Jump to content

hvordan skifte ut klink alene?

Moas-ark

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode tips angående bytting av klink på trebåt? Jeg har til nå byttet tre bord under vannlinjen og dette har gått veldig fint med hjelp, Fadern som mothold ute, mens jeg har slått på roene inne. Men jeg tror jeg må bytte endel spiker oppover skråget ellers også, det hadde vært så deilig å ikke være avhengig av andre hele tiden! Finnes det noe verktøy, eller er det noen som har funnet på noen smarte løsninger de har lyst til å dele med seg?

Den høres fin ut! :smiley: Jeg har sett for meg en slags tang som kan holde igjen spikeren fra innsiden, samtidig som den klemmer roen nedover! Hadde jo vært fint å klare seg selv! Det hadde jo helt klart vært lettere hvis man bygde båten på nytt og kunne holde på begge sider samtidig!

Vognskruer kan jo såklart være en mulighet, ihvertfall der det ikke kommer til å synes fra innsiden. Men jeg vil nok satse på kobberklinker som det er ellers, så jeg får vel sysselsette noen til å holde, er jo koselig med selskap også! :cheers: Jeg likte ideen din OSA! :lol:

"De gamle" brukte noe de kalte for mothald(?) når de jobbet alene. Få tak i denne boken: Vestlandsbåtar : frå oselvar til sunnmørsåttring. Av Øystein Færøyvik, bygd på granskingsarbeid etter Bernhard Færøyvik. Grøndahl, 1987. ISBN 82-504-0857-8. Der vil du se det beskrevet med tegninger. Og så er det en flott bok å ha uansett, i grunnen noe enhver båtentusiast burde ha i bokhyllen sin :yesnod:

Hvis du ikke får tak i boken så kan jeg evt. scanne de aktuelle sidene og legge det ut her.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Vet det er noen som har laget seg et belte med mothold. Dette vil jeg tro fungerer da det skal bordes opp et helt skrog, men ikke for å ta enkelt bord / klinker i en hel båt.

Ellers har jeg best erfaringer med å være to stykker. Både sosialt og hyggelig :yesnod:

Jo, selvfølgelig! Hodet er på utsiden! :smiley: tenkte på noe som kunne holde igjen den delen av spikeren som stikker inn, men dette var en løs tanke og dårlig beskrevet! Har nå kommet meg til båten og fått litt mer oversikt. Klinkene/spikerhodene(hva heter det egentlig? :confused: ) var mer nedfelt enn jeg trodde og husket, så de ser bra ut. har nå fått skapet rent deler av skroget og fått bort smuss og skitt rundt klinkene og der var de gett, like fine! :lol:

Ser ut til at problemet ditt løste seg sånn helt av seg selv. Uansett, her er illustrasjonene av "sjølvhalde" fra Færøviks bok. Det er jo i grunnen ikke så ulikt løsningen til Osa, men "de gamle" brukte altså en fjærende stålstang til å holde hammeren på plass.

Du får unnskylde den litt dårlige kvaliteten, men i mangel av scanner brukte jeg rett og slett et vanlig kamera :smiley:

dsc_0017.jpg

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Takker for det! :smiley: Det ser ut som jeg slipper unna, men man kan jo aldri vite, det er alltid moro å lære noe nytt! Googlet sjølvhalde og fant denne sida også http://home.no.net/holssku/sigaarsk/sjhaldhov.htm

Redigert av thomsped (see edit history)
tenkte på noe som kunne holde igjen den delen av spikeren som stikker inn, men dette var en løs tanke og dårlig beskrevet!

Det ville jo uansett ikke fungert, da hele poenget er at denne delen skal klippes av 2-3mm over roen og klinkes! Da er det jo ingenting igjen å holde i...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
:lol: Ja, det ligger noe i det Index! Som beskrevet, en løs tanke, ganske så spontan og ikke så gjennom tenkt! :lol: Tenkte vel at man kunne holde igjen til man hadde slått på plass roen,men man må jo uansett holde igjen når man klinker ja. Dårlig idè, helt enkelt! :lol: Er nok en jobb to! :smiley:
  • 2 uker senere...

Her var mange gode innspill; nyttig spørsmål, thomsped!

Men: Såvidt jeg kan se, bruker ikke båtbygger Aurskog sjølhalde, men derimot sjølgrodde båtklammer; sånne er svært vanlig hos robåtbyggere. Ideen fra Osa om sjølhalde for ferdig båt var virkelig interessant. Ellers har jeg selv brukt maskinskruer og mutre i stedet for saum og roer (rør), og det er helt fint. Men jeg vet ikke hvordan kobbersaumen greier seg mot syrefaste skruer.

Det er nesten bare brukt å klinke/ha roen på innsiden, men unntaksvis klinkes det på utsiden, når det er for trangt inne, f. eks helt foran og helt bak på noen Nordlandsbåter.

Hva gjør du/gjorde du, thomsped?

Det er vel best å bruke samme som eksisterende material, både for utseende og mulig ulumskheter. Jeg skulle eventuelt ha byttet over vannlinjen på lakkert mahogny, så det ville blitt synelig, men nå viste det seg at jeg ikke trenger å bytte.

Jeg syntes jeg så så lite av spikeren og var redd denne hadde ligget på utsiden treet og at hodet var slipt bort.

klink_1.jpg

Men da jeg kom meg til båten og fikk undersøkt litt, så fant jeg ut at den var forsenket, og at det var fylt med gammel beis og lakk :lol:

klink_2.jpg

Men det du skriver om å klinke på utsiden skulle jo også kunne være en mulighet, om man ved en eller annen anledning må gjøre det selv. Kanskje lettere å montere et mothold på innsiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...