Jump to content

Varme i båt ved opplag på sjøen - hva hvis?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har bevisst valgt å dra strøm til varmevifta ombord (Ceramic 1500) utenom landstrøm i båten min som ligger på sjøen. Dette for å unngå risikoen for tæring. Jeg har oppfattet at risikoen med "mitt opplegg" kontra å gå via landstrøm er dersom jordfeil i apparatet oppstår, riktig?

 

Er det noen forskjell på dette om båten står på land og ikke minst er det noen forskjell på "mitt opplegg", kontra via landstrøm, dersom ledningen med strøm som går fra land og i båten blir ødelagt slik at isolasjonen går av og ledningene kommer i kontakt med hverandre eller et av støpslene er dårlig kontakt i etc?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har bevisst valgt å dra strøm til varmevifta ombord (Ceramic 1500) utenom landstrøm i båten min som ligger på sjøen.

Har gjort eksakt det samme som deg , samme ovn tilogmed. Samme har malene her på forumet gjort og nettopp på grunn av denne tæringsfaren men også fordi vi ikke vil ha laderen stående å lade batteriene måned etter måned

Kan ikke se at det skulle være noe mindre sikkert enn å plugge dette i landstrømpluggen på båten og gå via den.

Er det en feil i vifta så er vel det verste som kan skje at man får seg 2tette og ei badehette før man nøkker til seg hånden :crazy:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har jo tro på at dette er fornuftig, det fine med vifta syns jeg er at den skaper mer sirkulasjon, alle dører står åpne. Tradisjonelt er det vel forbundet mer risiko med en vifte, men denne Ceramic skal være svært trygg.

 

Noen som vet om det er annen risiko en feil i appratat du løper ved å hoppe over landstrøm? Er spesielt opptatt av om ledningen fra land og til båten kommer i klem på brygga slik at ledningene inni kommer i kontakt med hverandre, hva skjer da? Vi sliter med at brygga beveger seg kraftig ca 3 meter på vestavind samtidig er ikke strømmen lagt ut til bryggene enda... Derfor er det svært vanskelig å få lagt skjøtledningen slik at en er garantert at dette ikke skjer, vi har lagd et langt peke fra gelenderet slik at ledningen ikke faller ned rett fremfor landgangen, men det er ikke lett å lage dette 3 meter langt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Med ditt opplegg unngår du den vanlige tæringsproblematikken. Beskyttelsen har du forhåpentligvis på land, hvor det normalt er sikring og jordfeilbryter. Husk at denne viften har samme jordpotensial som på land, slik at jeg ville unngått å ta samtidig på viften og på jord ombord (benkeplate etc), da de ved en feil et eller annet sted, kan ha forskjellig potensial. Noen annen fare med dette ser jeg ikke umiddelbart, i alle fall ikke så lenge de tre lederne du bruker er feilfrie.

Link to post
Share on other sites

Hos en bekjent tok det fyr i en slik vifteovn med keramisk element. Han var ombord og fikk nappet ut støpselet. Det kan nok være at disse ikke er så sikre som mange skal ha det til. Tror jeg ville foretrekke varmerør/kolbe ombord da disse har liten overflatetemperatur.

Når det er sagt så skjønner jeg ikke behovet for varme ombord i en båt som ligger i boblehavn vinterstid. Min båt ligger i boblehavn og er tørr og fin uten noen form for varme. Varme ombord i en båt som ikke brukes må vel være bortkastet energi.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Varmerør er tingen, laget for formålet. Har en 80W i motorrommet og en 220W i cabin.

Kjøpte avfukter basert på sorpsjons-prinsippet og kjørte den ett døgn nå i helga og 1.5 liter vann i beholderen.

Avfukter: Delonghi avfukter DNC65 for skarve 3 lapper.

Prinsipp for avfukter: skiver med kiselkarbonat som sender lufta til et varmeelement, total effekt 500W.

Fordel: Iser ikke slik en kompressordrevet avfukter gjør = løp og kjøp.

 

Hilsen en med knusktørre puter og innredning. :cheers_wine:

Redigert av Fjord-duden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

avfukter er ikke ment å stå på konstant, jeg kjører bare et døgn nå og da i helgene når jeg er på hytta/i båten. Avfukteren er ikke ment til maritimt bruk og lagres innendørs men tåler godt et døgn i båt.

 

Tips: ved overnatting i båt og regn/tåke + landstrøm: Ta med avfukter på tur og kjør denne på minimum-instilling på natta = nix dugg og fuktighet.

 

Husk røykvarsler i båt, alle elektriske apparater er potensielle brannbomber i større eller mindre grad.

Redigert av Fjord-duden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme ovn som deg Bjoris, Ceramic. Har i det siste reagert på at viften sliter med å gå, virker som om det er slark/friksjon i opplegget til viften. Nabobåten opplever det samme med denne vifteovnen.

Har nå kun panelovner ombord.

Vifteovnen får vi bruk når vi er ombord og er våkne.

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vifta i min Thermal vifteovn har rakla litt de 2 siste vintrene, den skrangler litt i starten før den blir varm.

Kjører den i øko 400W og vifta på 3 om vinteren.

Har nå 6-7 vintre med konstant bruk bak seg.

Det tilsvarer 3 år konstant bruk !!! Og er egentlig imponerende !

Jeg burde nok fått fingern ut og byttet ut selve vifta på den snart, vi får se.

