enter4u Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Skal tette rundt stevnlageret mitt. Er det Tec 7 som er tingen og bruke der eller fins det andre produkter som er bedre? Og kan jeg evt. bruke det i minusgrader? Quote Link to post
vivvi Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Ville nok heller valgt Sika, men det er min mening. Og de fleste limtypene bør ha plussgrader for å herde skikkelig. Ville nok ha ventet på mildere vær før jeg hadde gått til, er greit med en god herdeprosess så det blir ordentelig tett Quote Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
kællen Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 (edited) bruk tec7 eller marin fra casco. mye bedre en sika som blir sprø etter en tid. marin kan brukes også i minusgrader. Edited February 4, 2009 by kællen (see edit history) Quote Link to post
M/S Malene Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Tech7 eller PL400. Fester mye bedre enn Sika ,er nå min erfaring Quote Link to post
enter4u Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Men ikke i minusgrader fortsatt vel?? Quote Link to post
Jon-Kåre Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Står på tuben at den kan brukes til fuging i minus grader. da skal man vel ha + grader for liming Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
enter4u Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Ok. Får vente på bedre temp for å være sikker jeg da Quote Link to post
Gudrun Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 At sika ikke fester så godt kan kanskje skyldes at anleggsflatene ikke er skikkelig reingjort? Å få noe til å feste bedre.... vel da vet jeg ikke hva....... monterte en søyle for en 400kg. kraftblokk i en sjark ... 3 år etter skulle denne flyttes. Løsnet de 4 boltene i dekket, men den satt bom fast.... kilte i mellom, men satt fortsatt... etter å ha slått og kilt alt mulig i mellom så omsider løsnet den... men da fulgte det med et stort flak gelcoat også... så å få noe som er bedre, vel....kanskje.... Quote Link to post
VannTro Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Alle MS og Polyurethaner kan legges på i minusgarader. Herdingen vil ikke starte før det blir varmegrader. Om applikasjonen er fuging eller liming spiller ingen rolle. Det beste er å lime/fuge når det er noen varmegrader, helst så mange som mulig opp til 20grader. At noen har bedre erfaring med det ene produktet fremfor det andre kommer av materialet som skal limes og forbehandlingen. To ting spiller inn, adhesjonsegenskapene der det er overflatespenningen i massen og i materialet som avgjør (massen må ha lavere overflatespenning enn materialet som skal limes) og kohesjonsegenskapene som er egenstyrken i massen. Mest av alt er det dårlig rengjøring av overflater som gir dårlige resultater. Enten man benytter Tech7, Sikaflex 11FC/221/15LM/290/291/292 etc.... Materialer som ikke lar seg lime uten priming er Polypropylen, polyethylene, ABS-plast, silikongummi f. eks. Materialer som kan få krakkeleringssprekker er Polycarbonat/Lexan. Fugemasse som benyttes på naturstein som f. eks. marmor, granitt etc. kan gi missfarginger i steinen (her finnes spesialprodukter). SIka/polyurethan skal IKKE brukes til liming av speiler da løsemiddelet i polyurethan anngriper belegget bak på speil. Her er det MS og noen nøytrale silikoner som gjelder. Håper dette var til litt hjelp for trådstarter og noen andre. (glassfiber/polyester er aldri noe problem for noen av disse massene, men vær nøye med avfetting/rengjøring) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jon-Kåre Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Meget mulig du har rett men man bør vel uansett forholde seg til det som står på tuben og når det gjelder tech7 står det her at: den kan brukes til fuging ved minus grader. Da ser jeg det meget vanskelig å komme å klage på produktet hvis jeg har brukt det til liming i kulde grader. Vil anta at de har en god grunn til å ikke skrive: kan brukes til fuging og liming i minus grader. Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
