Jump to content

NSSR, fra Basis til Total medlem?

mateco

Recommended Posts

Det har du helt rett i. Oppgraderte i fjor, kun totalmedlemskapsregning i år.

Har NSSR svart det, vet ikke den ene hånda hva den ander gjør. Jeg gjentar meg selv, kun Total medlemskap i år, både klistremerke og regning. Skal jeg ha basismedlemskap må jeg nok ta kontakt med dem...

Har snakket med ny person på NSSR idag og det er riktig det som står i innlegget. Oppgraderer en til TOTAL får du TOTAL regning neste år. Ønsker en å forandre til BASIS er det bare å ringe å si ifra, så blir det ordnet

Hilsen FOKUS

I påsken for 2 år siden fikk jeg av ulike årsaker behov for dykkerassistanse i Kristiansand. Jeg var total-medlem.

Jeg ringte til NSSR for å rekvirere hjelp, og de ba meg først sondere litt rundt og prøve å finne ut om noen i nærheten tilbød dykkerassistanse. Det er din jobb, sa jeg. Så gikk det 20 minutter, de ringte tilbake og sa at det kommer et team fra Kristiansand Branvesen. Etter en liten time kom 4 mann, dvs 2 dykkere og to på land. Det eneste de skulle gjøre var (båten lå trygt ved kai innaskjærs) å dykke 1 1/2 m ned for å sjekke propell og ror, om det var synlige skader etter en ufrivillig grunnkjenning.

Enden på visa var at jeg etter 4 mnd fikk tilsendt en regning på rundt kr. 2300.- eller noe over det. Jeg ringte og lurte på hva dette var for noe, og de sa at når det ikke var dykker ombord, men de måtte rekvirere dykkere, så måtte jeg betale. Han hadde problem med å kunne dokumentere hvor dette fremgikk, på en brosjyre jeg hadde fått tilsendt, og hvorfra jeg også hadde meldt meg inn som totalmedlem. Det kunne han ikke, for det sto ikke i brosjyren. Men, det sto et annet sted, hvor ikke jeg hadde klart å oppfatte hva som gjaldt. Ikke fikk jeg verken spørsmål om eller beskjed om dette da jeg ringte for dykkerassistanse.

Enden på visa var at vi pr tlf i den samme samtalen ble enige om å dele på regningen. Jeg ba de heretter om helt tydelig å la det fremgå hva som gjelder og går. Så, den er heldig som støter på en redningsskjøyte som har dykker ombord (hvis det er noen...)!

PS: Jeg er fremdeles total-medlem (en gang...alltid).

Da kan helt sikkert Krisida Magni hjelpe meg å tyde følgende:(gjelder dykkerassistanse).

I den tilsendte loggen står følgende:

Dykkerassistanse ved driftstans (gleder både basis og total).

Andre fordeler: Dykking utenom driftstans til medlemstakst.

Videre:

Når redningskjøyta har dykker ombord, kan dykkertjeneste tilbys.Tid regnes fra dykker forlater eget dekktil dykker er ombord igjen, samt et tillegg på 15 min. for av-og påkledning.

Tilleggstjenese:

Dykkerassistanse utover medlemsfordeler kr. 1530.- pr. påbegynt time.

Dette er alt som står om dykkerassistanse i denne tykke folderen som heter Loggen 2009. Og det står litt her og litt der, fordelt på 3-4 ulike sider.

Da spør jeg meg selv:

Hva er medlemsfordelene? (ref. dykkerassistanse utover medlemsfordeler). Jeg slår opp på medlemsfordelene og finner følgende informasjon:Dykkerassistanse ved driftstans.?+ Noen som henger med fremdeles?

Neste spørsmål er:

Hva er medlemsfordelene?

Jo, det må vel da være at jeg kan få dykkerassistanse dersom redningskjøyta har dykker ombord, til en pris av kr. 1530.- pr. påbegynt time. Men, her er det vel ingen forskjel på basis og total?

Neste spørsmål er:

Hva er medlemsfordelene?'Jo, det må vel da være at enten du er basis eller total så kan du få kjøpt dykkertjeneste dersom søkjøyta har dykker ombord. Jo, det er vel en fordel da, kanskje? Men, fordeler?

Dersom du leser Loggen fra perm til perm, hvilket inntrykk sitter du igjen med ang. dykkertjeneste? Jeg fikk i hvert fall et inntrykk av at denne tjenesten faktisk var gratis, dersom det var dykker ombord. Me her tok jeg nok feil.

Forøvrig ser jeg ikke de store medlemsfordelene ved å være totalmedlem.

Da kan helt sikkert Krisida Magni hjelpe meg å tyde følgende:(gjelder dykkerassistanse).

Hva er medlemsfordelene?

Jo, det må vel da være at jeg kan få dykkerassistanse dersom redningskjøyta har dykker ombord, til en pris av kr. 1530.- pr. påbegynt time. Men, her er det vel ingen forskjel på basis og total?

Neste spørsmål er:

Hva er medlemsfordelene?'Jo, det må vel da være at enten du er basis eller total så kan du få kjøpt dykkertjeneste dersom søkjøyta har dykker ombord. Jo, det er vel en fordel da, kanskje? Men, fordeler?

Dersom du leser Loggen fra perm til perm, hvilket inntrykk sitter du igjen med ang. dykkertjeneste? Jeg fikk i hvert fall et inntrykk av at denne tjenesten faktisk var gratis, dersom det var dykker ombord. Me her tok jeg nok feil.

Forøvrig ser jeg ikke de store medlemsfordelene ved å være totalmedlem.

