Jump to content

Varsling ved høyt vann i motorrommet.


Ulv I

Recommended Posts

Selvsagt, om en ikke stoler på biltema, så kan en stikke til maritim å betale 334,- for denne:

 

Hey Ulven!

 

Fint og smart opplegg du har laget :yesnod:

 

Jeg har erfaring med den nivåsensoren du har brukt..

Opplevde flere ganger at den ikke løftet seg selv om den var under vann... Antagelig litt treghet i hengslingen kombinert med liten oppdrift i flyteelementet... Rikket jeg på den med hånden fungerte den fint, men etter noen dager satt den seg såpass at den ikke fløt opp... Det rare var at den kjentes helt løs ut når jeg beveget den for hånd de gangene den ikke fløt opp...

Burde sikker ha reklamert på den, men løst problemet ved å lime på en liten bit av styropor med epoxy for å øke oppdriften. fungerte perfekt...

 

Hadde heldigvis aldri noe problem med vann i motorrommet. Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg vasket motorrommet.

 

Sikkert bare min som var litt treg i hengselet, men verdt å sjekke da det tydligvis ikke skal mye til (skitt, partikler i kjølsvinnet etc.) før den ikke har oppdrift nok til å flyte opp...

Mvh. SAP

Link to post
Lensepumpa har sin egen nivåbryter i seg.. ;)

 

Ok, skjønner! :smiley: Det kan være dumt å fikle med noe som funker fint, ellers skulle man jo også kunne koblet dioden til pumpa, så vil man se når pumpa går. Det finnes en bryter man kan få kjøpt som varsler med lys! 110kr BRYTER Men absolutt en fordel å bli varslet før det er forsent! :diving:

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post

Ja, har sikring selvsagt.. aldri en pluss ledning uten at det er sikring rett ved strømkilden. vil ikke brenne opp båten heller. :)

 

Takk for tipset SAP, og takk for sist ;)

Jeg lurer på om jeg like greit skulle lime på litt.. har noen rester fra en flyvende isoporvinge her.. Toro300.. hehe..

Nesten så jeg har lyst til å fylle i vann for å teste, men klarer å vente.. er tørt nedi der nå.. skal bare tørke opp litt tørket støv og skitt etter vi renset sjøvannsfilteret osv før konserveringen.. :)

 

Jeg har en slik bryter som det er lys i osv liggende også, men syns det ble penere med kun ei lita lampe synlig, og bryteren står i serien med resten av bryterne også.

Syns selv det ble diskret og pent med det lille lyset bare..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Synes dette med lekasjealarm er et veldig godt tips.For min del har jeg festet både flotør og pumpe på et tungt flattjern som jeg hever med den forholdsvis stive slangen på pumpen for test og rengjøring.Grunnen er at jeg har en dyp kjøl.Når det gjelder alarm med bare ledninger ned i kjølen virker ikke det med ferskvann.Det er jo litt dumt for man kan jo få lekkasje fra vanntank,kjølevæske, osv.Dessuten er en del av våre fjorder nesten uten saltvann enkelte steder.Her er noen tips til montering for oss som har dyp kjøl,ja gjerne flatbunnet også.Har tegnet en hjemmelaget modell også,men den er ikke utprøvd. :rolleyes:https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/flotoer.jpg

Link to post

Sitat:Ellers så skal det vel ganske så lite salt til før vannet blir strømførende.

 

Hvor mye salt som skal til har ikke jeg prøvd,men hvis det virker synes jeg løsningen til Gannet er både enkel og genial,men ferskvann nytter ikke.Det har jeg prøvd i dag.Kobla prøvelampe til + på batteri og minus via en kabel oppi et glass vann.Når spissen av lampen ble ført ned i glasset ble det ikke lys før spissen var i berøring med minuskabel.

Link to post

Jeg kjøpte utvendig/ubeskyttet flottør bryter for automatisk lensing i min Storø (som da tok inn en del vann)

Bryteren tålte ikke olje i vannet, og dermed slo den ikke inn - båten holdt på å gå ned uten at jeg var tilstede....

 

Etter det kjøpte jeg kun innvendig/beskyttede flottører og fra andre leverandører enn Biltema...

 

Sikkerhet er verdt mye penger.....

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post

Er det noen som vet om det er lovlig eller ikke, å ha lensepumpen på auto når man ikke er i båten?

Tenker da litt på hva som kan skje hvis det oppstår lekkasje i drivstofftanken og dette blir pumpet ut.

Når man er i båten har en også bedre kontroll hvis nivåbryteren bare utløser lys og lydsignal slik at en kan se hva som er galt, før pumpen startes.

Link to post

Det er nok sannsynlig. Om ikke akkurat drivstofftanken er lekk, så er det mange båter med mye gammelt griseri i form av olje og dieselsøl (helst ikke bensin) i bunnen som blir med lensevannet ut.

 

På vår amerikaner står det et stort klistremerke under motorromslokket om at det ikke er lov å lense ut forurenset vann. Det bør vel gjelde her i "miljø" Norge også. :rolleyes:

Link to post

Jeg har hatt nivobryter fra forskjellige produsenter til varsling av høyt vann og koblet dem til aktivering av reléer som kobler inn stor lensepumpe, alarm og lys. Men dem slutter altid å funkere hvis jeg tester dem ikke regelmessig. Nå har jeg ett år gammel nivobryter fra RULE som har tatt kvelden og den skal jeg erstatte med elektronisk bryter fra Johnson, har mer tro på den med ingen bevegelig del. Dette er viktig sikkerhetsvare og der henger sammen pris og kvalitet likt og med mest annet vi kjøper oss :wink:

Link to post
Er det noen som vet om det er lovlig eller ikke, å ha lensepumpen på auto når man ikke er i båten?

