Jump to content

Hva når skippern er (borte) ?


Bøljan

Recommended Posts

Vi hadde diskutert en ev. slik situasjon/øvelse flere ganger, men begge enige om å ikke planlegge tidspunktet.

En nødsitausjon kommer alltid uanmeldt, da er det viktig å være mest mulig forberedt og trent på situasjonen.

Dagen jeg valgte passet perfekt, jeg var 100% sikker på at hun mestret båten alene.

Har hatt turer hvor hun har vært skipper og jeg fokkeslask :sailing:

Link to post
Share on other sites

Frøkna mi fikk en illdåp, riktignok uten dramatikk. Dette var første sommeren vår sammen å vi var på telttur med et vennepar på en holme. jeg hadde da en Musling med 50 yamaha og kompissen hadde også åpen båt.

jeg og kompissen skulle på fisketur mens jentene var på holmen. vi gikk tom for bensin.

ringte da frøkna, forklarte hvor nøkklene var å hvor vi var høyere venstre ol. Dama fikk motoren ned dro dregg å var på vei. Trodde jeg skulle gjøre i buksene da hun kom mot oss i gode 40kn i 1m bølger med værdens største smil i tryne`dette er gøy var alt ho hadde å si`på sin første båttur alene. Aldri tidligere ført båt.

Så jeg føler meg trygg når ho fører skuta. Kan bli litt stresset i havner med masse trafikk men skal ikke klage

Redigert av Båtdrømmeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....skulle vel egentlig tro dette ikke ga psykisk skade,.....
Det begynner å bli stor dokumentasjon som indikerer at øvelser som ikke er tilstrekkelig forberedt kan gi uønskede effekter.

Desverre er denne litteraturen i fagmagasiner og på engelsk - men jeg skal se hva jeg finner på "forståelig" norsk.

Poenget er at frykten for øvelsene kan fjerne motivasjonen for å jobbe med sikkerhetrsrelaterte oppgaver.

Link to post
Share on other sites

Ok - vil man fjerne den uønskede effekten ved å ta "et skritt av gangen". Starte med ting man mestrer og innføre nye elementer i et tempo som ikke virker stressende og ikke fremkaller usikkerhet / frykt?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Takk for oppmerksomheten det ble rundt denne tråden, det var også meningen :yesnod:

Tror jeg klarte å berøre et viktig punkt som mange har tenkt på men ikke kommet lengere med.

Det har stort sett hvert fokus på MOB her og hvordan få en tung våt person ombord i høy sjø.

Det blir i hvertfall ikke enklere uten litt trening på det.

Men hva med hjertestans/akutt illebefinende ?

La oss komme etterpå klokskapen i forkjøpet.....

(Så glad jeg kunne mestre båten og VHF`n .....vi fikk rask hjelp og det endte godt.)

 

Vi opplever mer kos og trivsel med bålivet med større trygghet ombord :sailing:

Link to post
Share on other sites

Bekjent eldre ektepar var på tur i 2007 på sin nye 50foter. Edru liv er litt kedelig og pludselig forsvant gubben i kalt havet. Hun hadde aldrig manøvret båt før men fikk ned seil, startet motor og fannt fyren. Hann var utmatta i støvler og de hele og fikk seg ikke beveget. Hun fikk skutesiden inn til han men plutselig forsvant han under båten. Noen minutter sener fant hun han på ny og kjørte bakover med hekken til han og fik tak med en hånd. Hun fikk mer krefter i kroppen en hun hadde brukt i sitt liv og kastet han opp i kockpiten. Dagen etter var han litt i glas og raste ned nedgangstrappe. Når han stå opp kom slink på båten og han raste på komfyren, bøyde rør foran den i vinkel og brakk flere ribb. Kort etter kom annen slink og han hamlet med hua gjennom glasset på ovnen og satt fast der.

Dame nektet å sette opp seil mer i sitt liv men nå har dem kommet seg over atlanteren men hvort de er med seil eller motor veit jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmåpl til dere med seil.

På en motorbåt er det enkelt å vende inn i eget kjølvann ved evnt. MOB. Eller mistet jakke etc. Dette bruker eg å forsøke og overføre ved øvelser.

( behold fart. ror legges over til 45 grader av kurs. like mye kontraror inntil kurs 180 av opprinnelig kurs, og en er i eget kjølvann)

Hvordan utføres en slik manuver under seil?

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Kommer jo litt an på om seiler bidevind eller slører, ved sist nevnte må en kanskje gjøre flere slag for å komme tilbake til punktet.

Og slippe trykket ut av seilet i tide slik at en siger frem dit en skal.

Ned med seil og start av motor vil nok være enklest og mer presis manøvrering, særlig ved mye vind.

Link to post
Share on other sites

Ned med seil og start av motor vil nok være enklest og mer presis manøvrering, særlig ved mye vind.

spurs hur van seilere du er.....jeg skulle tatt ned ett seil(37').......men som jeg skrev gå opp mot vind fra le

så stanner båten opp......

 

skall man plokke opp noen med propp'n igang skall man vare mye forsiktig, spes i grov sjö..... :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Håpet egentlig det var en enkel manuver, for å komme inn i eget kjølvann, også under seil.

Slik eg skjønner det vil det, under seil, vere enklest å vende og "kryssøke" motsatt kurs om en har mistet sikt til det ( den) som et overbord?

Har krysskjørt med motorbåt selv for å finne igjenn ting som har gått overbord, men om det er hensiktsmessig pleier eg nytte MOB manuver for å komme inn i motsatt kurs.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Jeg sto på gjestebrygga i Lillesand midt i fellesferien på den værste tiden på dagen å manøvrerte båten ut fra brygga for hånd da det var båter både rett forran, bak, overog under oss + en lei vind som til stadighet ville at vi ikke skulle dra. I det jeg egentlig skulle hoppet ombord fikk jeg øye på et eller annet inntresant ting(aner ikke hva det kan ha vært) Båten sklei fra brygga jeg ble stående igjen. Da klarte faktisk kona mi med en smårabiat 2-åring på fanget å kjøre ut fra brygga runde en haug med båter vente på noe trafikk å plukke meg opp på en utstikker. Ho var egentlig ikke særlig glad i meg akurat da. Konklusjonen min er den at når hun mestrer styring og gear/gass såpass bra og i tillegg inreserer seg for og følge med på kart plotter, ja da skal vi klare det selv med litt bølger.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din:

 

Greit nok å gå opp mot vind så lenge du har sig i båten, men når den er borte er du på full slør igjen før du vet ordet av det, og da er MOB lett å miste ut av synet i endel sjø. Er nok lettere å holde seg ved MOB med motor igang. På seilbåter sitter jo også propell lenger vekk enn på motorbåt.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skall man plokke opp noen med propp'n igang skall man vare mye forsiktig, spes i grov sjö.....

Jeg har lært av en som jobber med redning at det beste er å kaste ut en lang line med ei blåse eller lignende i enden. Kjøre i ring rundt den som ligger i vannet. Når han har fått tak i lina er det bare å slå av motoren.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmåpl til dere med seil.

Hvordan utføres en slik manuver under seil?

På slør så vreger man bare rundt på 5øringen og seiler tilbake , på kryss det samme på lens så har man somregel oppe en spinnaker eller gennaker og da er det trøbbel i tårnet om man er alene ombord og skal snu brått

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...