Jump to content

Gjettekonk:hva betalte jeg for komplett teak sett til bella 620?

beauty of aqua

Recommended Posts

Og til Odd Thomas: kan du fortelle meg i hvilken regnskog det vokser teak? Teaken vokser i løvskogene i høylandet i Asia og liker ikke mye vann rundt røttene.

(Dette kan visstnok ikke gjentaes for ofte).

Jeg veit du har bedre kunnskaper om Asia enn meg NilsPils, men dette sier wikipedia:

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Tectona grandis

Vitenskapelig(e)

navn: Tectona

L.f., 1782

Norsk(e) navn: teak

Hører til: jernurtfamilien,

Lamiales,

kurvplanteunderklassen

Antall arter: 3

Habitat: terrestrisk

Utbredelse: Asia

Delgrupper: Dahat-teak (Tectona hamiltoniana)

filippinsk teak (Tectona philippinensis)

vanlig teak (Tectona grandis)

Teak er en gruppe trær i jernurtfamilien. Treverket inneholder olje som gjør det motstandsdyktig mot vær og vind. Teak råtner ikke. Som materiale er det velegnet til bruk utendørs, bla. i fritidsbåter og utemøbler. Bruken er omstridt grunnet hogst av regnskog og politiske omstendigheter. Teak er lett å dyrke og flere store teakplantasjer eksisterer. Ung teak er mykere treverk enn gammel teak.

Utbredelse er bl.a. Indonesia og Burma i Asia

Videre vil jeg legge til at poenget med innlegget mitt også er forholdene rundt hogst, plantasjer, arbeidere og økologien i dette. Regnskog er bare en del av problemene med import av tropiske trær.

Mange skriker etter importforbud, men det skulle være unødvendig at voksne mennesker trenger hjelp til å tenke selv. "Mange normenn har sluttet å røyke basert på advarsler"

Når et tema som "hvor mye betalte jeg for teakpakka" legges ut må man også kunne diskutere den totale prisen vi betaler for "beauty of aqua" sitt eksponeringsbehov, for det er det teak er til på plastbåter i dag :)

Men det står ikke her at teak vokser i regnskogen, hvilket den absolutt ikke gjør. Det står bare noe om "..omstridt grunnet hogst av regnskog..", hvilket er en insinuasjon og ikke noe faktum.

Det er i daget ganske stort påtrykk fra enkelte kretser for å få oss til å tro at vestens industri og vårt levesett er årsaken til all verdens elendighet. Derfor er blant annet regnskog og klima temaer som det spinnes mange myter omkring. Nå er ikke jeg helt fremmed for at vi ER årsak til mye elendighet i verden, men det er ingen unnskyldning til å forvrenge fakta og prøve å inbille folk usannheter.

Ellers er teak meget lett å plante og meget hurtigvoksende. Det skulle derfor økologisk sett være bedre å bruke teak enn norsk gran og furu som har meget sen gjenvekst. Eik er vel heller ikke noe bedre i så måte? Jeg ser ingen annen grunn til ikke å bruke teak i båten enn at en derigjennom støtter regimet i Burma, hvilket jeg har ganske stor forståelse for. Der kan vi sikkert bli ganske enige.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg ser at du og jeg er enige NilsPils.

Jeg har ikke fokusert kun på regnskogen. Det var det jeg prøvde å forklare i forrige innlegg.

Men som sagt. Vi kan ikke vite om teak plantasjene er etablert på rett grunnlag heller!

Kanskje beauty of aqua kan bekrefte at hans teak ikke er kjøpt av Burmesisk regime? :)

Kanskje beauty of aqua kan bekrefte at hans teak ikke er kjøpt av Burmesisk regime? :)

teaken min er handlet i sverige,så jeg har ingenting å skjule:-)

og til nimbuster:du er jo litt uinterresant du og!! Du må ikke lese denne tråden vet du..

syns du kan spare deg for slike innlegg,det forsurer bare forumet.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Det er da klart du skal ha teak på båten din B.O.A. Det er da ikke noe annet å gå på for skikkelige sjøfolk. Har jo selv problemer når vi ligger på utsiden av en Bavaria.. Hvordan skal vi komme i land. De har jo skjeldent noe teak på dekk. Går jo helst bare på båter med teak.. :tongue:

Synes hele problematikken rundt teak er vel at en ikke skal støtte militar juntaen i Myanmar....(Burma) men la oss tenke på politikken i vårt eget land først.. så når vi har fått orden på den.. Så kan en jo se om det hjelper å stoppe kjop av Teak.. Det hjelper jo virkelig med boikot av Cuba.. Hehe Eneste resultatet er jo kjempedyre sigarer... Og kjempedyr teak..

Dersom det kan være til trøst for noen: Det lages etterhvert mange båtdekk av indonesisk plantasjeteak. Min kontakt i Thailand sier at dette ikke minst gjelder en kjent svensk båtfabrikant.

For meg er dette en dårlig trøst fordi kvaliteten på denne teaken ikke er så bra som en kan ønske til utvendig bruk på båten. Til interiør, hagemøbler, ol.: neppe noe stort problem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...