Yameheyamarinmeyamaha Startet 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2009 Ser i mange postinger at det skrives at "båten er trailbar". Noen som kan forklare meg hva dette betyr? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Mener det betyr at den er smal og lett nok til å trekkes av en "normal" bil på en dertil egnet henger... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
bindaling Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Forsikringsselskapet Norske sjø har kanskje sin definisjon på dette: "For båter over 21 fot svarer forsikringsgiver ved slik skade bare når transporten skjer til eller fra vinteropplag." Altså båten er trailbar og det er mindre risiko å kjøre rundt med båt på henger året rundt på størrelser opp til 22 fot...Mulig det kan tolkes slik... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Det kan overføres til lap top (datamaskiner). Enkelte av dem er 'bærbare'. Det betyr at du kan bære dem uten å være på landslaget i bryting, vektløfting, etc. Enkelte av de 'bærbare' bør heller klassifiseres som 'transportable'. Da er man over i kategorien, overført til båt, at trailbarheten går i grenseland mellom blinklys på egen bil, til dispensasjon fra Vegdirektoratet. Vanlige folk vil vel anse en trailbar båt til å kunne henge etter en vanlig familiebil av typen Golf, Avensis etc. Admiralen har Jeep Grand Cherokee med 5.2 liter V8 og trekk på alle hjul som shoppingbil. Dette vil jeg karakterisere som noe i overkant av hva man som minimum bør kunne anse som trekkvogn til en 'trailbar' båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 (redigert) Er dette trailbare båter? Redigert 25.Januar.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Med Admiralens bil og meg bak rattet, no problem. Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 (redigert) I Norge er en trailbar båt en båt som er maks 2,5 meter i bredden, maks lovlige bredde uten tillatelser, følgebil etc. Lengden vil ikke være noe problem om du ikke kjøper en som i svaret over..............;0) Redigert 25.Januar.2009 av ing (see edit history) Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Men for vanlige folk med vanlige biler og vanlig sertifikat så er det vel ikke store greiene man kan slepe? Vil ikke de fleste havne på 750 kg ut fra sertifikat og en vanlig bil? Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Vanlige folk har vel klasse B og vanlige biler er vel biler under 3500 kg ? Det som maks kan drages av "vanlige folk" kommer inn under den såkalte campingvogn regeler => tillatt totalvekt (på hele vogntoget) på maks 3500 kg http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...indre+tilhenger Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Mr. Import Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Trailbar er vekt opp til totalt 3500 kg normalt sett, så båter opp til 28 fot i Europa, står i vognkortet hvor mye bilen kan trekke , men Chevy pick ups og større Suburbans går det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Trailbar er vekt opp til totalt 3500 kg normalt sett, så båter opp til 28 fot i Europa, står i vognkortet hvor mye bilen kan trekke , men Chevy pick ups og større Suburbans går det greit. Men Suburbans er ikke det lastebil? Og kan man virkelig trekke mye hvis bilen veier over 3500 i seg selv, da har man jo brukt opp hele "kvota" for vanlig sertifikat (totalt 3500kg). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Trailbar er vekt opp til totalt 3500 kg normalt sett, Det må da bli 1750 kg som er maks for vanlig sertifikat, men det er mindre hvis bilen er tyngre enn 1750kg. Dvs 3500/2 fordi man ikke har lov å slepe mer enn bilens egenvekt. Over det så må man ta tillegg på sertifikat. Ikke sant. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Dvs 3500/2 fordi man ikke har lov å slepe mer enn bilens egenvekt. Mer enn bilens "Tillate" egenvekt mener du vel... både på bil og henger... Har du en bil med tillatt egenvekt 2000kg og en henger med tillatt egenvekt 2000kg har du ikke lov til å kjøre den, selv om hengeren er tom. Det er vel først når man har E-lappen at begrepet "aktuell" egenvekt kommer inn i bildet. Hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis du kjører en Suburban med tillatt egenvekt 3400kg, kan du derimot kjøre en henger med tillatt totalvekt 750kg i tillegg. Da kommer den første regelen til nytte. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
andersm Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Det maksimale du kan trekke med B sertifikat er 1750 dersom du Har en bil med egenvekt 1675 uten fører og du har registrert den med tillatt totalvekt 1750 kg. Jeg tror dette gjelder et fåtall biler. Se sitatet under. Sitat statens vegvesen: Med klasse B kan du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Det kan også være tillatt å trekke tilhengerover 750 kg med klasse B dersom * tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og * den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Er dette trailbare båter? det her kaller jeg trailer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Det maksimale du kan trekke med B sertifikat er 1750 dersom du Har en bil med egenvekt 1675 uten fører og du har registrert den med tillatt totalvekt 1750 kg. Jeg tror dette gjelder et fåtall biler. Se sitatet under. Sitat statens vegvesen: Med klasse B kan du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Det kan også være tillatt å trekke tilhengerover 750 kg med klasse B dersom * tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og * den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. - anders m. I bunn og grunn så er vel "trailbar" båt for vanlige folk, med vanlige biler og sertifikat det samme som en jolle. Er vel ikke mange "båter" man får med seg på en henger med totalvekt (som vel er inkl. egenvekt henger) på 750kg, eller da opp til maksimum 1750kg hvis man har flaks ifht hvilken bil man har. De fleste "båter" veier vel over 1500, eller noe deromkring, med litt pikkpakk osv. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Disse amerikanske hengerene.. fins det hengere til 32-34 fot og 6-7 tonn?? Hadde hvert praktisk og lagret båten på en slik da det er lettere og stue båten der enn vil ha den.. Noen som vet?