Jump to content

Varme i båt ved opplag på sjøen - hva hvis?


bjoris

Recommended Posts

Kjøper man en ting som skal være bra og har fått tommelen opp fra forsikringsselskapet så er det vel ikke noe problem.

Jeg kjenner til flere som har brukt slik ovn i utallige år gjennom hele vinteren og det fungerer kjempefint. Jeg kan ikke se noen grunn til å heller bruke varmerør når det etter min mening ikke gir meg det jeg ønsker. (bevegelse i luften ombord sammen med varme.

Skal man være overforsiktig og ikke stole på noe som helst så blir det bare et liv med bekymringer , det er livet for kort til

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest dette andre steder også, er det hysteri eller

Ja.

Som jeg sa, denne er solgt i et meget stort antall i maaaange år.

Ifølge Termomarin er det ikke dokumentert et eneste tilfelle av brann med denne ovnen.

Det har vært servert mye rart om denne ovnen også her på BP.

Og det hver eneste vinter så lenge BP har eksistert.

Det begynner å bli komisk.

 

 

Link to post
Share on other sites

jeg har lest om flere branner i Yanmarmotorer, men jeg lar ikke være å bruke den for det... Som sagt litt risiko kan jeg leve med...

Den sammenligningen likte jeg bjoris. :giggle:

 

Jeg har også en vifteovn (Defa type bil) stående i båten, jeg har den koblet sammen med en Clas Ohlsondings som kobler av og på strømmen når den kommer under angitt temperatur. Min står instilt på 8grader C og jeg tror ikke det er mange timene i døgnet ovnen går for å holde dette.

Ser til båten 2-3 ganger pr uke og sover godt om natten. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 slike ovner stående på hele vintersesongen. Har hatt det i flere år. Riktignok romler det litt i viftene til å begynne med og ved enkelte turtall, men stiller de inn på lavest varme og nesten laveste hastighet og da fungerer de utmerket. Ligger på landstrøm og har heller aldri merket noe til ekstra tæring av den grunn. Kan hende jeg har vært heldig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til flere som har brukt slik ovn i utallige år gjennom hele vinteren og det fungerer kjempefint. Jeg kan ikke se noen grunn til å heller bruke varmerør når det etter min mening ikke gir meg det jeg ønsker. (bevegelse i luften ombord sammen med varme.

l

 

Varme har som kjent den egenskap at luften stiger, skal ikke store varmekilden til før luften settes i bevegelse.Varmerør gjør den jobben på en sikker måte.

Link to post
Share on other sites

Varme har som kjent den egenskap at luften stiger, skal ikke store varmekilden til før luften settes i bevegelse.Varmerør gjør den jobben på en sikker måte.

 

Er det så enkelt da? Min båt er 10,5 meter lang, har tre kabiner. At et varmerør skal kunne gi samme sirkulasjon av luft som en vifte har jeg liten tro på, er med på teorien, men tror du må ha varmerør i alle lugarer miniumum for å få til dette. Ser at det neppe er så veldig mye luftsirkulasjon i den akterkabinen jeg ikke har lufting i, selv med vifta, den blåser fremover, står ved trappa i salongen, alle dører er selvsagt åpne. I den største akterkabinen står nå vinduet helt åpent siden jeg tar inn ledningen der og jeg har cockpitkalesjen på er ikke det noe problem... ergo regner jeg med jeg får luftsirkulasjon der. Som sagt før, det er deilig å komme ned i båten nå, det er merkbart annen og "tørrer lukt" i båten. Det er jo forferdelig fuktig her vest på så for båtens del tror jeg vifta er gull... Selv om jeg aldri har sett fuktig på innsiden av vinduene før heller. Det skjer bare når vi er i båten selv og da lager fuktighet med koking av vann til kaffi etc.. Om jeg forlot båten med fuktig på vinduene forsvant denne når den fikk ligge litt alene... (også uten vifte).

 

Vel, har slått av vifta inntil jeg har fått tenkt litt mer på dette... Ett alternativ er å varme opp båten hver helg, men det er ikke alltid jeg har tid til det heller, ergo være ombord mens dieselvarmer og viften går på fult, det hadde fort blitt varmt da og med god lufting vil jo det hjelpe. Er jo litt usikker på om det er så smart, da får en jo store svingninger i temp og fuktighet og det er vel neppe så smart?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris

 

Hold jevn varme, oppvarming en gang iblandt skaper kondens. Stor forskjell mellom ute/inne.

 

Jeg har på Thermic, og ser til den 1 gang i uken som Gjensidige skriver. Dette har jeg gjordt i 3 år. Viften brukes kun under de hardeste kuldeperiodene. Men passer på å rense ovnen ofte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Man kan jo ha separate sirkulasjonsvifter i tillegg til feks varmerør også da. Har brukt disse vifteovnene i flere år jeg, og tror ikke det er noe problem når man har jevnlig tilsyn. Skulle vært interesant å tatt en test med å stoppe vifta under full effekt, og sett hva som skjedde. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke mye til for å skape sirkulasjon i lufta. Selv bruker jeg en 120 mm pc-vifte som får strøm fra en 9V strømforsyning fra en gammel babysitter. Denne gir grei sirkulasjon i hele båten vår. Lar denne stå på hele vinteren, og ved spesielt fuktig vær setter jeg på en liten varmeovn i tillegg.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten tilkoblet landstrøm det meste av tiden gjennom tre vintre, uten nevneverdig tæring ut over de nedre sinkanodene på seildrevet. Det er forskjell på bryggeanlegg og hva nabobåtene kan finne på.

 

Med hensyn til varme har jeg prøvd litt forskjellig. Forsikringsgodkjent kjeramisk vifteovn på 400W virker bra, men 400Wer i i meste laget i milde perioder. Jeg er mer fornøyd med å bruke to små avfuktingsovner på 70W, en i hver ende av båten. Når det er frost setter jeg inn en liten ovn på toalettet, for tiden bruker jeg en fra hylite. Jeg har også en hylite som frostvakt i motorrommet, men den har aldri vært i bruk.

 

Enkelte har trukket varmekabler langs vannrør i skrogsiden, og lagt dem et par omganger rundt skroggjennomføringer. Har ikke følt behov for dette i min båt, men ovnen på toalettet står rett ved skroggjennomføringene.

 

En viktig vintermodifikasjon er å legge isolasjonsmatter i dekkslukene. De er skåret nøyaktig til og ligget tett mot lukene. Effekten er merkbar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...