Jump to content

Hvor langt drar folk fra Østfold på tur?


moosewine

Recommended Posts

Jeg holder til på Hvaler og Koster, og trives der. bruker to timer ca til ytterst på Hvaler og tre timer til Arholmen på Koster, synes stort sett det er langt nok. Mulig det blir lengre turer med nyinnkjøpt og større båt :sailing: . men for meg er ikke målet å komme lengst mulig, men å komme ut til havet og nyte det gode liv!

Link to post
Share on other sites

Heter det virkelig " de innafra" på de østfoldske kanter? Det har jeg aldri hørt før...jeg har bare positive opplevelser med østfoldingene, og ser heller ikke på dem som verken sære, rare eller "anderledes" enn andre. Det er vel her som kanskje overalt ellers langs kysten...det vil alltid være noen få som skiller seg ut i negativ retning, med dårlige holdninger, ugjestfrihet, uhøflighet, uhjelpsomhet osv. De aller fleste uansett hvor de kommer fra er vel hyggelige båtfolk?

 

Vel er det flere gjenger/klikker i Fredagshølet, det har jeg opplevd, men det "ornær seg" der også.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner jo at generaliserer her fem@il, men ikke hvorfor? Har du dårlig selvbilde kanskje? Eller er det slik å forstå at du som østfolding ser på deg selv som mer båtvant, men som eier ingenting....og er bedre på sjømannsakp enn båteiere fra Oslo og Akershus?

Jeg visste faktisk ikke at en østfolding så på de fra den "indre andedam" som de som drar på Harrytur på sørlandskysten...???

Ellers var det hele kanskje et forsøk på en dårlig spøk? I så tilfelle nådde den ikke helt frem...

Jøssesmeg :wflag: Beklager å sitere hele innlegget,men aner jeg litt "hårsårhet" her,eller "spiker`n på hodet"?Her kom det mye personlig i en ellers ganske "humorpreget"tone :rolleyes: Eller ,er det bare vi østfoldinger som skal tåle gode og dårlige "spøkforsøk"? :diving:

Men,heldig vis,vi i østfold har en stor porsjon selvironi :tongue:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ble jo litt morsom denne tråden!

 

Ser at de fleste svarene i tråden "Hvor er dette kjente stedet på østlandet?" gjerne er "Kan det være Fredaghølet?" Er det her alle østlendinger holder til, er det hemmelig for utenforstående, eller er det en perle det er mulig å få possisjon på?

 

Keep up the good work!

.

Link to post
Share on other sites

Ble jo litt morsom denne tråden!

er det en perle det er mulig å få possisjon på?

Keep up the good work!

Tror nok absolutt alle er hjertelig velkommen i "fredagshølet" :lol::sailing: En av kystens perler,som ligger NNV på Hvaler,og heter vel egentlig Seilø?

Det ernok heller ikke her alle Østfoldinger er,snarere tvert imot i ferietiden. :cheers: I helgene er det nok mange fra Fredrikstad der,men Østfold har jo som kjente hele Hvaler/Koster/Strømstad/Grebbestad/Fjellbacka som sitt "nærområde".Store områder å spre oss på.Vi erpriviligert :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Vi forvilla oss i i "fredagshølet" en helg, det er ikke tvil hvor øsfollingene drar på tur. Og for og si det sånn, de ønsket heller ikke at andre kom dit, det var vist "faste" plasser der, ble vi fortalt. Stedet var flott med det var ikke båtfolket. :nonod:

 

Er grunnen merket nå eller er det som det var???

 

Var der en gang på 80 tallet så en masse mesker satt på land. Vi fortøyde og gikk på land for å hilse på, da vi kom opp til gjengen spurte en har du hvert her før?

Svarte nei, svaret jeg fikk var offer gikk du ikke på da.

Mens vi snakket kom det en som gikk på, og da klappet alle.

Underholdningen var om hvem som vant veddemålet, om hvor mange som traff skjæret den helgen.

