Jump to content

Hva når skippern er (borte) ?


Bøljan

Recommended Posts

Min nye bedre halvdel har vikelig fått sansen for båtlivet :sailing: Hun var helt fersk med dette i starten.

Hun var veldig lærevillig og interessert og etterhvert overtok hun roret mer og mer. Flott tenkte jeg om noe skulle skje.....

Dette ga også henne en større trygghet.

 

En fin sommerdag 08 hvor vi hadde en god bris og gjorde ca 5 knop med fulle seil, da tenkte jeg.....nå får vi se hva du har lært.

Det var fin temp i vannet og relativt nære land og ikke alene utpå. Jeg tok på meg svømmevesten.....Tar meg et bad nå vennen min...hent meg..og hoppet uti.

 

Der lå jeg i vannet og så henne seile alene:

 

Hun gikk til aksjon, rullet inn genuaen slapp ned storseilet...startet opp...vendte båten mot meg og kom pent sigende tilbake.

Etter ca 5 min. var jeg tryggt ombord igjen. Flink jente..du bestod med glans og fikk en velfortjent klem.

 

Dette er situasjon alle kan komme ut for, mann overbord, ilebefinnende...

 

Da er det godt å vite at noen kan overta, det handler om trygghet for alle.

 

Bare en liten tankevekker !

Link to post
Share on other sites

Tenker at jeg har 50/50 sjanse på å overleve hvis jeg gjør det samme :smiley:

 

Samme følelsen her. Har nokså begrenset tro på fruens muligheter til å berge meg, samtidig som jeg har kanskje overdrevet god tro på diverse mannlige venner. Fruen klarer seg greit med ratt/joystick og motorbåt, men seilbåten min med rorkult er foreløpig ikke noe hun mestrer. Snart ny sommer og nye forsøk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikkje frivillig forlatt skuta under fart. :smiley: men har fleire ganger brukt ein livvest til samme øvelse.

Etter et par øvelser, pleier dette å gå greit, og øke tryggheten for alle ombord.

Føler det er viktig å gå gjennom øvelsen før og etter de første ganger. Kan vere lærerikt begge veier.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler mest alene med barna, og til sommeren skal vi trene mer på "pappa over bord" situasjoner. Det skjer ved at en fender hives ut, mens far rolig bistår med gode råd når de skal komme til redning (eller i hvertfall redde seg selv). Dette er utrolig viktig synes jeg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Må nok øve på dette vi også. Er ikke sikker på om det hadde gått bra hverken for meg eller kona hvis vi kom opp i en slik situasjon uansett hvem av oss som gikk over bord.

Forholdene du beskriver under øvelsen vil nok gjøre det lettere, men hva med bølgehøyde så stor at det ikke er forsvarlig å ta noen opp akter på badeplattformen? Noen som har link til hvor dette diskuteres? -Seilbåt

Link to post
Share on other sites

Har litt for høy livsforsikring til at jeg hadde turt det der... :lol: Selvsagt et viktig poeng. Vi som har 2 små sliter med å få tid til at mor skal sette seg inn i og få interessen for boathandeling, hun syns det er stort og uoversiktlig og trenger ro og tid for å bli dus med båten. Det nytter ikke at jeg tar barna, det blir for mye styr til at hun syns det er moro. Tror mange har det som oss. Vi har planer om turer alene noen ganger til våren så hun kan få prøve i fred og ro til å prøve dette på egenhånd. Funker ikke så bra for oss at jeg forteller hvordan ting gjøres. Det må være slik at hun spørr når hun lurer på noen og ellers holder jeg kjeft;) For lenge siden hadde vi en mindre seilbåt og treningen foregikk ved at jeg gikk i jolla og putrer rundt med påhengsen. Først da var det fred å få uten kommentarar :lol:

 

Når dette er sagt så kan hun så mye at hun ville kunne hentet meg hvis jeg falt på sjøen... det MINIMUMET bør alle ha tatt runden på. Hva om du får et illebefinnende?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Oj oj :sweat: , hadde jeg hoppet utti med burugla til rors. Da er jeg nok redd for at jeg hadde blitt mer en kald. Det er jeg helt sikker på.

Men har mere tro på guttungen, han hadde vel kansje fått meg om bord igjen. Hvis han var ved godt humør, og ikke ønska meg pokker vold.

Men er helt enig at mann over bord øvelse bør være obligatorisk. Man vet jo ikke hva som kan skje.

Burugla hadde blitt så stressa, at jeg hadde bare sett armer og bein om bord. Nei, der hadde jeg nok ikke fått noe hjelp er jeg redd.Hun hadde vel bare vært glad til!! :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare kona dette gjelder, hva med barna...