En vesentlig forskjell er at Basis ikke dekker assistanse når du ligger i trygg havn (hjemmehavn eller uthavn).

Total dekker assistanse både i egen hjemmehavn og uthavn.

Dykkerassistanse er gratis for begge medlemskapene hvis skøyta har dykker ombord, dvs, det gjelder kun de 30 faste skøytene og ikke de 15 sjøkorpsbåtene. Unntak som nevnt trygg havn med kun Basis-medlemsskap.

Bak i loggen er det kart og telefonnumre til samtlige skøyter og stasjoner. Det er beklagelig at korpsbåtene ikke kan tilby dykkertjenester, men det skyldes bl.a. forsikringer og helt andre krav til båt og besetning.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

"Assistanse mens du er i havn med vei

Inntil 3 timer tur/retur Falck-stasjon i Norge, Sverige og Danmark:

Starthjelp

Pumping

Nødfylling av drivstoff

Hjemtransport av mannskap ved havari "

Hvordan er tettheten på Falck-stasjoner langs Norske kysten??

3 timer tur/retur, dvs en operasjonsradius på 12 vei-mil v/snittfart på 8o km/t.

Forstår jeg det rett så gjelder "Nødfylling av drivstoff" når du ligger trygt fortøyd med veiforbindelse??!!!

Hmmmm

Nei, jeg fortsetter med basis jeg!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Egentlig setter jeg dette litt på spissen...

Årsaken til det er at NSSR tydeligvis har tildels store problemer med kommunikasjonen. I den forstand å klart kunne få frem hvilke fordeler, eller skal vi kalle det rettigheter/krav vi som medlem har ved hhv basis og total. Hvorfor ikke gjøre dette så enkelt som mulig, slik at det er gjort på 1,2, 3 å tyde hva de egentlig mener, hva vi egentlig har "krav" på?

Hva er forskjellen på det at NSSR yter og NSSR dekker?

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig å få frem dette i medlemsfordelene eller i medlemsbetingelsene.

Nei, det er feil.

Total dekker i tillegg assistanse av Falck i havn med bilvei.

.................... ELLER av ei skøyte.

At loggen kan være vanskelig å forstå er jeg helt enig i, men som i alle medlemskap eller avtaler f.eks. forsikringsavtaler blir det nødvendvis mye om og men da avtaler skal regulere alle forutsette og uforutsette forhold.

I utganspunktet forsøker ALLE skøytene å hjelpe flest mulig, men de har faktisk et overordnet regelverk å forholde seg til.

Forøvrig kjenner jeg til flere saker hvor skøyta har vært for snill og hvor det er blitt en sak hvor mannskapet må forklare seg og unnskylde kunden, enn den andre veien. Dog er det blitt flere saker hvor en lettet båteier velger likevel i ettertid å krangle om beløpets størrelse. Klassisk eksempel er at havaristen er langt unna der hvor skøyta akkurat befinner seg i oppdragsinngåelsen. At skøyta KAN gå i 40 knop betyr ikke at den gjør det hvis det ikke er en nødsituasjon. Og returen må jo nødvendigvis inngå i totaltiden. Gjelder det da et slep går jo dette kun i sikker fart (max 6-7 knop) uavhengig hviken båt som slepes. Da går det ikke særlig fort.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Ja til Total !

Hvis jeg midt i fellesferien vrir om nøkkelen for å suse en tur og motoren er livløs kan jeg som totalmedlem få besøk av en redningsskøyte med handyman som kan påpeke at motoren ikke starter fordi gearspaken ikke står i fri.....eller i verste fall slepe meg inn til et serviceversksted hvis det er noe alvorlig.

Derimot hvis jeg bare er basis-medlem er resten av ferien spolert....ja i hvertfall båtfri. Hvis man er så heldig å få time på service om noen uker må det mye styr til med henger for å får tranportert båten til service....hvor de kanskje oppdager at motortrøbbelet bare skyldes en elementær brukerfeil.

Det andre scenarioet er hvis man oppdager at båten lekker og gradvis fylles med vann ved kaia....da kan det glade totalmedlem ringe etter gratis skøyte med pumper...

SÅ JA TIL TOTAL !!

Redigert av salt (see edit history)
.................... ELLER av ei skøyte.

Men det får du også med basis medlemskap.

Se øverst side 4 i loggen.

Eneste forskjellen mellom total og basis er at du får hjelp av Falck i havn med bilvei.

I uthavn får du hjelp av skøyte både med basis og total.

Ved totalhavari får du også dekket hjemtransport med total også det organisert av Falck,

fortrinnsvis med offentlig transportmiddel.

I praksis er et total medlemskap et Falck medlemskap i tillegg.

Redigert av Mix (see edit history)

Hei.

Hvordan fungerer Total-medlemskapet dersom en ligger i havn et eller annet sted på svenskekysten og ikke får start på motoren?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt O.T men er det noen her som jobber ombord i noen av skøytene? Virker jo som om alt innen administrasjonen og kommunikasjon med medlemmer er bare rør, eller ihvertfall har vært men hvordan har de det ombord - er det en grei arbeidsgiver?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg er enig i det du sier Krisida Magni, og jeg kan forstå at det ikke skal være så lett å forstå. Man tar rett og slett høyde for ikke å låse seg i etterkant av en "for god" avtale. Det er alltid bedre å yte mer der og da, enn å love mer i forkant.

At de vil strekke seg så langt det er praktisk mulig, og at de ikke er stivbeinte...det tror jeg på, og det er min erfaring.

Men de kunne godt ha samlet medlemsfordelene på ett sted, og vært litt mer presis mht dette med å "yte" og det å "dekke".

Jeg er likevel for TOTAL.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...