Jump to content

NASA BM-1 Batterimåler, erfaringer?


toholthe

Recommended Posts

Nasa funkerer bra men shunten er liten som følger med. Den kan brukes til batteribank som ingen stor forbruker er koblet til, eks. vinsj, dersom shunten skal ikke overbelastes og den skal kunne lese bruk av banken. Vi kan sammenligne dieselmåler på tank. Den måler kun forbruk hos motor men agregat og varmer står utenom. Tror du skulle forbanne den type måler forfærdelig! Hvis du skal ha batterimonitor bør du beregne ut max forbruk på banken og velge monitor med shunt som klarer den oppgaven du er ute etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fornøyd jeg, viser forbruk i amp hele tiden.

Når motoren har ladet en stund viser det 14.5 volt.

Som du leser i det gammle innlegget, så må minus fra batteriene kobles på shunen, dette for å måle ladetrømmen.

Dette har jeg ikke gjort, koblet den dirrekte på batteriene, dette må jeg prøve og få gjort.

06122008407.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg har en Xantrex batterimonitor. Den har 500A shunt. Det betyr at jeg kan koble alt av tunge forbrukere som start, vinsj og baugpropell via shunten.

Samtidig er monitoren slik at den sjekker shunten mange nok ganger i sekundet til å kunne være veldig nøyaktig selv med store belastninger og brå endringer av belastning. Og så skal jo batterimonitoren ha en del intelligens som gjør at den klarer å tilpasse seg batteriene etter hvert som de eldes, lades ut fort eller sakte osv.

 

Den monitoren du spør om har ingen stor shunt og mangler litt intelligens, men den er litt rimeligere enn de andre.

 

Min monitor viser f.eks spenningen med 2 desimaler og har en svært god nøyaktighet. Den viser strømtrekk med tidels ampere og den beregner med enda flere desimaler generelt. Jeg har 19 forskjellige justeringsparametere, men jeg har den gamle modellen. Den nye har mange flere muligheter.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange av oss som har forskjellige erfaringer.

Jeg har brukt 5 batterimålere opp gjennom årene.

Jeg er mest bekvem med et system jeg har kjøpt fra Jørg som heter Sterlings Power Management Panel (PMP1).

Jeg har 3 stykker 200A shunter. Jeg kan se forbruk/levering fra hver motor til motorbatteriene og dessuten fotrholdene for forbrukssiden.

 

Jeg vet at Lotus tidligere har hatt kommentarer til det elektriske utstyret mitt ombord, bl.a. hva gjelder forbruk av remmer til dynamoene.

Hans vurderinger hare vært fullstendig feilaktige ut fra min erfaring i 2008. Det er dermed grunn til å ta i det minste ett av synspunktene til Lotus til etterretning.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at Lotus tidligere har hatt kommentarer til det elektriske utstyret mitt ombord, bl.a. hva gjelder forbruk av remmer til dynamoene.

Hans vurderinger hare vært fullstendig feilaktige ut fra min erfaring i 2008. Det er dermed grunn til å ta i det minste ett av synspunktene til Lotus til etterretning.

Så siden jeg har hatt grundiog feil med remslitasjen på dine motorer, så er det grunn til å ta att av synspunktene mine til etteretning. Så fint da. Hvilet av synspunktene i innlegget mitt over synes du lesere bør ta til etteretning?

 

Svært mange har stor remslitasje med den nevnte 80A dynamoen med kilereim. på mange Yanmarmotorer. Yanmar har faktisk byttet ut reimløsningen sin på nyere modeller nettopp av denne grunn.

 

At du ikke har slitasje på din reim med den samme dynamoen er vel fint? I stedet stormet du til butikken og kjøpte 12 kilereimer i en jafs for så å skyte på meg når det likevel fungerer glimrende. Si meg, føler du deg ikke bra før du får like stor reimslitasje som oss andre????

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare påpekt at mange, inkludert meg selv har hatt problemer med stor kilereimslitasje på nevnte løsning.

Jeg har aldri rådet deg til å storme til butikken og kjøpe 12 kilereimer. Det er nok du som tuller fælt.

 

Så du synes jeg tuller og gir lite av meg selv? Synes å huske at du skrøt hemningsløst når jeg hjalp deg med dynamoen og la ut en drøss med detaljerte fotografier om hvordan du skulle gjøre ting. mener bestemt å huske at du takket og kalte det båtplassen på sitt beste, men jeg kan jo huske feil.

 

Hvorfor tar du egentlig opp dette i denne strengen?

Link to post
Share on other sites

Svært mange har stor remslitasje med den nevnte 80A dynamoen med kilereim. på mange Yanmarmotorer. Yanmar har faktisk byttet ut reimløsningen sin på nyere modeller nettopp av denne grunn.

I desember var jeg innom lageren hos Yanmar Norge og så på en del motorer til proffbransjen. Dem kjører på dem fortsatt en 13mm reim på standard dynamo men dem ettermonterer dobbel reimskive foran på motorene til ekstra forbruks-dynamo.

Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med Nasa`n. Har den koblet til forbruksbank (ca300Ah) og lar startbatteri og min store forbruker leve sitt eget liv. Når ankervinsjen går går også motor. Har 100A dynamo men har ikke sett at den har ladet med alt den klarer. Det første sifferet er kun 1 og den kan ikke fortelle at batteriene dine vil vare mer enn 199 timer, men der kan den jo stå lenge. Den er heller ikke veldig inntligent, du må legge inn batteribankstørrelse selv.

Men den gir en indikasjon på strømforbruk som jeg synes er ganske så grei. Er usikker på pris på de forskjellige typene så det kan godt hende at en annen modell kan være et bedre kjøp.

Link to post
Share on other sites

jeg har en Xantrex batterimonitor. Den har 500A shunt. Det betyr at jeg kan koble alt av tunge forbrukere som start, vinsj og baugpropell via shunten.

Samtidig er monitoren slik at den sjekker shunten mange nok ganger i sekundet til å kunne være veldig nøyaktig selv med store belastninger og brå endringer av belastning. Og så skal jo batterimonitoren ha en del intelligens som gjør at den klarer å tilpasse seg batteriene etter hvert som de eldes, lades ut fort eller sakte osv.

 

Den monitoren du spør om har ingen stor shunt og mangler litt intelligens, men den er litt rimeligere enn de andre.

 

Min monitor viser f.eks spenningen med 2 desimaler og har en svært god nøyaktighet. Den viser strømtrekk med tidels ampere og den beregner med enda flere desimaler generelt. Jeg har 19 forskjellige justeringsparametere, men jeg har den gamle modellen. Den nye har mange flere muligheter.

Xantrex har veldig fine produkter og dem har produsert batterimonitore til Mastervolt siste årene. Den du bruker har tror jeg samme programvaren og BTM-l men del av dem hadde feil på beregningen av slitasjen på batteriene. Dem måtte man justere for hånd inn i mellem. Den nye fra Xantrex er litt mer avansert en BTM-lll dersom den er nyere produkt men Mastervolt har kommet med annen type på markeden i dag som jeg ikke veit hvor er produsert. Den heter MasterView Easy og har touchskjerm og sambygget shunt og hovedsikring. Den har mange fine funksjoner men jeg personlig liker den heltatt ikke og forventer dem bytter skjermen ut snart. BTM-lll er heldigvis enno på markeden og tror den er priset likt og den nye fra Xantrex.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...