Jump to content

Brug af walkie-talkie ved havnemanøvrer?

MajorAndy

Recommended Posts

Hei

Jeg har ofte med meg mine hånholdte Walkie Talkie ombord. I min forrige båt hadde jeg og en ekstern antenne og hørte ganske mye trafikk på radioen. Spesielt russere bruker dette systemet mye ennå.

Selv bruker jeg disse radioene til å kalle gummibåten med unger tilbake når vi skal av sted. Mobiltelefon fungerer ikke alltid.

Men det er rett som det sies ovenfor. Hvis man bruker håndholdte med kort rtekkevidde, så har du nettet for deg selv.

Rag

Hos oss har vi det enklest mulig; Ingen skal gjøre noe før båten ligger stille. Selv jeg som er seiler trodde det var derfor motoren var oppfunnet? Bruke den istedenfor å risikere armer og bein og masse rop og hyl? Ser ikke helt hvordan ting kan skje så fort ved ankomst til havna at det må masse diskusjoner til..............

En liten digresjon: Jeg er gift for 2. gang og tok med kona på seiltur når vi nettopp hadde truffet hverandre, måtte jo se hvordan hun taklet sjølivet. :cool:

Vel, 2 meter før vi var ved brygga til gjestehavna i Horten, midt på sommeren, ropte jeg høyt: "HOPP KJÆRRING" At vi senere ble gift er nok et under. :giggle:

Vi har jo også både fast monteret og bærbar VHF. Hvad nu hvis man - som nogle her foreslår - bruger VHF'en til intern kommunikation. Naturligvis med lav sendestyrke. Vil det være lovligt/go tone at bruge kanalerne 15 og 17, der er afsat til "kommunikation om bord" til dette formål - selv om man er fritidssejler?

Er der en VHF-kyndig, der kan reglerne bedre end mig?

Andy

Vil det være lovligt/go tone at bruge kanalerne 15 og 17, der er afsat til "kommunikation om bord" til dette formål - selv om man er fritidssejler?

Yepp, kanal 15 og 17 er tenkt til nettopp til intern skip kommunikasjon. Disse skal bare brukes på lav sendestyrke uansett pga nærhet til kanal 16. (Mange VHF stiller seg automatisk inn på 1 W sendestyrke for kanal 15 og 17) Kan ikke se at fritidsbåter skal ha noe form for dårlig samvittighet. Når det gjelder disse regler er det ingen forskjell mellom supertanker og cabincruiser. Tverrt imot - jeg synes det er bra å bruke VHF mest mulig at det blir et innarbeidet arbeidsredskap.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vel, hun ble så sint at jeg nesten angret men så skjønte hun det var en fleip,

Har vel forsåvidt hørt at om jeg kaller henne kjærring en gang til så drar hun...... :boxing:

Høres ut som ei god kjærring det :smiley:

Beklager, MajorAndy, avsporingen av din tråd. Det var ikke meningen.

Rag

Beklager, MajorAndy, avsporingen av din tråd. Det var meningen, jeg bare mått låne.

Til Info.

De fleste Østlendinger mener at Kjærring er et skjelsord.

Men det kommer av Kjær Ring, alså noe man Verdsetter,

slik er det bare.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Når er ikke jeg av den typen som liker å gjøre ting vanskelig!! Men samtidig så må jeg innrømme at jeg har sansen for løsninger som fungerer bra og som ikke koster for mye!!

En bluetooth handsfree får man i dag kjøpt fra 2-300 kr. og oppover. Den har en rekkevidde på ca. 10m, er liten, lett, og diskre.

Jeg synes også denne bluetooth løsningen høres bra ut, og med en rekkevidde på opptil 10m, så kan man jo legge igjen tlf trygt inne i båten, i hvertfall i min båt 33fot. Dette må jeg prøve til sommeren! www.clasohlson.no

Vi kjøpte 2 slike, Walkie Talkie for flere år siden, med handsfri.

Kona syns det var Harry, men barne likte dem godt, så de hadde dem på og videre formiddlet beskjeder til kona.

så når vi går in til en havn og leter etter plass, finner plassen, bestemmer stb eller bab. så blir alle beskjeder gjort via handsfri WT. ingen skriking og roping,

og når vi ligger i uthavn og barna er på oppdagelseferd med gummibåten, så er det kjekt å kunne ha kontakt med dem, via WT.

dette er en god ting som øker sikkerheten, og ikke Harry i det hele tatt. :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

/ afsporing

Kælling

1) Af gammel dansk kærlingh fra norsk: kjerring, svensk: kärring fra oldnordisk: kerling. Oprindeligt afledt af karl ; fra urnordisk **karlaz = mand, ægtemand, som senere har fået -ing-formen på til at betegne en gammel, udslidt mand

Kilde : http://www.elkan.dk/etymologi_ordhistorie_bandeord.asp

Andre forklaringer:

Etymologien bag "kælling" er ikke korrekt. Kælling kommer fra

skibssproget. Et kælling er det hul i kølen, som masten står fast i. Så en

kælling er oprindelig "et hul" - m.a.o. en kvinde der er let på tråden

"Carlingue,subst.f.

1. mar. Longue pièce de bois à la quille , venant renforcer de l'interieur som assemblage avec la structure de la coque.

2. Aéron. Partie interne du fuselage d'un avion .

1382 Ancien nord. kerling ,"contrequille où s'implante le mat"."

Kilde: http://www.elkan.dk/webforum/forum_posts.asp?TID=92

/ end afsporing

/ afsporing

/tilbakesporing :smiley:

Käring................................

Relaterat: En helt annan sorts käringar är de som är sjömärken (små stentorn eller rösen), och ingår i namn som Käringberget och Käringön m.fl. Dessa har inget med gummorna att göra (det finns en staty på Käringön som kan tänkas bidra till denna falska etymologi). Enligt en teori kommer ordet från tjäring, det skall alltså ha varit en sorts facklor som ursprungligen avsågs. Men enligt den sannolikaste förklaringen jag sett så är det ett lån från den skotska gäliskan: cairn, som är nästan samma ord om exakt samma företeelse.

http://www.faktoider.nu/karing.html

S/Y Gunga Din

Disse sjömärken (små stentorn eller rösen) som kalles for käringar, passer godt inn med det å kalle fruen for kjærring, trygt og godt og til å stole på. Selv er jeg i hvert fall glad i både kjæringen min og disse stentorn eller rösen langs kysten. Så, - kjærring er for meg et hedersnavn når jeg bruker det om min bedre halvdel!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...