Jump to content

Teknikk for fortøying bøye - land


Sebaldus

Recommended Posts

Har fast båtplass med fortøyning til bøye der båten ligger med baugen mot bøyen og akterenden mot land. Dette er pr i dag løst med to kraftige tau fra baugen og ned til bøyen og et tynnere tau til land. Landtauet er delvis kjetting slik at det synker ned. Dermed kan båter passere mellom min båt og land.

Er mye alene i båten og det blir da lett litt baluba når man skal forlate bøyen. I sommer brukte jeg en teknikk der baugtauene ble festet sammen med aktertauet med en karabinkrok. Hadde da en liten blåse omtrent ved kroken slik at tauet holdt seg flytende der. Fisket da denne bøyen med båtshake når jeg kom til plassen.

 

Utfordringen er da når båtplassen skal forlates. Risikoen for å få tau i propellen er etter min vurdering relativt stor. Er det litt vind dreier båten seg gjerne ugunstig til mens jeg knoter med å få tauverket laus fra båten.

Et alternativ jeg har vurdert er å ikke knyte landtauet sammen med baugtauene men slippe dette og heller ro det opp til båten med jolla etter at jeg har fortøyd. Må uansett i jolle for å komme meg til land. Minus med dette er at det av og til ikke er nok plass til at skuta kan svinge fritt hvis det ligger båt i blåse ved siden av min.

 

Lurer da på om noen har smarte / lure løsninger på dette som jeg kan høste inspirasjon fra 

Link to post
Share on other sites

Vi ligger med båt "rettvendt" med baugen inn mot brygge, men vår teknikk kan kansje fungere. Har en speedbåt hvor man ikke kan bevege seg på dekk e.l. Så jeg/vi må mestre tau osv fra cockpit.

 

Har på biltema kjøpt en kraftig karabinkrok av denne typen som jeg har festet på båtshaken med to pop-nagler: (omtalt som krok nr2 under)

25-326_l.jpg

 

Har laget ett tau med tilmålt lengde som har denne kroken i ene enden, og en annen karabinkrok med låsing i andre enden.

 

I tillegg har vi ett tau som går fra bøyen og inn til land. Dette er delt på midten med en tredje karabinkrok.

 

OK, klart for fortøyning....båten kommer sigende mot bøya (som er min private, jeg er en av disse h&%tes hytteierne.. :lol: )

Har festet tauet i akterspeilets fortøyningsøye med karabinkrok nr1 og festet krok nr2 inn i festet på båtshaken. Når vi passerer bøyen klikker jeg krok nr2 inn bøylen på bøyen og fisker opp tauet som ligger i vannet mellom bøye og brygge. Nå har båten feste akterut og jeg kan dra meg inn til brygga med landtauet. Løsner krok nr3 som er midt på dette tauet. Den bakre delen festes i båten som ekstra sikring.

Nå kan jeg fortøye fremre del av landtauet i pulpit foran og fortøyningen er klar. (personlig klipser jeg på ett nytt tau foran og tar med meg landtauet på land, men det er unødvendig på en båt med skikkelig pulpit og plass til tampen på dekk. Det har ikke jeg)

 

Ut er det bare å reversere. Løsne tau i fremre pulpit og knipse det sammen med tampen med krok nr3, dra meg bakover mens jeg holder i landtauet, ta av krok nr 2 i bøye, krok nr1 i akterspeilet, stuve tauet under dekket, slippe landtauet og bakke ut.

 

Lang forklaring, men det går ganske fort og med minimalt stress sånn sett.

 

202.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...