Jump to content

Varsling ved høyt vann i motorrommet.


Ulv I

Recommended Posts

Kom over dette da jeg leste litt om reglene/krav ifm CE-merking av fritidsbåter.

 

‘5.8. Discharge prevention and installations facilitating the delivery ashore of waste.

Craft shall be constructed so as to prevent the accidental discharge of pollutants (oil, fuel,

etc.) overboard.

 

Ut fra denne teksten så tror jeg ikke det er lovlig og ha lensepumpa stående i "auto".

 

Mvh

mask

Jeg er ikke helt sikker på om du bare kan ta denne teksten og lese direkte ut av den at du herved ikke kan ha ei lensepumpe stående i auto? Jeg leser dette som at opplegg for leveranse av "sludge" til land ikke skal kunne leveres "til sjø" ved en feiltagelse. Altså som at du ikke skal bruke evt. lensepumpe til flere ting, som f.eks tømming av sludgeoljetanker til landfasiliteter.

Det er godt mulig at dette kan leses på flere måter, men når jeg ser på overskrifta i paragrafen så ser det ut til at det er noe slikt de har ment.

Jeg er vel mer av den oppfatning at en til enhver tid bør ha et så rent maskinrom som mulig, men at dersom ulykken skulle være ute så er det langt å foretrekke at båten flyter selv om 500 liter diesel flyter rundt omkring. Det er som nevnt ikke snakk om uaktsomhet i et slikt tilfelle, men heller "sikkerhet for skip og mannskap".

Jeg må legge til at dette ikke er noe jeg VET når det gjelder fritidsbåter, selv om jeg godt vet hva jeg selv ville ha foretrukket...!

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel mer av den oppfatning at en til enhver tid bør ha et så rent maskinrom som mulig, men at dersom ulykken skulle være ute så er det langt å foretrekke at båten flyter selv om 500 liter diesel flyter rundt omkring. Det er som nevnt ikke snakk om uaktsomhet i et slikt tilfelle, men heller "sikkerhet for skip og mannskap".

Jeg må legge til at dette ikke er noe jeg VET når det gjelder fritidsbåter, selv om jeg godt vet hva jeg selv ville ha foretrukket...!

 

 

Kan hende jeg har tolket denne regelen feil. :headbang:

 

Er helt enig med deg at det skal være rent i motorrommet til enhver tid. Men mine erfaringer i båtbryggen jeg holder til er en helt annen. Det er forb... irriterende og gå med skrubbekosten langs vannlinja fordi noen ikke bryr seg om andre enn seg selv. Da kan de heller være tilstede og lense manuelt eller sette båten på land hvis de ikke klarer og ta seg av den.

 

Hvis en båt har bunkerskapasitet på 500liter, så flyter den selv om all diesel renner ned i kjølen, den blir jo ikke noe tyngre fordi om dieselen flytter seg fra tankene til kjølen.

 

Det jeg synest er litt merkelig er at hvis det ligger en fraktebåt på motsatt side av båthavna, så må han melde fra til havnemyndighetene hvis den slipper olje/diesel på sjøen. Hvis ikke kan det få store konsekvenser for eiger/reder. Samtidig kan det ligge en kar og lense kjølen rett i sjøen på andre siden. Regelverk for lensing til sjø ligger i IMO-Marpol regelverket, dette mener jeg må gjelde for alle som ferdes på sjøen. Det står nemlig ikke en eneste plass som jeg har funnet, at det er lov å lense til sjø selv om en ligger i ei brygge.

 

I handelsflåten må en ha flere kriterier til grunn for å få lov og lense overbord. Fartøyet må være under fart, lensevannet må gå gjennom en olje detektor der vannet ikke inneholder mer enn 15ppm olje i vann, og i tillegg så må en være utenfor spesielle områder(disse områdene er avmerket i regelboka til Marpol)

 

Hvorfor skal fritids båt eigere ikke etterleve regelverket, når de som lever av å ferdes på sjøen må det??

 

Mvh

mask

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en båt har bunkerskapasitet på 500liter, så flyter den selv om all diesel renner ned i kjølen, den blir jo ikke noe tyngre fordi om dieselen flytter seg fra tankene til kjølen.

 

I handelsflåten må en ha flere kriterier til grunn for å få lov og lense overbord. Fartøyet må være under fart, lensevannet må gå gjennom en olje detektor der vannet ikke inneholder mer enn 15ppm olje i vann, og i tillegg så må en være utenfor spesielle områder(disse områdene er avmerket i regelboka til Marpol)

 

Jepp... enig med deg i at båten flyter like lett selv om all dieselen skulle renne ned i kjølen! Det var ikke akkurat det scenarioet jeg så for meg kunne bli det verste. Enda et hakk verre dersom båten skulle gå ned, for da har du brått to forhold... tapt båt i tillegg diesel på havet. Da ville jeg foretrukket det siste for å være helt ærlig!

 

Jeg også kjenner regelverket i MARPOL i og med at jeg har med det å gjøre til daglig i jobben. Regner med at vi er kolleger på hver vår kant? Vi vet begge hvor strengt det er å lense noe på sjøen, og gjør det heller ikke! Det vi samtidig vet er at vi har muligheten til å gjøre det hvis det står om båt og liv, og sånn er det bare nødt til å være!

Nå skal jeg ikke sammenligne et større skip med en fritidsbåt langs ei flytebrygge her og påstå at det er det samme, men uansett ville jeg hatt lensepumpa mi i auto tror jeg... Det var vel det som var utgangspunktet i betraktningene mine rundt dette emnet.

