Jump to content

Ta av Gori foldepropell


StSu

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en seilbåt med Gori 2-blads foldepropeller. Denne er utslitt, og jeg skal prøve å få demontert den fra akslingen om 2 uker. Jeg må kjøre 27 mil for å komme til båten(bor like ved Geilo, og båten ligger i Sagene havna på Tofte), og derfor er det viktig at jeg har med rett utstyr for å få gjort jobben. Mine spørsmål er: Hva trenger jeg av utstyr? Pleier det å være vanskelig å få løsnet propellblad/propellboss?

Motoren i båten er en Md2020 med 30mm aksling. Jeg har planer om å kjøpe en ny 2 blads Gori propeller. Er koningen på akslingen standardisert eller må bosset på den nye propellen maskineres for å passe på akslingen?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh StSu

Link to post
Share on other sites

Har en fast toblader i dag, motoren når lett maksturtallet så jeg kunne godt tenke meg å få en litt grovere propell, samt bonusen ved at den kan folde seg sammen..

 

Er det noe hold idenne påstanden fra Gori da?

 

Tests have shown that the efficiency of the 2-blade Gori propeller in reverse is equal to or better than most 2- or 3-bladed fixed, feathering and folding propellers.
Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:seeya: Jeg har seilt med trebladet Gori i to sesonger , hadde en Flexo-fold tidligere, jeg er veldig fornøyd med Gori propellen, men tok litt tid å lære meg overdrivefunksjonen. Jeg vil anbefale "holingen" å kontakte Sleipner i Fredrikstad, de er importører av Gori og de vet hva de driver på med. Meget hjelpsomme og serviceinstilte. Kanskje du burde vurdere en trebladet propell på din type båt?
Link to post
Share on other sites

JA, gå til gori sine sider, og gjør beregning på hvilken prop du trenger.

se også på båtmodellene til HR, der ser du tabeller på turtall, og fart på deres båter.

Jeg hadde Gori 3 blads på vår siste båt, og var meget godt fornøyd.

skal ha dette på neste båt også.

De er dyre, men gode.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Hadde i første omgang tenkt å prøve å få av propellen som sitter på båten i dag. Regner med at det er en viss leveringstid på ny propell, ihvertfall hvis bosset må tilpasses. Tenkte kanskje noen på forumet hadde tatt av en slik propell og dermed kunne komme med tips om det er vanlig avdrager eller vinkelsliper som gjelder...

Vil ta kontakt med importør ang valg av ny propell. Et raskt søk på nettet antydet ca 6500kr for en ny 2-blads propell. Er dette ok pris?

 

Mvh StSu

Link to post
Share on other sites

:seeya: Du sier ikke noe om størrelsen på propellen, men etter hva jeg kan se av priser fra de importørene som leverer Gori som alternativ, så er prisen du nevnmer helt OK, faktisk veldig bra. Jeg regner med at båten din står på land og for å få av den propellen som sitter på burde du komme langt med helt vanlig verkrøy som en fastnøkkel, evenryuellt en rørtang, jeg har min på drev og da blir det litt mere, men dette er ingen vansklig jobb.
Link to post
Share on other sites

En varmekilde som en propanbrenner e.l. er vel aldri dumt å ha i bakhanda hvis man skal løsne ting som sitter på kon eller splines. Sammen med en avdrager, noen plankebiter osv.

 

Jeg har aldri tatt av en slik propell før, men har løsnet nye annet rart. Man vet aldri når det hadde vært på sin plass med en plankebit. Du finner det garantert ikke når du er 27 mil hjemmefra :wink:

Link to post
Share on other sites

Veit ikke helt hvilken størrelse propellen har, men tenkte ca 6500kr ut i fra Marin Elektro sine nettsider. Båten er en Kings Cruiser 33. Antar det er en av de minste propellene i og med at det kun er en 18 hesters motor. Takker for tips. Plankebiter, avdrager, propanbrenner og div annet verktøy ser det ut som om jeg må ha med meg da...

Satser på å få tatt mål av propell og koning når jeg har fått av den gamle propellen. Sjekka etter tips fra denne tråden Sleipner sine sider på nettet, og der står det priser inklusive boring. Regner med at bosset da tilpasses i hvert enkelt tilfelle og ikke er standarisert.

 

Mvh StSu

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg skal ta av propellen for å skifte sink, men de pinnene som holder bladene sitter veldig hardt fast. Forsøkte å banke dem løs, men det sitter

ganske godt og jeg vil helst ikke slå for hardt heller. Å varme på propellen er en mulighet, men en propanbrenner er ikke noe alternativ. Tenkte på kokende

vann.

 

Har noen tips på hvordan jeg tar ut pinnene til bladene. Mutteren inni må av og så skald et vel være en enkel sak å trekke den av ?

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...