 

Jeg hørte med Termomarin ifjor angående brann i denne ovnen.

Brente brytere og viftemotorer har det vært tilfeller av, og kortslutta keramiske elementer.

Det er ikke dokumentert ett eneste tilfelle av brann med denne ovnen.

Den er solgt i et stort antall.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så redd brann på denne vifta, men selvsagt det sikrest hadde nok vært å være uten, men når jeg merket så mye bedre luft det var i båten nå så kommer den nok til å gå videre med tett ettersyn. Ser vel for meg at viften er det største problemet og det skal vel mye til at den stopper på direkten, men omtrendt daglig tilsyn går jeg utfra at jeg vil høre om denne holder på å ta kvelden, men selvsagt. Det er en liten risiko. Må sjekke i forsikringspapirene om det er forbehold om dette der...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nuvel, la meg se om jeg har forstått dette rett: stalltipset er altså å ikke bruke landstrømopplegget, men en direkte ledning fra kaia og til vifteovnen?

 

Jeg har i dag en DEFA kupevarmer (egentlig til bil) som står å surrer. Har montert den på en planke slik at den ikke kan velte. Den har jeg plugget rett i landstrømopplegget.. Har ikke varme på, bare vifte for sirkulasjon av luften. Overhodet ikke antydning til fukt, verken under puter eller noen plasser.

 

Ønsker selvsagt ikke å akselerere galvanisk tæring, så i ettermiddag blir det strukket egen ledning direkte til ovnen..

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Nuvel, la meg se om jeg har forstått dette rett: stalltipset er altså å ikke bruke landstrømopplegget, men en direkte ledning fra kaia og til vifteovnen?

 

Jepp, men risikoen må du ha et forhold til og består av at du ikke har en fungerende jordfeilvern hvis du får jordfeil i apperaturen ombord, derfor er det best å ikke ta på dette når du er ombord og strømmen står på, bare for sikkerhetsskyld, bruk dobbelisolerte apparater og ta ut ledningen når du tar på det så er du så godt som 100% sikker, dette er min oppfatning.

 

Dette med tæring er ikke lett å bli klok på, mange har jo på landstrømmen hele vinteren uten å få tæring. Problemet er vel at du løper en risiko for at det KAN oppstå ved å ha det på, det er jo ikke slik at det VIL oppstå uansett...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jepp, men risikoen må du ha et forhold til og består av at du ikke har en fungerende jordfeilvern hvis du får jordfeil i apperaturen ombord,

Alle havner har jordfeilbrytere og da gjør det ingen forskjell om man benytter skjøteledning. Er man i tvil om sikkerheten på anlegget i havna kan man bruke en lokal jordfeilbryter.

 

Dobbeltisolert vil si at huset er i plast, og en slik ovn ville ikke jeg tatt sjansen på å la stå uten tilsyn.

Link to post
Share on other sites

en slik ovn ville ikke jeg tatt sjansen på å la stå uten tilsyn.

Har lest dette andre steder også, er det hysteri eller velbegrunnet skepsis? Hvordan kan det lages en slik ovn, spes designet for opplag uten tilsyn (mer enn hver 7. dg), den er til og med godkjent av Gjensidige forsikring og fortsatt er folk skeptiske. Klart jeg ser jo at det kan være en teoretisk mulighet for at denne tar fyr, men alt KAN skje, det er selvsagt vanskelig for menigmann å vurdere hvor stor denne risikoen er, men at den er særlig stor kan jeg bare ikke tro, da hadde produktet vært forbudt og iallefall ikke godkjent av et forsikringsselskap. Hvilken interesse skulle de ha av å godkjenne denne ovnen hvis den ikke var 99.99% sikker?

 

Utfra andre tråder og div søk på nettet har jeg ikke klart å finne dokumentasjon på at vifta har medført brann... Røykutvikling pga ødelagt vifte har jeg lest et tilfelle av, men jeg har lest om flere branner i Yanmarmotorer, men jeg lar ikke være å bruke den for det... Som sagt litt risiko kan jeg leve med...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse tråden over, kom på mer og da var redigeringstiden ute...

 

... Jeg forstår jo at det beste er å la være å bruke vifta, risikoen blir mindre. Men når jeg nå ser hvor effektiv denne er i det fuktige klimaet vi har her på vestlandet så er det også veldig fristende å la den stå på nå. Vil nok slå den av når været på tørrere (hvis det skjer :lol: ) og når det blir varmere enn nå der tempen er ca 0 grader og det er fuktig snø på dekk...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kjekk holdning det med tanke på nabobåt osv. Litt det samme som folk som har dårlig krybbe og lar båten velte over naboen og snakker om forsikring. Har ellers også en slik ovn og den lager til dels mye rare lyder. Synes det er utrolig at denne ovnen som så mange rapporterer problemer med er forsikringsselskapenes førstevalg.

 

Monterte to varmerør på 45 w nede ved hver skroggjennomføring + en på 80w i motorrom. Veldig god effekt av disse i forhold til kondens og fukt nede i disse områdene.

Link to post
Share on other sites

Ingen rare lyder i min, men det spørs om jeg ikke må droppe dette vifteprosjektet. Merker at nervene ikke har godt av dette... :sad: Uansett kjekk vifte å ha når en er i båten, men da har en jo varmeren... Hmmm

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...