Jump to content

Bruk & erfaringer med PC løsninger ombord


mateco

Recommended Posts

En bruker GpsGate for å kunne kjøre flere programmer på en gang, som bruker GPS signale.

 

Nå er ikke jeg noen spesialist, men etter hva jeg har fostått så kan Franson GPSgate kan gjøre så mye-mye mere, og det samtidigt!

 

Av det jeg har fått med meg:

Den kan fange opp signaler fra samtlige av din com-porter og deretter sender de på et nettverk eller til webserver! Den kan konvertere signalene fra en standard til en annen. Måten signalet sendes kan skje på mange måter, f.eks. over GPRS, bluetooth, nettverk, etc. Som sagt, utrolig mange muligheter.

 

Signalene plukkes opp på mottaker-PC der GPSgate programmet er definert som client. Her fanger man opp signalet fra GPSgate serveren og definerer de f.eks. som som viruelle com porter som så leses av Kartprogramvaren.

 

Kunsten er å få konfigurert programmet slik at det fungerer slik du ønsker, og her møter jeg foreløpig veggen. :headbang: (Men har heller ikke hatt de helt store behovene/utfordringene enda)

 

Her ombord på "jobb-båten" har vi testa ut ved å formidle GPS,AIS,Arpha over nettverket med trådløs router. Har fungert 100%. Sittet på lugaren med laptop tilkoblet trådløst og SOBVmax. Kjekt å kunne se alle fartøyene rundt oss, samt egen posisjon speed og heading, etc.

 

Jeg synes iallefall at de få kronene jeg betalte for min starterpack med 5 lisenser var verdt hvert et øre. (Tror prisen jeg betalte var et par hundrelapper) :yesnod:

Skal iallefall bli spennende å teste ut de forskjellige løsningene "når alt kommer på plass" av diverse duppe-ditter ombord i egen skute. :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

$99 for server starterpakken, 10 euro for bare gpsgate ekspress.

 

Ja, det stemmer nok bedre SamH!!! :yesnod:

 

Er over ett år siden og husken er så som så! :nonod:

 

Men uansett verdt pengen, mener nå jeg!! :smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke meningen min iallefall, spør om det er noe du tror du kan få svar på. :smiley:

 

Ikke min heller!!! :flag:

 

Men etter hva jeg forstår så behandler GPSgate innkommende signaler. En Autopilot må motta signaler fra PC, om det går for GPSgate å formidle utgående til autopilot har jeg ikke peiling på !! :nonod:

 

Selv har jeg en vanlip 9 pin com-port som jeg vurderer å benytte mot autopilot, vel og merke utenom GPSgate. Harr en Simrad AP22 som skulle vært kobla opp mot PC. Så du skjønner; jeg tror jeg sliter med samme problematikken som deg jab.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøre en runde til i natt med litt høyere oppløsning, så skal jeg gjøre det tilgjengelig.

Kartverkserveren sliter litt når jeg peser på den, og flere samtidig tar for lang tid for meg :)

I nevnte oppløsning/skala er hele kysten+fastland like over 3GB.

Skriver autokalibrering med bakgrunn i UTM kordinatene i filnavnet for Seaclear også ..

http://www.sping.com/seaclear/

 

En av de 1000++ nedlastete kartfiler ser slik ut:

http:/www.balsa.no/187103.207583_6533136.6553616.png

 

[cover my ass]

Det er kartverket som har copyright på dette materialet, og det er lastet ned kun ved hjelp av eksisterende url'er fra kartverkets nettapplikasjon, til eget privat bruk. Jeg har ikke til hensikt å gjøre filene som sådann tilgjengelig eller oppfordre til ulovligheter, kun opplysning om måter å scripte mot kartverkets egne og åpent tilgjengelige websider.

[/cover my ass]

Link to post
Share on other sites

jeg har fårstått at man må vertfall ha et kartsystem som har autopilot for å koble seg til atopilot men bluechart har det ikke - kansje ha gamle cmapen på pc så kan jeg ha på det til aut.p og heller bruke bluechart til vanlig navigering??

