Jump to content

FM finnes det noe bedre?

FM 8-12

Recommended Posts

Må si nok engang at FM sine motorer går penere og har mindre vibrasjoner enn marna.

Mulig det, men når det kommer til kraft og pålitelighet så var iallefall valget enkelt for den store norske snurpeflåten som fanget sild på 1950-tallet. Mange motorfabrikanter forsøkte å få sin del av dette gullgjeve markedet, men det var nesten bare Marna som holdt. Det gikk på 2-cyl Marna 8-11 i loddebåtene og 4-cyl 16-24, senere 24-32 i doryene. De siste var noen ganske alvorlige bensinslukere, men det betydde ingenting i den sammenheng. Hovedsaken var at de startet lett og gikk til "de druknet i sild".

Sleipner og FM var omtrent fraværende i den bransjen. Den svenske Solo-motoren ble forsøkt av noen ganske få, men det gikk som regel fort tilbake til Marna igjen . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Motoren nevnt over har desverre også vært under vann. Den gang bodde jeg langt unna der jeg har båten, og hadde fått hjelp av noen for å få båten på vannet om våren. Pumpa hadde stoppet, og båten ble fylt av vann. Da jeg skulle ta årets første tur, visste jeg ikke at dette hadde skjedd :cryin:

Jeg monterte magneten, som jeg alltid oppbevarte innendørs om vinteren, og begynte å sveive. Motoren var litt treg, men etter en del sveiving startet den endelig! Jeg oppdaget da at det skvulpet vann ut av veivhusventilasjonen, og fikk bange anelser :diving: Veivhuset var stapp fullt av vann, og det samme var forgasseren. Men motoren gikk!

Fikk lenset veivhuset, renset forgasseren og skylt alt skikkelig, og sesongen var berget! :cheers:

Hadde vel kansje noe med avtaler og penger og gjøre, har en bekjent av min bestefar som jobbet for både fm og marna tilbake i 1960 og han selv sier uten og være patriot at fm går penest og er mer balansert og derfor holder lenger. Han har også to fabriks nye som står på pall og når de startes nå og da så hører man og kjenner helt klart at fm går penest og rister minst

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Motoren nevnt over har desverre også vært under vann. Den gang bodde jeg langt unna der jeg har båten, og hadde fått hjelp av noen for å få båten på vannet om våren. Pumpa hadde stoppet, og båten ble fylt av vann. Da jeg skulle ta årets første tur, visste jeg ikke at dette hadde skjedd :cryin:

Jeg monterte magneten, som jeg alltid oppbevarte innendørs om vinteren, og begynte å sveive. Motoren var litt treg, men etter en del sveiving startet den endelig! Jeg oppdaget da at det skvulpet vann ut av veivhusventilasjonen, og fikk bange anelser :diving: Veivhuset var stapp fullt av vann, og det samme var forgasseren. Men motoren gikk!

Fikk lenset veivhuset, renset forgasseren og skylt alt skikkelig, og sesongen var berget! :cheers:

gjort omtrent det samme men visste ikke att det var vann i veiv huset kjørte en time så stoppet den,venta til den ble kald så startet den etter en del sveiv, gjorde dette i en måneds tid. var ikke før jeg så det dryppet vann ved svinghjul att jeg fant det ut. tømte ut vann så ble den snill igjen.Dette er en av grunnene til att jeg holder på FM.

Redigert av nroo7 (see edit history)

Men har da slept mang en båt som har Fm- motor. Hatt både Fm Marna og sleiper selv. Har bala mangen timer med utette eksos ventiler, stifter i magneter eller fordeler, forferdelig dynastart svineri, kondens eller vann som kommer og kommer, berdritende forgassere, ødelagte vannpumper mm. Uten om det er jeg enig med deg i at disse gamle motorene er fryktelig sjarmerende.

Til ditt spørsmål: :wink: Det finnes alltid noe bedre, men du ser det ikke, sålenge du har FM-brillene på......

