de store medlemsfordelene ved å være totalmedlem. Eneste forskjellen er i praksis som jeg sa tidligere, Falck medlemskapet for hjelp i havn. Intet annet. Jeg fortsetter med basis medlemskap. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Fikk svar i denne tråden om at total også dekker hjemtransport. Jeg valgte total. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Hjemtransport vd totalhavari er riktig. Men, dersom du er uheldig å få skader etc som gjør at du trenger dykkerassistanse, så må du befinne deg et sted langs kysten som har utplassert redningsfartøy med dykker ombord. De er det ikke mange av... Og, om du er så heldig å få denne assistansen, må du da betale for den? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Da kan helt sikkert Krisida Magni hjelpe meg å tyde følgende:(gjelder dykkerassistanse). Hva er medlemsfordelene? Jo, det må vel da være at jeg kan få dykkerassistanse dersom redningskjøyta har dykker ombord, til en pris av kr. 1530.- pr. påbegynt time. Men, her er det vel ingen forskjel på basis og total? Neste spørsmål er: Hva er medlemsfordelene?'Jo, det må vel da være at enten du er basis eller total så kan du få kjøpt dykkertjeneste dersom søkjøyta har dykker ombord. Jo, det er vel en fordel da, kanskje? Men, fordeler? Dersom du leser Loggen fra perm til perm, hvilket inntrykk sitter du igjen med ang. dykkertjeneste? Jeg fikk i hvert fall et inntrykk av at denne tjenesten faktisk var gratis, dersom det var dykker ombord. Me her tok jeg nok feil. Forøvrig ser jeg ikke de store medlemsfordelene ved å være totalmedlem. En vesentlig forskjell er at Basis ikke dekker assistanse når du ligger i trygg havn (hjemmehavn eller uthavn). Total dekker assistanse både i egen hjemmehavn og uthavn. Dykkerassistanse er gratis for begge medlemskapene hvis skøyta har dykker ombord, dvs, det gjelder kun de 30 faste skøytene og ikke de 15 sjøkorpsbåtene. Unntak som nevnt trygg havn med kun Basis-medlemsskap. Bak i loggen er det kart og telefonnumre til samtlige skøyter og stasjoner. Det er beklagelig at korpsbåtene ikke kan tilby dykkertjenester, men det skyldes bl.a. forsikringer og helt andre krav til båt og besetning. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mix Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 En vesentlig forskjell er at Basis ikke dekker assistanse når du ligger i trygg havn (hjemmehavn eller uthavn). Total dekker assistanse både i egen hjemmehavn og uthavn. Nei, det er feil. Total dekker i tillegg assistanse av Falck i havn med bilvei. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 "Assistanse mens du er i havn med vei Inntil 3 timer tur/retur Falck-stasjon i Norge, Sverige og Danmark: Starthjelp Pumping Nødfylling av drivstoff Hjemtransport av mannskap ved havari " Hvordan er tettheten på Falck-stasjoner langs Norske kysten?? 3 timer tur/retur, dvs en operasjonsradius på 12 vei-mil v/snittfart på 8o km/t. Forstår jeg det rett så gjelder "Nødfylling av drivstoff" når du ligger trygt fortøyd med veiforbindelse??!!! Hmmmm Nei, jeg fortsetter med basis jeg!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nimbuster Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Egentlig setter jeg dette litt på spissen... Årsaken til det er at NSSR tydeligvis har tildels store problemer med kommunikasjonen. I den forstand å klart kunne få frem hvilke fordeler, eller skal vi kalle det rettigheter/krav vi som medlem har ved hhv basis og total. Hvorfor ikke gjøre dette så enkelt som mulig, slik at det er gjort på 1,2, 3 å tyde hva de egentlig mener, hva vi egentlig har "krav" på? Hva er forskjellen på det at NSSR yter og NSSR dekker? Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig å få frem dette i medlemsfordelene eller i medlemsbetingelsene. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 (redigert) Det ble litt dobbelt opp her... Redigert 28.Januar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Nei, det er feil.Total dekker i tillegg assistanse av Falck i havn med bilvei. .................... ELLER av ei skøyte. At loggen kan være vanskelig å forstå er jeg helt enig i, men som i alle medlemskap eller avtaler f.eks. forsikringsavtaler blir det nødvendvis mye om og men da avtaler skal regulere alle forutsette og uforutsette forhold. I utganspunktet forsøker ALLE skøytene å hjelpe flest mulig, men de har faktisk et overordnet regelverk å forholde seg til. Forøvrig kjenner jeg til flere saker hvor skøyta har vært for snill og hvor det er blitt en sak hvor mannskapet må forklare seg og unnskylde kunden, enn den andre veien. Dog er det blitt flere saker hvor en lettet båteier velger likevel i ettertid å krangle om beløpets størrelse. Klassisk eksempel er at havaristen er langt unna der hvor skøyta akkurat befinner seg i oppdragsinngåelsen. At skøyta KAN gå i 40 knop betyr ikke at den gjør det hvis det ikke er en nødsituasjon. Og returen må jo nødvendigvis inngå i totaltiden. Gjelder det da et slep går jo dette kun i sikker fart (max 6-7 knop) uavhengig hviken båt som slepes. Da går det ikke særlig fort. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
oslofjord Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 (redigert) Ja til Total ! Hvis jeg midt i fellesferien vrir om nøkkelen for å suse en tur og motoren er livløs kan jeg som totalmedlem få besøk av en redningsskøyte med handyman som kan påpeke at motoren ikke starter fordi gearspaken ikke står i fri.....eller i verste fall slepe meg inn til et serviceversksted hvis det er noe alvorlig. Derimot hvis jeg bare er basis-medlem er resten av ferien spolert....ja i hvertfall båtfri. Hvis man er så heldig å få time på service om noen uker må det mye styr til med henger for å får tranportert båten til service....hvor de kanskje oppdager at motortrøbbelet bare skyldes en elementær brukerfeil. Det andre scenarioet er hvis man oppdager at båten lekker og gradvis fylles med vann ved kaia....da kan det glade totalmedlem ringe etter gratis skøyte med pumper... SÅ JA TIL TOTAL !! Redigert 28.Januar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 (redigert) .................... ELLER av ei skøyte. Men det får du også med basis medlemskap. Se øverst side 4 i loggen. Eneste forskjellen mellom total og basis er at du får hjelp av Falck i havn med bilvei. I uthavn får du hjelp av skøyte både med basis og total. Ved totalhavari får du også dekket hjemtransport med total også det organisert av Falck, fortrinnsvis med offentlig transportmiddel. I praksis er et total medlemskap et Falck medlemskap i tillegg. Redigert 28.Januar.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Kjenner også til medlemmer som har blitt medlem i det skøyta ankommer. De har ofte registreringspapirer med seg har jeg hørt. Men jeg ville ikke satset på det - jeg er Totalmedlem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Hei. Hvordan fungerer Total-medlemskapet dersom en ligger i havn et eller annet sted på svenskekysten og ikke får start på motoren? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Tror ikke det er noen forskjell på Basis og Total da - dvs at da er det Trossan som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Du får hjelp av Falck i både Sverige og Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Litt O.T men er det noen her som jobber ombord i noen av skøytene? Virker jo som om alt innen administrasjonen og kommunikasjon med medlemmer er bare rør, eller ihvertfall har vært men hvordan har de det ombord - er det en grei arbeidsgiver? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
nimbuster Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Jeg er enig i det du sier Krisida Magni, og jeg kan forstå at det ikke skal være så lett å forstå. Man tar rett og slett høyde for ikke å låse seg i etterkant av en "for god" avtale. Det er alltid bedre å yte mer der og da, enn å love mer i forkant. At de vil strekke seg så langt det er praktisk mulig, og at de ikke er stivbeinte...det tror jeg på, og det er min erfaring. Men de kunne godt ha samlet medlemsfordelene på ett sted, og vært litt mer presis mht dette med å "yte" og det å "dekke". Jeg er likevel for TOTAL. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 , eller ihvertfall har vært men hvordan har de det ombord - er det en grei arbeidsgiver? Jeg jobber ikke ombord i noen skøyte - men har hatt litt kontakt med noen. De virker fornøyde. At det bare er rot i kommunikasjonen er ikke min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Jeg skjønner heller ikke dette med dårlig kommunikasjon. At noen ikke evner eller ikke gidder å lese vilkårene er ikke Redningsselskapets feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.