Jump to content

Tips for båtferien i sommer - avgangshavn Bergen


båtn2

Recommended Posts

Samme tråd jeg tenkte å starte, og siden vi har samme tilholdssted er det vel bare å lene seg tilbake å vente på forslagene :wink: , antar du er vel så kjent som meg i nærområdet, så utover det er jeg selv nokså blank :crazy:

 

I fjor sommer var vi to uker på ferie i Hordaland, men det var en fin tur siden vi var utrolig heldig med været. I år hadde vi tenkt oss litt lenger av sted så da frister sørlandet :smiley:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Planlegger å være borte et par uker, og tenkte vel primært å reise sørover... :flag:

 

Etter en ferietur fra Sunndalsøra til Oslo for et par år siden, ville jeg sagt; Reis nordover :yesnod: Sørlandet er kanskje sjarmerende, men overfylt. Prisnivå, kanskje spesielt på fuel og gjestehavner, er på topp :nonod: . Naturen nord for Sognefjorden er storslagen. Mange fine steder å besøke. Været kan sikkert være mer uforutsigbart, men nettopp på vår tur var det bare sol og sommer, mens man regnet bort på sør/øst-landet. Værste utaskjærs etappe hadde vi fra Stavanger og forbi Lista, som også er mye lengre enn de som du finner nordover.

Min avatar er fra en naturhavn litt syd for Ålesund. 27 i lufta og 20 i vannet. Bading i krystallklart vann med skue mot hvitkledde tinder. Nei, den opplevelsen kommer jeg aldri til å glemme.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Etter en ferietur fra Sunndalsøra til Oslo for et par år siden, ville jeg sagt; Reis nordover :yesnod: Sørlandet er kanskje sjarmerende, men overfylt. Prisnivå, kanskje spesielt på fuel og gjestehavner, er på topp :nonod: . Naturen nord for Sognefjorden er storslagen. Mange fine steder å besøke. Været kan sikkert være mer uforutsigbart, men nettopp på vår tur var det bare sol og sommer, mens man regnet bort på sør/øst-landet. Værste utaskjærs etappe hadde vi fra Stavanger og forbi Lista, som også er mye lengre enn de som du finner nordover.

Min avatar er fra en naturhavn litt syd for Ålesund. 27 i lufta og 20 i vannet. Bading i krystallklart vann med skue mot hvitkledde tinder. Nei, den opplevelsen kommer jeg aldri til å glemme.

 

 

Mvh. BEG

 

Jeg kunne godt tenke meg en tur nordover til Sogn og Fjordane, men været er litt mer ustabilt her på vestlandet. Om det skulle bli dårlig vær så er det litt mer å finne på med ungene på sørlandet, dyreparken f.eks.

I fjord sommer var vi i Rosendal en tur, der var det supert å ligge med båt.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Sikkert forholdsvis standard norsk utrustning. Og, evt. det som mangler er ofte enkelt og ikke altfor kostbart å utbedre. F.eks ser jeg at han ikke har baugspyd. Lunde monterte dette for meg i fjor, og jeg er veldig fornøyd. Spydet i teak har innfellbar stige noe som gjør ombordstigning mye enklere når du ligger i uthavner, evt med baugen inn på brygga.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei! flott du vil prøve deg sørover. Ryfylke er nydelig!!! Der ligger alt klart for båtturister hele året. Vil anbefale Erøy, Hjelmeland (flott havn nedenfor spahotell), Ølesund (verdens beste komler), Søre Børøyholmen, Skartveit på Halsnøy, Den blå lagunen på nord Talje, Rossøysund, Lindøy, Stavanger havn, og selvfølgelig bør du gå inn Lysefjorden og få med deg Prekestolen. Du kan også legge deg på Jørpeland og ta buss til prekestolhytten og gå opp til prekestolen. Når du går nordover igjen bør du stoppe på Kvitsøy og i Skudeneshavn også. God tur!!! :flag:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...