Jump to content

Abonnement på Båtmagasinet eller Båtliv ?


Ficher

Recommended Posts

Hei.

Jeg har hatt abonnement på bladet Båtliv nå i 4 år . Er fornøyd med produktet, men lurer på hva dere der ute mener om disse to båtbladene. :discuss:

 

Etter som jeg er medlem i Kongelig Norsk Båtforbund får jeg 9 utgaver pr år for kr 365.- ( ikke medlem kr 485.-) . For og få disse 120 kr i avslag MÅ DU SELV RINGE BÅTLIV OG OPPLYSE OM DETTE MEDLEMSKAPET I KNB. :rolleyes:

 

Så hva erfaringer har der med disse to bladene ??

 

BÅTLIV.... http://www.batliv.com/wip4/

 

BÅTMAGASINET.... http://www.batmagasinet.no/

Link to post
Share on other sites

Får begge hjem i postkassen.

Synes Båtmagasinet er grundigere på en del tekniske ting. Båtliv er ok lesning, og har noen gode journalistiske artikler om opplevelser både av båter og skjærgården. Tidligere lot jeg meg irritere over at en del av skribentene i båtliv strødde om seg med et svulstig maritimt (ukorrekt) språk uten å beherske det. For eksempel blir ofte språkføringen preget av et mislykket forsøk på å høres "ekte maritim" ut. Sjømil brukt i steden for nautisk mil er et klasseeksempel. Problemet er vel at på svensk er en sømil lik en nautisk mil. De av gamlekara som lukter salt og har et naturlig maritimt språk sier riktignok sjømil, men da kun som benevnelse for 4 kvartmil (som tilsvarer en nautisk mil)

 

Som praktiker med mange jern i ilden synes jeg dessuten det svenske Praktisk båtägande er et godt blad som også finner veien hjem en gang i måneden.

Link to post
Share on other sites

Enig i alle synspunktene til ooma. Personlig syntes jeg Båtmagasinet er blitt bedre siste halvår. Flere lesbare artikler i forhold til tidligere. Får å være helt ærlig så savner jeg pennen til Ingvar Johnsen. Han var båtmann på sin hals og krydret artiklene på en hyggelig måte. Har samtlige årganger av BM. Båtliv går i søpla etter en tid. Har ikke samme samleverdien som BM.

Link to post
Share on other sites

Jeg abonnerer på begge, samt kjøper ViMenn-Båt av og til. Alle 3-bladene skriver stort sett om det samme, og presenterer og tester de samme ny-båtene omtrendt samtidig. Stort sett de samme annonsene også. Altså ikke noe vits i å kjøpe alle. Båtliv rangerer jeg lavest med knapp margin til de to andre.

Jeg kommer ikke til å fornye abonnementet, da jeg syns dette forumet sammen med andre nettsider dekker mitt behov.

 

Av disse to ville jeg gått for Båtmagasinet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en gammel båt av flytende campingvogn- slaget og synes det er alt for lite stoff for oss med vanlig dødlig økonomi. Savner flere repotasjer fra turer, reisebrev o.l. Leste en repotasje en gang om en tur til svartehavet med en Nidelv 26, og den var både til inspirasjon og glede. Også liker jeg å lese om fine havner og gjestgiverier. Av slike repotasjer blir man inspirert. Synes bladene stort sett handler om båter som er like dyre som huset jeg bor i...det blir helt svevende for meg.

Link to post
Share on other sites

Båtliv og Båtmagasinet kjøper jeg på Narvesen om de ser interessante ut. Synes ikke innholdet er så fryktelig bra - og derfor abonerer jeg ikke. Beste nordiske båtbladet er etter min mening svenske Båtnytt. De har dybde i testene. Vi Menn båt er det beste norske båtbladet synes jeg.

 

Fast lesestoff er Motorboat & Yachting og Motorboats Monthly. De har en helt annen kvalitet på tester og artikler enn de norske. Dessuten får de tilgang til å teste de fleste båter så antall tester er betydelig større.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en gammel båt av flytende campingvogn- slaget og synes det er alt for lite stoff for oss med vanlig dødlig økonomi. Savner flere repotasjer fra turer, reisebrev o.l. Leste en repotasje en gang om en tur til svartehavet med en Nidelv 26, og den var både til inspirasjon og glede. Også liker jeg å lese om fine havner og gjestgiverier. Av slike repotasjer blir man inspirert. Synes bladene stort sett handler om båter som er like dyre som huset jeg bor i...det blir helt svevende for meg.

 

Mye sant i dette sveinh04 , :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg må legge til at det har blitt mindre kjøp av båtmagasiner etter at jeg kjøpte vår GB. Jeg er ikke lenger på let etter den ultimate båten. Skuldrene har sunket ned og jeg koser meg med den jeg har uten å se langt etter andre båter.

Abonnerte en tid på PassageMaker men kuttet ut dette også.

Link to post
Share on other sites

Skal du abonnera på berre EITT blad, så vil eg anbefala svenske "Praktisk Båtägande".

 

Har vore abonnent på BM i mange år, og også ei tid BN. Men har kutta dei ut og får no kun PB i posten. Kjøper dei norske bladene i kiosken når det er noko interessant der (og det er ikkje så ofte).

Link to post
Share on other sites

Ingen som har nevnt Vi Båtägare enda..? Det er min favoritt av de skandinaviske, mest fordi de skriver om det jeg er mest interessert i, mindre motorbåter. Syns også de har hatt mange bra artikler om norske motorbåter.

 

De norske bladene kikker jeg i på kiosken, kjøper hvis det er noe interessant. Bortsett fra hvis bladet er pakket i plast - får jeg ikke sjekke hva det inneholder, så kan det være det samme! (lei av å kjøpe blader som viser seg å være mesteparten reklame, resten uinteressant pjatt..)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at andre magasiner nevnes i denne tråden.

Jeg har i dag fått båte "På Kryss" og "Passagemaker". Dette er mine fravorittmagasiner.

På Kryss har bl.a. en flott artikkel om Farsund(s. 34 - 41) og en interessant gjennomgang av myter om båtlivet. De nye Koster-kartene blir omså omtalt.

Som vanlig har Passagemaker flere dyptpløyende artikler. Denne gangen bl.a. om hvordan drivstofforbruket kan reduseres ombord, seilingsleder og båtpresentasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg sverger til Yatching Monthly, jeg synes det går så mange ganger utenpå de norske bladene at det for så være at det er fremmede farvann.

Klart "Practical Boat Owner" også er en mulighet for litt mindre båter. For de med MYE penger er det jo "Yatching World" som gjelder.

Yatching Monthly kommer i postkassa hver måned og det er noe å se fram til!

 

Klart at "på kryss" også er bra, men den er jo integrert i medlemskapet. Synd krysserklubben ikke har norsk lokallag.

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Ja, du sier noe. Jeg er ikke den store administrator, men jeg er god til å riste i kulene og starte ting. Kanskje det hadde vært en god idè? (selvsagt er det det.)

Hvordan en svensk klubb skulle ha lokallag i Norge er kanskje litt komplisert juridisk og praktisk. Nå er det jo fordi jeg tilbringer sommeren i Sverige jeg er medlem.

KNS har turseilergruppe så dette er det nærmeste man kommer, SXK er liksom ikke en (sports)seilforening med fokus på seiling som idrett/sport, mer å sammenligne

med DnT. DnT forsøker jo å ta padlingen (og tur i fjæra) så de kommer ned fra Jotunheimen til sjøen. Tja, mulighetene er mange, det er bare å ta dem ! *anyone ??*

 

 

mvh,

Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...