Jump to content

Hund med i båten

gunnt

Recommended Posts

Ja, det het vel Tverrsund eller noe slikt? Sikkert feil navn ... :lol:

Flere år siden, og Charlie sitter på katerkabin"taket" på vår gamle Scand Nordic.

Flott område dette.

Vi går jo syd/vest-over og like før 90 graders brekken kan man velge å seile 2 leder inn såvidt jeg erindrer... .

.... eller het det Vrangsund.... :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
INGEN BIKKJER LIKER SEG PÅ SJØEN!!!!!!

Det synes jeg var den drøyeste påstanden på lange tider......

Må jeg få reklamere litt for familie og skipshunden vår Linus; en portugisisk vannhund. Jepp, rasen heter det for de uinvidde og er relativt lite utbredt i Norge. Ypperlig båt og familiehund; 100% allergivennlig. røyter ikke i det hele tatt. Jeg klipper Linus kort et par ganger i året og er ikke særlig fan av løveklippen som den "skal ha"

Den er fra gammelt av avlet frem som mannskap på fikerbåter i Portugal og Spania :)

Litt mere info kan dere finne HER og på http://www.portugisisk-vannhund.no/

Har ikke noe super poserende bilder; men her er ett fra kaia og ett fra en hyggelig aften i Rørvik sommeren 2006.

20060506_162650_digitalixus500.jpg

20060722_234526_digitalixus500.jpg

Ja, Regina III- vi synes jo det. :blush:

Ser av bildene også ut som deres er en veldig pen hund. En del sheltier synes jeg blir litt for spisse i ansiktet. Nå er jo vår charlie også noe større enn normal sheltie hannhund. I Smøgen traff vi en svensk dame som hadde sett på Charlie en stund før hun kom bort til oss. Hun hadde drevet oppdrett i mange år av sheltie. Hun synes Charlie var så veldig trygg og glad i nye mennsker. Det var litt atypisk iflg henne. En annen ting med Charlie er at han nærmest aldri bjeffer. Det er heller ikke så vanlig vistnok.

Vi kjøpte Charlie hos Leeland Shelties Han heter Leeland Nectar hos dem.

Veldig hyggelige folk. ta en titt på nettsidene deres. De er meget bra og mye nyttig man kan finne om sheltie der.

Her er charlie med søsken noen uker etter fødselen

Charlie ble kjøpt da jeg ble mer syk og måtte gi meg i arbeidslivet. Jeg er veldig glad jeg kjøpte ham, og han har vært en stor hjelp og støtte.

Redigert av OLPI (see edit history)
Det synes jeg var den drøyeste påstanden på lange tider......

Må jeg få reklamere litt for familie og skipshunden vår Linus; en portugisisk vannhund. Jepp, rasen heter det for de uinvidde og er relativt lite utbredt i Norge. Ypperlig båt og familiehund; 100% allergivennlig. røyter ikke i det hele tatt. Jeg klipper Linus kort et par ganger i året og er ikke særlig fan av løveklippen som den "skal ha"

Hei,

ja helt enig :yesnod: Vi har og en portis som bor i båten hele året sammen med oss, hun heter luna. At hun trivest i båten er det ingen tvil om. :smiley:003_soveluna.jpg

• 4 uker senere...

Har hatt med min franske bulldog i seilbåten i mange måneder av gangen uten at det ser ut som om han har tatt noen skade av det. Heller tvert imot. Den første seilturen han var med på var en krysning i middelhavet. Det var dårlig vær og mange ombord ble sjøsyke. Men min hund sto støtt i cockpit og spiste sin mat, uten å bry seg nevneverdig om at hele verden var i bevegelse.. Han har senere vært med på seiling fra Middelhavet til Norge. Når en krysning går over mange dager så må han jo selvfølgelig pisse og drite. Jeg lar han gjøre det på teaken i cockpit, plukker opp med tørkerull og hiver det på sjøen. Deretter spyler jeg med vann. Tror ikke teaken tar noen skade av dette? Er det noen som har andre måter å løse dette på?

.............Er det noen som har andre måter å løse dette på?

Heisann Otelie, velkommen som skribent på dette utmerkede forum :flag: !

Jeg lurer også på om det er mulig å venne bikja til å gjøre fra seg på en dedikert plass på dekk!!

Er det f.eks. mulig å trene opp hunden, fra den er valp, til å gjøre fra seg på en avmerket plass å dekk??

En "Hann-hund" må vel gjerne ha en imitert lyktestolpe :lol: ?

mvh

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 12 år senere...
Framtia skrev for 5 timer siden:

Løfter en gammel tråd da vi er i ferd med å bli hundeeiere for første gang. Valpen skal hentes 24. mai, og vi skal se han for første gang på torsdag. Så blir det vel å handle flytevest og ta han med på båten for tilvenning som prioritet nr 1. Er det andre her som er ferske med hund i båt?

Ta en natt eller to , uten å reise på tur med båten først, så den blir fortrolig med omgivelsene... 

Utprega båtskrekk de første tre turene, men nå er det skikkelig skipshund ?

Har han alltid i bånd før vi går inn mot land, vil ikke ha han surrende rundt beina eller hoppe i land mens vi driver med tauverk og fendere?

284E0077-96DD-4995-B01D-960FBA7E77E6.jpeg

66A5E5AD-D499-4E8B-9554-7588246071FE.jpeg

58EA84BA-5D6E-40D9-AE39-331EB662D6A3.jpeg

edit: Så har han adgangforbud under dekk! 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...