Skjedde med meg, hadde nettopp kjøpt ny båt, og etter et par turer var jeg og minstemann (da 7 år )ute alene. Skulle legge til i frisk vind, slett med å komme inntil brygga, da vinden kom rett i siden. Kom til slutt inntil og hopet iland med et tau. Men hva skjer da, jo vinden tar båten på 7 tonn, og jeg har ikke sjangs til å holde den igjen. Sette fast tauet,som heldigvis er langt, 30 meter. Båten legger seg dermed 30 meter ut fra kai, opp mot vinden. Så hva gjør jeg nå ? Heldigvis er gutten interisert i båtlivet, og har allerede prøvd å styre og gi gass. Så da var dt bare å sette han bak spakene å gi gass. Var temelig nervøss da, med electroniske hendler, er det veldig lett å gi mye gass. Det gikk heldigvis gått, og har etter den tid trent på dette. Nå legger han inntil brygga om han ønsker, er nå 10 år. Selvfølgelig ikke alene, men med meg på siden, klar til å ta over, dersom noe skulle skje.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Ikke bare kona dette gjelder, hva med barna...

 

Jeg hadde bedt han holde fingrene av fatet og svømt de 30 metrene, men veldig enig. Holder på med 6 åringen, vi er mye ute alene og jeg tenker mye på sikkerhet da. Tenk hvordan det måtte vært for en 6 åring å se far i hekksjøene og være alene på en løpsk seilbåt... Huff og huff...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme forsøket utenfor Jomfruland for noen år siden, vel bortsett fra at jeg hev ut en gammel båtpute og overlat båten og hele problemet til min bedre halvdel. Om hun bestod prøven? :lol: Jamen glad jeg ikke hoppet uti selv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er en sak med minst to sider, egentlig mange fler . . . . .

 

Selv om jeg har sansen for realistiske øvelser så må jeg absolutt mane til forsiktighet!

 

Spørsmål 1: føler du deg overbevist om at hun virkelig har lyst til å ha deg ombord igjen. Ref. punktet med livsforsikring :nono: :nono:

 

Spørsmål 2: har hun fysisk mulighet til å få deg ombord igjen. Tenk litt på høye og glatte skrogsider, ingen trinn og lite øvelse i å rigge en nødleider :nono: :nono:

 

Min anbefaling, som jeg ofte kommer med på kursene mine er: Gjør først den samme øvelsen når dere ligger stille og rolig til ankers en sommerdag. Siden kan dere bli mer avanserte og kaste ut ting mens dere er underveis, akkompagnert av et høyt og tydelig "Mann overbord!"

 

Men å bruke seg selv som markør, i en øvelse som i verste fall kan bli mislykket - nei, da trenges det både sterk tro og helst de samme evnene som ble demonstrert på en langt sydligere sjø for ca 2000 år siden . . . .

 

:sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

....Min anbefaling,.....er: Gjør først den samme øvelsen når dere ligger stille og rolig til ankers en sommerdag. Siden kan dere bli mer avanserte og kaste ut ting mens dere er underveis, akkompagnert av et høyt og tydelig "Mann overbord!"......
Skjønner kommentaren som du har alle faglige forutsetninger for å gi - utover dette synes jeg dette foreløbig er "årets tråd" hva angår sikkerhet ombord.
Link to post
Share on other sites

...... - utover dette synes jeg dette foreløbig er "årets tråd" hva angår sikkerhet ombord.

 

"Misforstå meg rett"! Jeg er 110% enig i at dette er særdeles viktig for sikkerheten ombord og jeg oppmuntrer alle, absolutt alle, som ferdes i båt til å foreta slike øvelser.

Min eneste betenkelighet går på at man skal vokte seg vel for å gjøre øvelsen så realistisk at den i verste fall tipper over til å bli en tragedie . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er du inne på noe sentralt som noen ganger kalles sikkerhetsparadokset:

man trener på sikkerhet men fremkaller fysisk eller psyskisk skade gjennom øvelsene....

Personell innen off-shore har desverre opplevd dette paradokset.

Jeg tror at det også eksisterer ombord hos oss.........

Link to post
Share on other sites

Det skjønte jeg ikke helt Roald, skulle vel egentlig tro dette ikke ga psykisk skade, men styrke, vel og merke dersom man mestrer situasjonen? Det er at man faktisk klarer å få ombord personen/fenderen/puta. Vil ikke det gi økt mestringsfølelse da? Ref dette med å gjøre ting man synes er litt skummelt eller ugreit, man føler jeg seg jo bra etterpå når det er gjennomført..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...