:crazy::puke::crazy::lol:

 

Seaclear kan sende ut rutedata via NMEA til f. eks autopilot. Støtte for potensiellt gode kart har det og :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lenge hatt en ønske om å benytte PC’en til å streame musikk til bil stereoanlegget.

I fjor anskaffet jeg en ny bilstereo med DVD spiller og med utganger for lyd/film og ekstra lydinngang.

 

Hjemme har jeg en Logitech DJ som streamer trådløst fra en nettverks disk via PC’en og til stereo anlegget i stua. Nettdisken er fylt med over 40.000 mp3 filer så det er nok av musikk å velge i. Og den fungerer upåklagelig, så jeg vurderer å bruke samme opplegg om bord. :smiley:

 

logidj.jpg

Bilde av Logitech DJ

 

Sender-enheten kobles rett i PC’ens USB mens mottaker/ladestasjon kobles til bil stereons ekstra stereo inngang samt en DC spennings forsyning på 5V.

Har man Internett tilgang så kan man, i tillegg til musikken, også streame 1000 vis av radiostasjoner fra nettet.

 

Enheten er trådløs med RF, dvs boksene kan gjemmes vekk. :yesnod:

 

Med fjernkontrollen kan man velge hvilken musikk man vil lytte til og volum opp ned. I displayet kan man se valgene man gjør eller detaljer om musikken man avspiller.

 

Enheten benytter bla Windows Mediaplayer hvor den streamer valgene ifra. Valgene kan være artist, sjanger, egen definerte spillelister, radiostasjoner (hvis Internett). :yesnod:

 

Med fjernkontrollen kan man styre alle valg fra hvorsomhelst på skuta (innenfor 10-15 meters radius fra mottaker/lade stasjon) Nice å sitte på dekk eller FB å ha full kontroll!! :drink:

 

Pris: Godt under 2 båtlapper inkludert 12VDC-5VDC converter fra CO. :flag:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

The promised script.

 

Dette kan potensiellt laste ned samtlige Norske sjøkart fra kart.kystverket.no, evt. i høy oppløsning.

Det er ingen cracking involvert, kun skripta manipulering av url parametere og parsing av returnert html kode..

 

De begynte godt med Norske Los, her kommer kartene..

Be nice, eg tror nok serverene der blir belastet rimelig hardt.

 

 

Scriptet kan kjøres utenom en webserver om du installerer php lokalt

Php lastes ned herfra:

http://no2.php.net/get/php-5.2.8-win32-ins...i/from/a/mirror

og installeres med "No webserver".

 

Kopier skriptet inn til en lokal folder, editer det du må og lagre det med filending .php.

Eksempelvis poller.php.

 

Åpne et Dos vindu, cd til katalogen hvor skriptet ligger, skriv inn php poller.php

 

Avhengig av scale settingen, (og hvor godt du har lest skriptet..)

tar det fra ganske mange timer til svært mange flere timer før det er ferdig ...

 

Det printer ut filnavnene underveis, har det slutta med, det har noe tryna.

Må du starte på nytt sjekker skriptet selv hva som er lastet ned om du bruker de samme settingene,

du fortsetter i prinsippet der du slapp.

 

Du trenger fra ca 4GB diskplass ved scale 10, halvering av scale = diskplass^2

 

Filene kommer ned i png format, navngitt med UTM kordinatene slik at

de kan brukes til noe fornuftig eller settes sammen til et større/MYE større kart.

 

 

Scriptet er ikke testet under Windows men jeg ser pt. ingen grunn til at det ikke skulle funke der.

Tryner det pga. feil JEG har gjort; si fra så skal jeg fikse det.

Dine evt. egne feil er dine egne og ikke skyld på meg om du ikke har lest igjennom skriptet..