Det ble med den ene for jeg rodde ut og la ut en kanne. Ble ikke poppolær nei.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i Dragsund på Håøya en fredag kveld med en kamerat. Vi hadde tenkt oss på en liten rundtur i Indre Oslofjord med Dragsund som første stopp. Dette er en fem - seks år siden. Vi la oss til og gikk opp til en sittegruppe som var plassert der for å innta kveldsmaten. Da kom det en kar å spurte om vi skulle være her hele kvelden? -Ja, svarte jeg, vi hadde tenkt ¨å overnatte her. Da sa mannen: - Da kan du ikke sitte der, og han pekte på plassen jeg hadde satt meg på. -Det er plassen til "Ida". (konstruert navn) Hun har plassen sin der. Men du kan sitte der borte! Han pekte på den andre siden av bordet. Det er plassen til "Lars". Han kommer ikke denne helgen.

Vi ble først litt pinlig av situasjonen, men mannen mente i full alvorlighet at slik var det her i Dragsund. Det var tross alt dem som hadde satt opp sittegruppen og de hadde hevd på denne. Hver helg!

Dette var hyggelige mennesker som tross alt var inkluderende. Men dette med sittegruppen tullet man ikke med.

 

Jeg tror ikke dagens Dragsundfolk er slik. Nye koster kommer til og den harde kjerne dør ut. Heldigvis.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

merkelig - har aldri opplevd annet en snille - pratsomme - hjelpsomme folk uansett hvor vi har vært :yesnod:

enten det er i oslo eller østfold

man kommer lett i prat med folk og jeg syntes nesten det bikker til motsatt en hva folk prater om -

oversosialt - og det er jo fantastisk :flag:

hadde blitt ganske fortumla hvis noen hadde kommet på den måten å hevdet plasser etc - men hadde jeg fått samla meg hadde dem fått svar - eller jeg hadde ledd meg skakk og antagelig detti av den "faste" plassen

Link to post
Share on other sites

Jeg har båtplass 3 steinkast fra Fredagshølet. Og det er sant som skrives her en del faste gjenger som prøver seg ved å verne om "reviret". Når det er sagt, så har ikke vi hatt noen utfordringer med det. Eneste er att enkelte av de tar litt av utover kvelden, så det kan være greit å ikke velge akkurat samme sted.

 

Men uansett rundt Papper kryr det av steder så det er plass til alle. HÙSK, de varme fiskekakene i butikken. Knallgode.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...men possisjonen får jeg ikke.... :nonod:

 

 

Har den ikke jeg heller mooosewine, men stedet ligger nordvest på Hvaler. Omtrent rett sør for strømtangen fyr. Kan være litt spennende å gå inn der for oss som ikke er lokalkjente.

 

Det kommer nok en eksakt posisjon. Fint og lunt sted ihvertfall.

 

omtrent her N59.07.269 W10.51.176

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Til fem@il:

 

Nei gitt, dette har nok ingenting med hårsårhet eller noe annet i den retning å gjøre...men når du skriver: "Da kommer de fra "indre andedam" som plutselig er i "åpen sjø",og eier alt "...da begynner jeg å lure litt på hva du mener egentlig, og om du virkelig mener det du sier. Skjønt, jeg vet du ikke er representastiv for østfoldingene i så måte...

 

Du skjønner, dette handler mest om "sosial intelligens", bare så du vet det... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke være sure på hverandre!

 

fem@il utrykker seg vel bare på en måte som de fleste av oss gjør om folk fra andre steder. Vi på sørlandet har vel også "fordommer" mot østlendinger generelt, men det går vel mest på uvitenhet... Vi kaller jo dem som er utenfra byen for bønder... Bergenserne har Stril...

 

Det er sikkert en masse forskjellige karakteristikker rundt omkring i landet, (hadde vært morsomt å høre de) men å begynne å ta seg nær av disse humoristiske betegnelsene er vel helt unødvendig, da mener jeg det er bedre å heve seg over de og tenke for seg selv....for en tulling... :lol:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...