Jump to content

Varsling ved høyt vann i motorrommet.


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

I dag er jeg ferdig med å montere vannalarmen i båten. Jeg monterte en flottør i motor rommet, la opp ledningen slik at når denne løftes opp, så tenner ei lampe seg i dash'en, og samtidig kommer det en alarm. På denne måten skal jeg i hvertfall få beskjed om det kommer vann i motor rommet mens jeg kjører.

en grei løsning til under 200 lappen. (ca)

 

Her er flottøren limt vast i bunnen av båten:

img142.jpg

 

Her sitter dioden som begynner å lyse.

img141.jpg

 

Video av resultatet her:

Her løftes flottøren opp og ned.

Link to post
Share on other sites

Biltema :)

 

Flottøren: 139,-

25-9051_l.jpg

 

Lys Diode: 14,90

43-870_l.jpg

 

Buzzer: 19,90

42-683_l.jpg

 

og ledningene hadde jeg liggende.. :D

 

 

Jeg har vurdert å koble den inn på alarmen, men da vil sirena stå å hyle også, og det er ikke noe særlig.

Mulig jeg legger opp en bryter et sted for å velge om jeg vil ha sirene eller ikke.. må tenke litt på det :)

Link to post
Share on other sites

En enda enklere og billigere løsning: Ta en billig brannalarm, lodd på ledning på hver av de to røykindikatorene - dra ledningene ned til båtbunnen der du ønsker vann-nivået skal være når alarmen går, og lim disse fast med litt avstand - ca 2 cm. Alarmen går når vannet når ledningene og kortslutter disse. Vær obs på "skvulpe-effekten".

Link to post
Share on other sites

Dette er nettopp så billig at har du i grunn råd til å ikke ta den dagen det tar å montere dette?

er bare å trekke en ledning fra motor rommet og frem til fører posisjonen..

Enkelt å koble også.

 

Fra pluss på batteriet (via sikring), til flottøren..

Fra flottøren strekkes en ledning frem til dash'en, koblet til ene siden av LED'en og buzz'eren,

Andre siden av buzz og led'en kobles til jordingen fremme som allerede finnes der fremme.

 

Når den løftes opp begynner det å hyle/ule..

 

Alternativt kan du koble den slik at den kun virker når hovedstrøm bryteren er på, men jeg vil at den skal buzze selv om jeg ikke er i båten, for om noen hører dette og lurer på hva det er, så finner dem tlf nummeret mitt på klistremerke på ruta og varsle meg.

Alternativt koble den til alarmen selvsagt å få sms.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en eldre engelsk variant av dette -- en egen flottør i aktre lenserom i maskinrommet, koblet til hornet. Skulle vannet komme høyt nok vil alle i et par hundre meters omkrets bli vekket av sin skjønnhetssøvn for å redde Hangarsibet fra undergangen. Same shit, different wrapping, men det funker og når et "bredere" publikum.

Link to post
Share on other sites

hehe, hvis ikke resultatet av all støyen fra hornet gjør at folket rundt blir så irritert at de blir bare glade for når hornet "drukner" og blir stille igjen.. hehe..

Neida.. men det er jo også en løsning.. men mine kompressorhorn trekker endel strøm har jeg merket, så da er det bedre med buz'eren. :)

Link to post
Share on other sites

En enda enklere og billigere løsning: Ta en billig brannalarm, lodd på ledning på hver av de to røykindikatorene........

 

Ett dumt spørsmål........... Kobler du da ut "røykvarslingen" eller får du en ny røykvarsler som tuter og uler hver gang det kommer litt eksos eller litt stekeos under kalesja?

Link to post
Share on other sites

kjempeløsning - har bare en innvending - biltema - håper flottørene di selger nå er bedre en for noen få år siden - hadde en nordkapp som lakk litt bak i drevfestet og båten holdt på å gå ned 3 ganger pga nivå brytera dems - bytta dem ut 5 ganger på en sesong - da kjøpte jeg en dyrere som sikkert virker enda :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt dikutert og vist frem i flere andre tråder her det sistee året. Men når det gjelder sikkerhet kan det ikke drøftes for ofte.

 

Jeg har montert 4 slike i motorrommet koblet opp mot hver sin varselllampe og bryterp ådashbordet. 2 stk m/nivåbryter under motor, i forkant og bakkant...og 1 stk i hver vange på sidene. Det gjenstår å montere tilsvarende varselllamper på FB.

Link to post
Share on other sites

Hva med en ledning fra pluss på batteriet festet i riktig høyde i motorommet. Så en ny ledning ved siden av opp til alarm/varsel-lys. Alarmen har kun ledning til minus. Når vannet kommer opp på høyde med ledningene vil strømkretsen bli sluttet og alarmen vil gå. Saltvann leder strøm.

Link to post
Share on other sites

håper vi bruker sikringer her :lol::lol:

jeg skal vertfall koble en slik alarm på eksisterende nivåbryter som sitter der fra før (ikke bt sin)

håper jo bt får bedre og bedre vare for det er jo ikke noe å si på prisene dems

har opplevd en del småting har blitt bedre der - ( har handla endel småtterier der jeg og :blush::sweat::blush:)

Link to post
Share on other sites

Ett dumt spørsmål........... Kobler du da ut "røykvarslingen" eller får du en ny røykvarsler som tuter og uler hver gang det kommer litt eksos eller litt stekeos under kalesja?

Jeg hadde denne alarmen i flere år på min tidligere båt, da stod den ikke langt fra byssa og jeg kan ikke huske at den løste seg ut for annet enn vann.

Det enest problemet var at ved høy sjø og noe vann i kjølen kunne det komme noen pip pga vann som skvulpet opp til ledningsendene.

Ingen strøm, bare batteriet i brann/røyk varsleren. Ideen fra et engelsk båtblad.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...