 

eksempelfil ved scale = 10 www.balsa.no/scale10.png

eksempelfil ved scale = 5 www.balsa.no/scale5.png

 

 

 

<?php

# Fjern/rem  2 linjer under
echo "DU MÅ LESE OG FIKSE TING I SKRIPTET FØR DU KJØRER DET !!!";
exit;

/*
#########																			#########

	Skriptet henter kart innenfor en firkant definert av utm koordinatene under, 
	begrenset forslagsvis sør/nord for Trondheim.
Det blir en shitload av filer da en firkant som rommer hele Norge 
nødvendigvis har mye whitespace i NV og SØ. 	
Disse filene får en størrelse på rundt 25k og kan slettes manuellt etterpå om ønskelig.
	Om skriptet kjøres flere ganger sjekker det om filnavnet finnes i 
	locDir og hopper over den hvis så.

	Scriptet sjekker om det finnes en fil ved navn noDown-$scale.txt i samme folder som scriptet,
	og vil ikke laste ned filnavn som finnes i denne filen.
	Det er ikke påkrevd og bruke fila, men nedlastingen vil ta MYE kortere tid,  
og kartverkboksen slipper å jobbe så mye
	og du får ikke så mye å slette etterpå. 

	Det ligger ferdige filer for scale = 10 her: www.area51.no/downloads/noDown-10.txt
	og for scale = 5 kommer det fil samme sted lørdag eller før. 

#########																			#########
*/

# Det kan ta mange, mange timer å kjøre, default script run time er ikke nok
# set_time_limit med 0 vil aldri time ut
set_time_limit(0);

# Folder for nedlastede filer, sett til et eller annet lokalt på serveren som kjører skriptet
$locDir="/tmp/maps";

# Reduser for høyere oppløsning/flere filer. 10 er omlag 1:28000
# Scale 5 er ikke dobbelt så mange filer som scale 10, det er x² fler filer ..
$scale=10; 


# UTM 33 hele Norge, IKKE FORANDRE PÅ DISSE om noDown filene skal virke etter hensikten!!
$minX="-79137";$maxX="1116497";$minY="6430736";$maxY="7954964";
# IKKE FORANDRE OVER			



# Fjern # foran variablene under for enten sør eller Nord
# Rem både sør og nord for å laste ned hele landet

## Sør-Norge ca til Trondheim ##

$maxX=402650;
$maxY=7074158;


## Nord for Trondheim ##

#$minX=132300;
#$minY=7074158;




#########																	   #########  

######### Ikke pell under her om du ikke vet hva du gjør  #########

#########																	   #########  


if (file_exists("noDown-{$scale}.txt")) {
$arr_noDown=file("noDown-{$scale}.txt");
foreach($arr_noDown as $key=>$what){
	$arr_noDown[$key]=rtrim($what);
}	
echo "Fant noDown-{$scale}.txt <br>\n";
} else {
$arr_noDown = array();
}

$mainUrl="http://kart.kystverket.no/default_map.aspx?mapService=10&layerId=0";

$mapWidth = 2048;   # Kartverkets maxeste maxX
$mapHeight = 2048;  # Kartverkets maxeste maxY

$i=floor(($maxX-$minX) / ($mapWidth*$scale));   
$ii=floor(($maxY-$minY) / ($mapHeight*$scale));  

$startX=$minX;
$startY=$minY;

$x=0;
$y=0;


# Ytterloop,  i bredden

while($x<=$i){
	echo "x: $x<br>";
	if($x==0){
		$startX=$startX;
	}else{	
		$startX=$startX+($mapWidth*$scale);
	}
	$startY=$minY;

	# Innerloop,  i høyden

	while($y<=$ii){
		# echo "x:$x y: $y<br>\n";
		$url=$mainUrl ."&mapWidth=$mapWidth&mapHeight=$mapHeight";
		$litenX=$startX;
		$url .= "&minX=$litenX";

		$storX=$startX+$mapWidth*$scale;
		$url .= "&maxX=$storX";

		$litenY=$startY+($mapHeight*$scale*$y);
		$url .= "&minY=$litenY";

		$storY=$startY+($mapHeight*$scale*$y)+$mapHeight*$scale;
		$url .= "&maxY=$storY";