Når det er sagt så pleier jeg også å stenge fysisk fra tanken når jeg skal være borte fra båten... det er bare en vane jeg har...

Link to post
Share on other sites

Hva med en ledning fra pluss på batteriet festet i riktig høyde i motorommet. Så en ny ledning ved siden av opp til alarm/varsel-lys. Alarmen har kun ledning til minus. Når vannet kommer opp på høyde med ledningene vil strømkretsen bli sluttet og alarmen vil gå. Saltvann leder strøm.

Dette skulle jeg ikke anbefale noen å gjøre. Ikke på grunn av brannfare, fare for store tæringsproblemer blir enorm. Strømlekasje fra ledninger med dårlig isolering eller plastisolering mettet av vann og lensepumper/nivobrytere med lekasje gjør stor korrisjonskade på båter. Lekasje i sterkstrømkretsen for vanligvis skylden og folk kobler båtene ikke til landstrøm uten i nød. Vis man har en avisolert ledning nede i kjøl blir båtlivet ikke noen luksus... :nonod:

Vis man er glad i båten sin innstallerer man ikke utstyr under kjøl man henter fra nedeste hylle, og heltatt ikke fra gulvet... :nono:

Link to post
Share on other sites

Tja, vet ikke helt om du skjønte hvordan ledningene skulle monteres. Oppsamlingsplassen i kjølen min er i alle fall et greit firkantet rom i glassfiber. Totalt tørt. Blir for sikkerhetskyld sjekket før oppstart av motor. At jeg har to uisolerte ledninger festet 3cm over bunnen av rommet og 3 cm fra hverandre lager vel ikke så mye tæringsproblemer. Skulle de bli våte går alarmen og så fjerner jeg vannet. Vannet som leder strømmen fra en ledning til en annen vil befinne seg i en lukket glassfiberbrønn. At det skulle skape tæring på resten av utstyret (motor/aksel) er totalt over min begripelse. Hadde det derimot vært en stål/aluminiumsbåt så hadde settingen vært anderledes.

Link to post
Share on other sites

...totalt tørt...at det skulle skape tæring på resten av utstyret (motor/aksel) er totalt over min begripelse...

Totalt tørr båt har jeg ikke sett enno og har vært innom mange på mitt liv. Hvis du har annen tempuratur i vannet en inne i båten dannes kondens og den leder strøm. De trengs ikke stor lekasje til at gjennomføringer kan få skade og annet utstyr. Men hvis du kan holde disse ledningene i lufta, dem har ikke kontakt med skrog eller motor, ikke heller isoleringen på dem hvis den har fått på seg fukt er du kannskje "save" med dette system. Men elektronisk nivobryter er ikke dum innvestering i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Forsvikringselskapene kan tolke til krampa tar dem.

Det er fremdeles ikke tillatt.

Er noe usikker her... men jeg ser ikke bort fra at du har rett i det du sier... Jeg kjenner som sagt bare til reglene fra større skip, og en skulle jo tro at det ikke var noen forskjell på store og små båter her?! Det er ikke lov til å lense NOE overbord, uten at lensevannet har gått gjennom en separator og har et visst maksnivå av iblandet olje. Forskjellen på et slikt skip og våre fritidsbåter er jo først og fremst bemanning. Fritidsbåten ligger mye ved kai og må derved passe seg sjøl en del timer i døgnet, uka eller året. Et større skip har 24 timers bemanning i maskinrom, samt meget god overvåkning av tilstanden i de forskjellige lensebrønnene.

 

Skulle en få en lekkasje i fritidsbåten som ei automatisk lensepumpe kunne ha taklet, så hadde en ikke møtt sunket båt og all diesel på havna når en kom for å se etter båten. Kun den lille mengden med oljefilm som måtte ligge i kjølen fra før hadde ville vært lenset overbord.

Nei, jeg er som sagt noe usikker, men veit at reglene på større skip sier at automatisk tømming overbord er forbudt. Men siden en fritidsbåt ikke har krav om lensevannsbehandlingsanlegg, så kan jeg heller ikke helt forstå logikken med å forby ei automatisk lensepumpe. Da må en vel forby selve lensepumpa skulle jeg tro, i og med at denne vil dra med seg den dritten som ligger i kjølen uansett om den starter automatisk eller ikke.

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett hvor mye forbudt det ville vere med automatisk lensepumpe ville det ikke forandret noe som helst på funksjonen på flottøren i min og mange andres båt. Man lenser ut det vannet som måtte snike seg inn, kommer det en oljeskvett der så vil man se det i kjølsvinet. Det ville nok blitt større oljeflekker om båtene sank...

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...
  • 10 måneder senere...

Er det noen her med NB 820 elle tilsvarende som kan dele hvor og hvordan nivåbryter kan monteres. Jeg handlet kule-bryter fra Biltema og tenkte å koble denne til alarm (av denne typen), men det er for trangt til denne type bryter. 

bryter.jpg

Eneste mulighet med denne type bryter er så langt jeg kan se å montere den slik som vist på bilde over, men dette blir altfor høyt. Men jeg kan ikke se at jeg skal greie montere den under motor (like trangt over det hele men kanskje  "minst trangt" hvor markert med pil). Forslag?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Googlet "vannsensor" og fikk noen interessante treff. Denne virker å være midt i blinken: D-link Wi-Fi vannlekkasjesensor og alarm Denne går også på vanlige batterier slik at man ikke behøver å legge opp ledninger. 

D-link

 

 

990430_2_600x600_w_g.jpg

 

Varsling på telefon ser jeg på som et stort pluss. Er det andre modeller eller typer som også bør vurderes eller er D-link her et godt valg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...