Tenker da litt på hva som kan skje hvis det oppstår lekkasje i drivstofftanken og dette blir pumpet ut.

Et godt spørsmål! De fleste har vel alltid lensepumpen(e) på auto, også i havn / gjestehavn. Det er vel litt av hensikten med Auto? Kanskje vi ikke har tenkt så mye over muligheten for at det en dag kan pumpes ut ren diesel ..

Link to post
På vår amerikaner står det et stort klistremerke under motorromslokket om at det ikke er lov å lense ut forurenset vann. Det bør vel gjelde her i "miljø" Norge også. :rolleyes:

Det er nok på ingen måte lovlig å pumpe olje på sjøen. Man er personlig ansvarlig for oljesøl og kan staffes med bøter, i grove tilfeller vil man kunne få muligheten til å leve på sild og poteter en periode.

 

Et godt spørsmål! De fleste har vel alltid lensepumpen(e) på auto, også i havn / gjestehavn. Det er vel litt av hensikten med Auto? Kanskje vi ikke har tenkt så mye over muligheten for at det en dag kan pumpes ut ren diesel ..

Det er ingen lov som sier at man ikke kan ha en lensepumpe i auto. Foreslår at vi slutter å belyse dette temaet, det eneste vi oppnår er en lov som sender båtene våre til bunns hvis "Rasmus" trenger seg på.

Om en dieseltank slår lekk og den automatiske lensepumpen sender dette på havet så kan det nok ikke regnes som uaktsomhet og man vil heller ikke kunne straffes.

 

Personlig foretrekker jeg at båten min går til bunns fremfor at det pumpes en skvett olje på sjøen....... :lol:

Det var selvfølgelig en spøk. Men hva er verst? En båt som lenser en skvett olje over bord sammen med litt lensevann eller en båt som går til bunns med 500 liter diesel på tankene.... De fleste som har sett en sunket lystbåt vet at sjøen rundt ser ut som et fargekart.

 

Rent og pent maskinrom kombinert med et tett og godt vedlikeholdt brennoljesystem er godt nok.

Link to post
Selvsagt, men hvem tar størst plass av disse: :wink:

 

22742_auto.jpg

vs:

43-870_l.jpg

 

Men selvsagt, for dem som ikke har noe bryter til pumpa, eller en helt ny installasjon av pumpe osv, så er denne en god løsning.

Ikke så gal pris heller :)

 

Denne har jeg selv og syns det var kjekt med alt i en enhet. Koblet den til eksisterende lensepumpe og flottør. Blir det vann i motorrommet starter pumpa og det lyser rødt og uler i summeren i panelet. Har lagt opp en bryter slik at jeg kan slå av summeren vis pumpa skal lense en stund :smiley: .

Link to post
Hva med en ledning fra pluss på batteriet festet i riktig høyde i motorommet. Så en ny ledning ved siden av opp til alarm/varsel-lys. Alarmen har kun ledning til minus. Når vannet kommer opp på høyde med ledningene vil strømkretsen bli sluttet og alarmen vil gå. Saltvann leder strøm.

 

 

Riktig. Når vannet kommer opp til ledningene "kortsluttes" de og strømmen kommer opp til alarmen.

 

 

Hva hvis det ligger olje/diesel/bensin på væskeoverflaten i kjølen? Hva treffer ledningene først når nivået stiger? Synest dette virket litt skummelt, tar jeg feil? :sweat:

Link to post

Det har jeg ikke tenkt på. Olje/diesel bør vel gå bra, men med bensin stiller saken seg kanskje litt anderledes. Hvis diesel hadde latt seg antenne av en gnist så hadde vel dieselmotorer hatt tennplugger :smiley:

 

Med tanke på hvor mye "forurening" som skal til i bunnvannet før ledningene blir kortsluttet så er det riktig at ferskvann ikke leder strøm. Men du skal heller ikke miste føneren i badekaret mens du bader! Så det skal kanskje ikke så mye salter til før vann blir strømførende.

Link to post
  • 2 uker senere...
Er det noen som vet om det er lovlig eller ikke, å ha lensepumpen på auto når man ikke er i båten?

 

 

Hei Jonas.

 

Kom over dette da jeg leste litt om reglene/krav ifm CE-merking av fritidsbåter.

 

 

Teksten nedenfor er tatt ut av EØS regelverket for CE-merking

13. section 5.8 shall be replaced by the following:

‘5.8. Discharge prevention and installations facilitating the delivery ashore of waste.

Craft shall be constructed so as to prevent the accidental discharge of pollutants (oil, fuel,

etc.) overboard.

 

Ut fra denne teksten så tror jeg ikke det er lovlig og ha lensepumpa stående i "auto".

 

Mvh

mask

Link to post

ELFA katalogen har seks forskjellige væskenivåbrytere med flottør enten i plast eller rustfritt stål. Indikerer enten høyt eller lavt nivå. artikkel no35-888-52 til 35-889-85. Pris fra kr. 133 til kr.1375 Har planer om å montere i sjøvannsfilter for å få tidlig varsling ved f.eks tett kjølevanninntak eller impellersvikt.

Redigert av Catlina (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...