		# Filnavn, UTM 33
		$fileNavn="{$litenX}.{$storX}_{$litenY}.{$storY}.png";

		if (in_array($fileNavn, $arr_noDown)){
		   echo " Fil utenfor kartområde<br>\n";
		   $y++;
		   continue;					  
		}

		if (file_exists("$locDir/$fileNavn)){
		   echo " File exists<br>\n";
		   $y++;
		   continue;		  
		}

		# Henter ned HTML fra den genererte url'n
		# og parser denne for URL'n til selve bildefila
		$locImg="{$locDir}/{$fileNavn}";
		$lines = file($url);
		foreach($lines as $key=>$what){
			$pos=strpos($what, "sImage = 'http:");
			if ($pos!==false){
				$img=str_replace("sImage = ", "", $what);
				$img=str_replace("'", "", $img);
				$img=trim(str_replace(";", "", $img));
				echo "Lagrer: $locImg<br>\n";
				copy($img, $locImg);
				break;
			}
		}	   
		$y++;
	}
$y=0;	
$x++;
}
# if(suksess && endeløsLykke){sendTo("Sam", "Halvliter", ":)");}
?>

Link to post
Share on other sites

jeg tror gresk hadde vært lettere å lært på en helg en å skjønne detta :lol::lol:

 

jeg har nok for mye mark i ra.a og litt adhd + dysleksi+ en masse unger og andre hindringer for å klare å følge med :lol:

og javisst - får nok helt sikkert til autopilot etc via rutenett etc - bøyer meg i støvet og får heller holde i roret en stund til i stedet :cryin:

dere er noen haier på data - flinke gutter :smash::smash:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

får jo tråløs skriver til under tusenlappen nå :lol:

kjekt å ha

men nei der tror jeg grensa går - jeg vil vertfall tilegne båten mest mulig rolig uten hjemmegreier

som sagt har pc og ice router og det bruker jeg primært til værmeldinger etc og bp selvfølgelig :yesnod:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag finnes det små hendige skrivere å få kjøpt! Noen som ser hensikt i en skriver ombord?

Har ikke skriver ombord, men har lenge lett etter en liten nett sak. De små hendige skriverne, hvor får en kjøpt slike? Leverandør og pris? Jeg trenger ikke fotoskriver, men kun en miniversjon koblet til laptop og ICE trådløst nettverk hvor en dytter et vanlig A4 papir inn i den ene enden og får ut værmeldingen fra f.eks. YR.no i den andre enden.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til dere som spør.

 

NEI, DERE FÅR IKKE KARTFILER AV MEG, DE ER IKKE MINE !

 

Skriptet derimot, det er min brainware og det har jeg delt, så dere kan laste ned filene selv fra kart.kystverket.no..

 

Har testet filene med scale=5 i oziexplorer og SeaClear og det funker fært :)

Mulig jeg har skript for oziexplorer's .map filer for samtlige scale=5 filer i overskuelig fremtid.

Legger det ut public when ferdig.

(scale=5 er i 1:14200 og totalt ca 7.4G med filer for hele norge inkl fastland).

 

Forøvrig er skip fila for scale5 klar:

www.area51.no/downloads/noDown-5.txt

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skript for å generere kalibreringsfiler for OziExplorer, basert på filer nedlastet med skriptet over.

Kalibreringen benytter koordinatene i filnavnet, så ikke endre på disse.

 

Kart filene legges i folderen hvor OziExplorer skal finne dem, pathen dit og dit du vil ha .map filene må konfigureres i

mkCals.php. Det er beregnet og testet for kjøring med php interpreteren under windows, vil ikke uendret fungere på Linux.

 

 

Last ned scriptet her: OziExpCal.zip

 

Pakk ut, lagre filene et lett tilgjengelig sted,

rediger mkCals.php,

åpne et dosvindu, cd til der hvor mkCals.php og gpoint.php ligger.

Start moroa med; php mkCals.php

 

 

Kos deg med noe annet til det er ferdig, kartene kan sees med load maps i OziExplorer

 

 

Kartet under er lastet ned med scale= 5.

Vises i 2x zoom under 1024x768

 

scrdmp.jpg

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...