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mr. Import Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 (redigert) jeg har førerkort på alt utenom jumbojet, inkludert den på bilde over, så kjører suburbans og pick ups med totalvekt henger og bil opp til 7500 kg, så de fleste har vell ordnet seg det lille tillegget i førerkort for kjøre 7500 , hvis ikke kanske enkelt og ordne. USA hengere får man opp til over 50 fot og , mange som har de som opplagshengere ja i den klassen , største jeg kjørt var en Power Quest 34 Viper på 37 fots henger med Chevy 2500 ekstra lang , gikk fint fra gøteborg til Oslo det med bremser på alle 3 aksler 3600 kg båt og henger sikkert 1 tonn, litt overvekt i forhold til regelverk , men stoppet fort den hengeren når det var nødvendig. disse hengere , brukt fra 2500 usd og opp til 5000 usd kommer an på størrelse, men ikke lønnsomt og sende den uten en båt oppå. Redigert 26.Januar.2009 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 henger og bil opp til 7500 kg, så de fleste har vell ordnet seg det lille tillegget i førerkort for kjøre 7500 , hvis ikke kanske enkelt og ordne. Jaha, hva førerkortklasse snakker du egentlig om da. " henger og bil opp til 7500kg" er det ingenting som heter meg bekjent USA hengere får man opp til over 50 fot og , mange som har de som opplagshengere ja i den klassen , største jeg kjørt var en Power Quest 34 Viper på 37 fots henger med Chevy 2500 ekstra lang , gikk fint fra gøteborg til Oslo det med bremser på alle 3 aksler 3600 kg båt og henger sikkert 1 tonn, litt overvekt i forhold til regelverk , men stoppet fort den hengeren når det var nødvendig. Sikkert fint, men ingen av disse løsningene er det mulig å få skilter på i Norge. Hadde du blitt kontrollert av rette myndigheter, hadde førerkortet ditt blitt beslaglagt, ja faktisk under en hel rekke paragrafer. disse hengere , brukt fra 2500 usd og opp til 5000 usd kommer an på størrelse, men ikke lønnsomt og sende den uten en båt oppå. Og har som tidligere nevt ingenverdens ting i Norge å gjøre, da de i praksis ikke er lovlige å benytte. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mr. Import Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Hengere for last opp til totalt 3500 kg selges i Europa . USA hengere kan ikke registreres i Norge ,det er rett, men brukes mye som opplagshengere. Ikke sjekket regelverk i siste Norge da jeg ikke kjører der, men ble stoppet av biltilsyn med Suburban og Norsk henger og totalvekt ca. 7500 kg med bil og båt og ikke noe problem den gangen . Bilen reg. som lastebil . Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Hvis jeg kommer over en slik så vil jeg bruke traktor til og dra med.. Da spiller det ingen rolle ang regelverk.. da er det redskapsbærer. Praktisk med en slik henger for og få båten trygt i hus Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mr. Import Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Klasse C1E (lett lastebil med tilhenger) Gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører (75 kg) og samlede tillatte totalvekter for tilhenger og lett lastebil må ikke overskride 12.000 kg. Før trekking må du alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser føreren har. Tilhengerprøve for lett lastebil kan avlegges etter at du har bestått førerprøve i klasse C1. Klasse B vil ved erverv av klasse C1E, bli utvidet til klasse BE. Har du klasse D1 eller D fra før, får du også klasse D1E. Klasse BE (personbil med tilhenger) Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B. Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Klasse B (personbil). Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningenei personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt). Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt. så normal Ola dunk med bare 1 bokstav i førerkort får kjøre muse size henger med jolla. Er kjekkt og ha alle bokstaver i førerkort,så slippe tenke på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Yameheyamarinmeyamaha Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Tydelig at order "Trailbar" ikke er så lett tydbart likevel. Utifra alt jeg leser her virker det som om vi kan konkludere med at "trailbar" er en båt som kan trekkes av en normal bil på en normal henger, noe ala en campingvogn, kanskje med sertifikat lasse B+E? Det virker jo rimelig at man gir slike båter en egen betegnelse. Hvis ikke det avgrenses slik vil jo alle båter være "trailbare", selv de eksemplene vi ser i tidligere svar her Takk for alle gode svar og innspill. Godt å se slikt engasjement. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 (redigert) Jeg holder med de som sier at i Norge er "trailbar" båt et uttrykk som oftest har blitt brukt om båter på inntil 2,5 m bredde og som derfor er lov å trekke ute på veiene uten følgebil, bred last skilt og blinkende gule lys. Det er slik jeg har opplevd at båtforhandlerne omtaler "trailbar" båt i alle fall. Videre er jeg helt uenig i at det bare er "joller" som er trailbare for "vanlige" folk. I så fall er min 22 fots Skibsplast 655 en jolle. Men en jolle er da det jeg heiser opp i snap-davit bak på min 655 det. Min bil har tillatt totalvekt på 1975 kg. Videre har den i følge vognkortet lov å trekke 1500 kg henger. Det blir like under 3500 kg og lovlig å kjøre for meg som har førerkort ABC1 og altså ikke E i førerkortet. Tilhengeren min har akkurat en tillatt totalvekt på 1500 kg og har en egenvekt på 320 kg. Nyttelasten er altså på knapt 1200 kg. Da en 655 veien 890 kg eks.motor og min Suzuki DF140 veier 186 kg har jeg drøyt 100 kg til bensin etc. Dette betyr at jeg må passe litt på å ikke ha for mye i bensintank og vanntank for å kjøre lovlig. Men da funker denne ekvipasjen helt utmerket og jeg har tilbakelagt ca 7000 km på landeveien med den siden 2001. Redigert 26.Januar.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mr. Import Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Hvis du har automatgear på den lille bilen , så monter egen kjøler for gearkassen utenom den kjøling som går igjennom radiator og gjerne hive på QMI behandling med det samme. Er hardt og være gearkasse , blir meget varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.