Jump to content

Hvor langt drar folk fra Østfold på tur?


moosewine

Recommended Posts

Vi seilte et par uker på den nydelige svenskekysten i sommer fra Gøteborg og nordover. Det som slo meg var at jo nærmere Norge vi kom så ble det vanskeligere å finne plass i gjestehavnene. Fjellbacka, Grebbestad, Strømstad var overfyllte i motsettning til Smøgen, Kjerringøen, Marstrand....

 

Er det slik at de fleste østfoldinger liker seg i nærheten av hjemmet sitt eller er jeg helt på bærtur?

.

Link to post
Share on other sites

Vi seilte et par uker på den nydelige svenskekysten i sommer fra Gøteborg og nordover. Det som slo meg var at jo nærmere Norge vi kom så ble det vanskeligere å finne plass i gjestehavnene. Fjellbacka, Grebbestad, Strømstad var overfyllte i motsettning til Smøgen, Kjerringøen, Marstrand....

Eftersom jeg bor i "El Paradaiso" så valger jeg bort Bohuslän på ferien.......drar hellre til Danmark,Tyskland,Polen.....

sällan problem att få plass i havner der.....eftersom mange av dom......oxo drar til Bohuslän :smiley:

 

tycker Bohuslän er finest i begynnelsen på hösten

 

hur mange motortimer har jeg ingen aning om.................

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

For mange er det vel ikke viktigst hvor langt man kommer i løpet av en sesong eller en ferie, Østfoldingene har jo selv en kjempeflott skjærgård. Dessuten kommer man ikke nærmere vannet ved flere gangtimer ;-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

jo nærmere Norge vi kom så ble det vanskeligere å finne plass i gjestehavnene. Fjellbacka, Grebbestad, Strømstad var overfyllte i motsettning til Smøgen, Kjerringøen, Marstrand....

Er det slik at de fleste østfoldinger liker seg i nærheten av hjemmet sitt eller er jeg helt på bærtur?

Må jo nødvendigvis innom eller forbi de nevnete plasser for å komme oss sydover og seinere hjemover da :confused:

Forøverig tror jeg de nevnte havner mest er overfyllt av andre enn østfoldinger i ferietiden :lol: Vi har i utgangspunktet en fantastisk stor/fin skjærgård

som "hjemmeområde",inkl.de svenske plassene som nevnes,så de fleste søker nok andre opplevelser i ferien. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Kommer en syd for Lysekil og nedover mot Göteborg begynner det å hjelpe. Da er det slutt på alle fra Østfold på Harrytur! :wink: Men på hjemturen i slutten av august er det "levelig" også i havnene nord for Lysekil. Var jeg slem nå?

 

Lars H.

(Akershus)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For mange er det vel ikke viktigst hvor langt man kommer i løpet av en sesong eller en ferie,

 

Full enighet med Kingsea der. Ikke viktigst å komme langt avgårde. For de som ferierer i fellesferien skjønner jeg ønske om å komme nedenfor Lysekil f.eks. Da roer kaoset seg noe ned. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi valgte å ta en runde fra Fredrikstad ned til Kristiansand, over til Hirtshals, over til Gøteborg og opp til Fredrikstad igjen i fjord og det fristet til gjentagelse men må si at helgeturene faller seg til maks grebbestad da det blir fort dyrt å betale for all den fuelen som går med hver helg. Som oftest drar vi ikke lengre en ca 30 min fra havna vår. Hvaler har jo pærler på en snor av uthavner.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Kommer en syd for Lysekil og nedover mot Göteborg begynner det å hjelpe. Da er det slutt på alle fra Østfold på Harrytur! :

Lars H.

(Akershus)

Det er nok andre enn Østfoldinger som er på "Harrytur" på svenskekysten/sørlandskysten i sommerferien. :lol::cool:

Da kommer de fra "indre andedam" som plutselig er i "åpen sjø",og eier alt :lol::wflag::cheers_wine:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Vi legger oss fort til vaner og havner på samme plassen hver eneste helg. "Settingen" på stedet er vel avgjørende for at man vil trives. Møter man folk man trives i fellesskap med blir det ofte et vennskap ut av det. Dette går på bekostning av å forske ut nye steder. Slik er det bare.

Her vi bor og har båten finnes det et stort antall trivlige plasser bare 15 minutters gange fra hjemmehavna. Og hvert år sier vi at vi vil prøve å gå litt rundt for å se på nye steder. Og det gjør vi en gang i blant.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skjønner jo at generaliserer her fem@il, men ikke hvorfor? Har du dårlig selvbilde kanskje? Eller er det slik å forstå at du som østfolding ser på deg selv som mer båtvant, men som eier ingenting....og er bedre på sjømannsakp enn båteiere fra Oslo og Akershus?

 

Jeg visste faktisk ikke at en østfolding så på de fra den "indre andedam" som de som drar på Harrytur på sørlandskysten...???

 

Ellers var det hele kanskje et forsøk på en dårlig spøk? I så tilfelle nådde den ikke helt frem...

Link to post
Share on other sites

Lyngholmen; Flatskjærene, Fredagshølet og Papper......Øsfoldingene har kvalitetstid fra første uthavn........(i motsetning til oslofolk som må ut den laaaaaange og kjedelige strekningen Drøbak - Son før de kommer i feriemodus.)

 

Mye snakk om Sverige, men det må da være fristende for østfoldingene å ta en tur over til Bolærne og Tjømeogså ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Skage:

 

Dersom du igjen ankommer Fredagshølet, så ikke bry deg om evt. kommentarer fra "de faste østfoldingene" der. Du legger til der det passer deg. Hvis enkelte av dem ikke er "vennligsinnede", så rett og slett overse dem. Det er egentlig ikke vanskelig...de innser snart at dette må de bare finne seg i enten de vil eller ikke.

 

På den annen side skal det mye til å treffe de som oppfører seg slik tror jeg, for det går lenge mellom hver gang jeg aner "fiendligheten" Dersom jeg møter dem på deres nivå, går alt så mye bedre.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...