VannTro Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 (edited) Hehe. Jeg får legge til at jeg snakker med produktsjefen i Novatech flere ganger i uken(vi utveksler erfaringer selv om vi er konkurrenter). Det står fuging og ikke liming av en grunn. Når du påfører massen så holder massen varmegrader, den får heft til overflaten og blir skinntørr, gjennomherdingen lar vente på seg til det blir varmegrader igjen men har lite å si, for massen holder deg der den skal sitte ved hjelp av den litt herdingen som skjer umiddelbart mens massen ennå holder grei temperatur. Ved liming vil det samme skje, men om du begynner å belaste limingen uten at den er gjennomherdet så kan du selv tenke deg resultatet. Dette forteller deg også en ting til. Du kan godt oppbevare slike tuber i fryseren for å forlenge holdbarheten intill du skal bruke dem OBS ! IKKE SILIKON ELLER AKRYL ! Edited February 4, 2009 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mix Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 De fleste skjønte nok den med en gang Vanntro. Takk igjen for at du deler dine kunnskaper om dette på BP. Har fått mange gode råd av deg. Quote Link to post
Jon-Kåre Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Blir noe vanntro når jeg blir ledd av for å påpeke det som står på tuben, hvis leverandøren / importøren mener noe annet så bør han da få det på tuben og ikke som bedrevitende kommentarer på båtplassen. Skal la det hele koke litt mere ned så skal jeg skrive en e-post til denne produksjonssjefen slik at han får forklart meg hvorfor det står en ting på tuben mens en annen ting gjelder når "proffer prater seg imellom Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
VannTro Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 (edited) Nå tror jeg du har gått glipp av hva jeg skrev Jon-Kåre. Jeg understreker jo nettop det som står på tuben og forklarte hvorfor det sto slik. Det at jeg skrev "Hehe" var for å understreke at jeg fliret litt i barten av at det står at man kan fuge i kuldegrader. Produktet herder bittelitt umidelbart mens det enda holder varmen og så stopper det opp, men det gjør ikke så mye ved fuging.....Dermed har mine kreative "venner" i Novatech funnet ut at: "Det kan vi jo skrive på tuben, for det skriver ingen andre og da ser vårt produkt bedre ut" Edited February 4, 2009 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jon-Kåre Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Nåja ikke særlig kreativt skrevet etter mitt hode da jeg hadde funnet et annet produkt hvis jeg var ute etter lim egenskapene og det var fare for kulde grader. I mitt hode er det fortsatt slik at den hefter nok til å takle fugebevegelsene men limer fordårlig grunnet feile herdevilkår til å lime så godt at novatech kan gå god for limmingen i kulde Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bendixx Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Er det noen som vet om Tec7 kan brukes til liming av teaklister på svarte x-finerplater som f.eks brukes til tilhengerkarmer. Har tenkt å lage et lite spisebord til båten med "TEAK-DØRK-LOOK" Quote Link to post
Joerg Becker Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Morsomt diskusjon. Men hva er da meningen med å "fuge" noe hvis fugingen ikke kan belastes etter hvert? Fuging, liming, ...hva er forskjellen siden limen er det samme? Et problem er nemlig bare det som ingen diskuterer om og derfor blir det gjerne forvekslet. Dette kalles på tysk "Taupunkt" og heter vel duggpunkt på norsk. Dette temperaturområdet er variabel og avhengig av både materiell, temperatur av limeflatene, lufttemperatur & luftfuktighet. Ved å ikke ta hensyn til det kan det hende at limen tørkes på limeflaten, men at den ikke klarer å krype inn i hefteevnen. Med det blir alle fordeler av Silan øddelagt fordi så får det ikke noe sjanse for å virke som primer. Resultat blir da en ujevnt liming og ufullstendig hefting med det. Det igjen betyr at limingen av omtalt fugingen ikke holder med full kraft. Bruker man en slik fuging f.eks. på teak-/tredekk, som er både flere meter bred og limt elastisk, da klarer en slik dekk gjerne å presse fugingen ut igjen så snart den får fukt eller temperatur. Det samme gjelder faktisk for alt materiell som vrier og bøyer seg. Vet noen om vanlige båter som ikke "arbeider"? Men siden slik skjelden skjer ved første bevegelse blir det ofte ikke noe grunn for reklamasjon. Så kommer det senere, men hvem betaler frivillig etter 4, 5, 6 år? Og så kommer mitt resumé. En (unnskyld) slik tull med å henvise til at man kan fuge ved minusgrader kan da bare være interessant for håndverkere på bygg, slik at dette folk kan blir ferdig fordi flisefuging er ikke noe problem. Men det kan slettes ikke gjelde for enten folk som limer / fuger på fleksibelt materiell eller har ikke nok peiling. Hvis man ønsker å jobbe riktig og bruker en lim som skal holde i 20 år da må man vel også ordne noe tilpasset arbeidsområde som tilatter at "hightec"-lim overhodet kan virke som det skal. Og dette er det som skulle virkelig stå på tubene med veldig store bokstaver. Er spennt på å høre hvor faglig svarene blir til dette poenget, men forventer egentlig at froskfirmaet ikke bryr seg særlig om det fordi skadene blir helt sikkert ikke betalt av dem. Man trenger jo bare å lese det som står i bruksanvisningen. I hvert fall ønsker jeg bare å anbefale at dere venter med liming og fuging av kritiske steder til det blir varmere. Varmere betyr da forresten ikke "må 20°C", teknisk sett holder det gjennomsnittlig med gjennomgående 5 til 7°C allerede. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kaptein Kødd Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Brukte Tec7 i ca. 5 minus her om dagen. Skulle fuge runt en lufteventl. Det var ikke lett og få pen fuge siden tec7´en var kald og hard. Quote Link to post
roesok Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 (edited) Skal du overraske kona med en patron Tec7 til jul så kan du spare mye penger med å besøke Bauhaus: http://www.dinside.no/828665/serie-prisfor...r-under-lupen-6 Edited November 25, 2009 by roesok (see edit history) Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
index Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Skal du overraske kona med en patron Tec7 til jul Ja, da blir hun nok overrasket tenker jeg! Ellers er vel kanskje overrasket et litt for svakt ord i denne sammenhengen... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Ved å ikke ta hensyn til det kan det hende at limen tørkes på limeflaten, men at den ikke klarer å krype inn i hefteevnen.Med det blir alle fordeler av Silan øddelagt fordi så får det ikke noe sjanse for å virke som primer. Resultat blir da en ujevnt liming og ufullstendig hefting med det. Du må nok lese deg opp litt på Silan Jørg. Silan fungerer ikke som noen primer, men som en katalysator i herdeprosessen. Ellers holder jeg med deg i at alle slike produkter optimalt sett ikke bør benyttes i minusgrader. Spesielt ikke om man snakker om nating i treverk. Her var det snakk om en annen bruk så i denne forbindelse var det ikke så følsomt. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Ellers er det kanskje en god ide å varme patronen litt før en fuger ved lav temperatur? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S AIOLOS Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Løfter denne ørlite. Jeg skal sette på plass ny gjennomføring for vann til dassen og leser jo her at jeg bare kan gå i gang med Tec7 som har vært meningen hele tiden. Tenkte å sette en "sol" på utsiden for om mulig å fremskynde herdeprosessen. Ble jo selvsagt kjølig i dag men ikke mer enn ca 0 grader Quote Link to post
VannTro Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 (edited) Ja, heldigvis lærer jeg litt av erfaring gjennom kunder og kan meddele følgende. MS og Hybrid polymer slik som f eks. Tec7, Fix All etc. vil herde også i minusgrader. Denne erfaringen er hentet fra fuging av fryselager hvor man legger temperaturen på -5 grader i noen døgn etter fuging. Produktet vil herde, men det tar tid. Uherdet tåler slike produkter ca. -30 grader og dette er også grensen for hvor kaldt det faktisk kan være uten at herde prosessen stopper opp. Ved slike temperaturer snakker vi selvsagt om en prosess som man ikke kan vente på, men i praksis betyr dette at man kan bruke slike produkter også på vinteren. Utfordringen er duggpunkt. Ved fuging i fryselager blir produktet lagt inn i lageret for å få samme temperatur som materialet det skal fuges mot. Dette er Hybrider som ikke blir harde på samme måte som Tec7 ved lav temperatur og derved lar seg glatte ut, men poenget blir fra min side er at om man klarer å jobbe med massen så kan den benyttes. Herdingen vil skje, men det tar lang tid. Når temperaturen kommer opp igjen får det raskere. Fallgruven er om man varmer opp massen, da risikerer man duggpunkt grunnet forskjellen på material og masse-temperatur og man vil kunne slite med å få den til å henge på overflaten. Ved montasje av en gjennomføring får man massen mellom 2 flater og da er ikke dette så kritisk. Så, kjør på ! Edited December 6, 2014 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S AIOLOS Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 For min del så har jeg lagret ymse ting i en noenlunde varm bod i garasjen og tempen ute er ikke kritisk hverken for fingre eller annet som skal brukes til dette arbeidet. Venter bare på en sønn som skal stå på utsiden og holde igjen. Takker for betryggende og opplysende svar "VannTro" Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.