Dagens visdomsord - fra en som går rundt med Sabb-briller.....

:giggle:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Var faktisk ekstremt skeptisk til fm motorene til og begynne med, da jeg tidligere hadde en 1syl diesel saab og syns denne var meget bra. Prob var bare dette at jeg nå engang kjøpte båt med fm motor og aldri gått tilbake seinere. Kan også legge til at saaben mistet komprisjon og da var det kroken på døra direkt for denne type motoren. Har prøvd endel briller for og si det sånn. He he

Hadde en FM 8-12 i en snekke for mange år siden, den rustet opp fra innsiden.

Først en lekasje i veggen mellom ventil armene, vannet gikk rett i olja.

Fikset med å lime fast en aluminium plate med epoxy lim, holdt i flere år til dens død.

Neste lekasje kom i drammekanalen, vann rett ned i sylinderen.

Fikset ved å gjenge hullet innenfra og satt i en bolt, du skulle sett ansiktet på folk da vi skrudde av drammekanal skruen når den gikk og vannsøyla stod en halv meter opp :eek:

Til slutt så tettet rusta så mange kanaler på ene siden av motoren slik at den ble alt for varm på den ene siden, dette resulterte i at den spiste plugger på den siden.

Da byttet vi den ut.

Utrolig morsom motor å skru på, savner den!

Redigert av Oystein Ny (see edit history)
Hadde en FM 8-12 i en snekke for mange år siden, den rustet opp fra innsiden.

Først en lekasje i veggen mellom ventil armene, vannet gikk rett i olja.

Fikset med å lime fast en aluminium plate med epoxy lim, holdt i flere år til dens død.

Neste lekasje kom i drammekanalen, vann rett ned i sylinderen.

Fikset ved å gjenge hullet innenfra og satt i en bolt, du skulle sett ansiktet på folk da vi skrudde av drammekanal skruen når den gikk og vannsøyla stod en halv meter opp :eek:

Til slutt så tettet rusta så mange kanaler på ene siden av motoren slik at den ble alt for varm på den ene siden, dette resulterte i at den spiste plugger på den siden.

Da byttet vi den ut.

Utrolig morsom motor å skru på, savner den!

Ja som sagt skuddsikre om de ikke blir tette i kjølekanalene, utrolig at den ikke varmskar. he he

Faren min slet ut 2 FM'er og 1 SABB i daglig bruk som fisker. Den første FM'en en 4/5hk var til slutt så stempelrom at den var umulig å starte varm, som han sa "like før stemplan går tvertfor i sylindran" Den ble tilslutt så upålitelig at han fikk byttet til en 5/6hk, som han brukte i 5-6 år, før den begynte å bli sliten. Da var det dags for en 10hk SABB med elstart og greier. og en motor som ikke stoppet på de mest upassende tidspunkt.

Men lyd- og gangemessig så er FM'en i en heelt annen divisjon enn den ristende og bråkete dieselen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Faren min slet ut 2 FM'er og 1 SABB i daglig bruk som fisker. Den første FM'en en 4/5hk var til slutt så stempelrom at den var umulig å starte varm, som han sa "like før stemplan går tvertfor i sylindran" Den ble tilslutt så upålitelig at han fikk byttet til en 5/6hk, som han brukte i 5-6 år, før den begynte å bli sliten. Da var det dags for en 10hk SABB med elstart og greier. og en motor som ikke stoppet på de mest upassende tidspunkt.

Men lyd- og gangemessig så er FM'en i en heelt annen divisjon enn den ristende og bråkete dieselen.

4-5hk er vel litt spe og bruke i en fiskebåt, merkelig han aldrig vurderte 8-12hk eller 12-16hk med dynastart :wink: Jeg mener viss man bruker det som fiskebåt må man jo være borti sjø og da er vel ikke 4hk på propell noe alternativ i utgangspunktet :nono:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...