nroo7 Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 nå blir vel FM 8-12 varm i hjertet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 min Marna/VP MB10A stod under vann/is, med sprengde frostplugger, når jeg fann henne....... lensede båten, knakkade tilbaks frostpluggerne sen fikk båten ett nytt batteri/eller bedre brukt..... sen var det bare o starte.....hade henne i 3-4år aldrig nnoe problem med motorn.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Varm i hjerte og imponert over hvor mange som har vert med på FM sin gode lyd og holdbarhet Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 (redigert) Må si nok engang at FM sine motorer går penere og har mindre vibrasjoner enn marna. Mulig det, men når det kommer til kraft og pålitelighet så var iallefall valget enkelt for den store norske snurpeflåten som fanget sild på 1950-tallet. Mange motorfabrikanter forsøkte å få sin del av dette gullgjeve markedet, men det var nesten bare Marna som holdt. Det gikk på 2-cyl Marna 8-11 i loddebåtene og 4-cyl 16-24, senere 24-32 i doryene. De siste var noen ganske alvorlige bensinslukere, men det betydde ingenting i den sammenheng. Hovedsaken var at de startet lett og gikk til "de druknet i sild". Sleipner og FM var omtrent fraværende i den bransjen. Den svenske Solo-motoren ble forsøkt av noen ganske få, men det gikk som regel fort tilbake til Marna igjen . . . . Redigert 8.Februar.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bøljan Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Har hatt både FM og Sleipner! Men ingen av de var som min Marna/VP MB10A Den bare gikk og gikk og var den mest stillegående Og ikke minst! Den er Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Motoren nevnt over har desverre også vært under vann. Den gang bodde jeg langt unna der jeg har båten, og hadde fått hjelp av noen for å få båten på vannet om våren. Pumpa hadde stoppet, og båten ble fylt av vann. Da jeg skulle ta årets første tur, visste jeg ikke at dette hadde skjedd Jeg monterte magneten, som jeg alltid oppbevarte innendørs om vinteren, og begynte å sveive. Motoren var litt treg, men etter en del sveiving startet den endelig! Jeg oppdaget da at det skvulpet vann ut av veivhusventilasjonen, og fikk bange anelser Veivhuset var stapp fullt av vann, og det samme var forgasseren. Men motoren gikk! Fikk lenset veivhuset, renset forgasseren og skylt alt skikkelig, og sesongen var berget! Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 (redigert) Hadde vel kansje noe med avtaler og penger og gjøre, har en bekjent av min bestefar som jobbet for både fm og marna tilbake i 1960 og han selv sier uten og være patriot at fm går penest og er mer balansert og derfor holder lenger. Han har også to fabriks nye som står på pall og når de startes nå og da så hører man og kjenner helt klart at fm går penest og rister minst Redigert 8.Februar.2009 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 FM-en går som en symaskin. Nydelig gange! De gamle Marna-motorene er bunnsolide konstruksjoner, men få bensinmotorer slår en ènsylindret Sleipner i holdbarhet. Snakk bare med maskiningeniør Per Ø. Andreassen om den saken. Han burde vite det. gon Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Gon: Har hørt at det fort kan bli litt ulyd i lagrene på Sleipner Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 (redigert) Motoren nevnt over har desverre også vært under vann. Den gang bodde jeg langt unna der jeg har båten, og hadde fått hjelp av noen for å få båten på vannet om våren. Pumpa hadde stoppet, og båten ble fylt av vann. Da jeg skulle ta årets første tur, visste jeg ikke at dette hadde skjedd Jeg monterte magneten, som jeg alltid oppbevarte innendørs om vinteren, og begynte å sveive. Motoren var litt treg, men etter en del sveiving startet den endelig! Jeg oppdaget da at det skvulpet vann ut av veivhusventilasjonen, og fikk bange anelser Veivhuset var stapp fullt av vann, og det samme var forgasseren. Men motoren gikk! Fikk lenset veivhuset, renset forgasseren og skylt alt skikkelig, og sesongen var berget! gjort omtrent det samme men visste ikke att det var vann i veiv huset kjørte en time så stoppet den,venta til den ble kald så startet den etter en del sveiv, gjorde dette i en måneds tid. var ikke før jeg så det dryppet vann ved svinghjul att jeg fant det ut. tømte ut vann så ble den snill igjen.Dette er en av grunnene til att jeg holder på FM. Redigert 8.Februar.2009 av nroo7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Også vert borti sleipner med ulyd i lager. En sleipner bråker jo mer generelt og Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Men har da slept mang en båt som har Fm- motor. Hatt både Fm Marna og sleiper selv. Har bala mangen timer med utette eksos ventiler, stifter i magneter eller fordeler, forferdelig dynastart svineri, kondens eller vann som kommer og kommer, berdritende forgassere, ødelagte vannpumper mm. Uten om det er jeg enig med deg i at disse gamle motorene er fryktelig sjarmerende. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Ja de eldste mod har prob med dette når de ikke blir sett etter. Sist sommer tauet jeg inn en båt med en yanmar diesel, og disse jeg jo knakende bra så det og være uheldig kan skje oss alle. Sier at generelt er det aldri eller få prob med fm Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 fm går penest og rister minst Det aner meg at du aldri har vært borti Albin eller Gray Marine. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Marna motor Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Til ditt spørsmål: Det finnes alltid noe bedre, men du ser det ikke, sålenge du har FM-brillene på...... Dagens visdomsord - fra en som går rundt med Sabb-briller..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
FM 8-12 Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Var faktisk ekstremt skeptisk til fm motorene til og begynne med, da jeg tidligere hadde en 1syl diesel saab og syns denne var meget bra. Prob var bare dette at jeg nå engang kjøpte båt med fm motor og aldri gått tilbake seinere. Kan også legge til at saaben mistet komprisjon og da var det kroken på døra direkt for denne type motoren. Har prøvd endel briller for og si det sånn. He he Sitér dette innlegget Link to post
Rolfsnes Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Eg holder ein knapp på MARNA eg, men ekstra stas er det å sveive i gong ALDA motoren min på 5 hk. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Hadde vert gøy og høre på hvilket grunnlag dere kommer med utalesene deres? Jeg personlig har hatt nesten alt av gamle motorer og bygger mitt utsagn fra dette pluss mekanikere i produksjonens egne utsagn og meninger Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Jeg personlig har hatt nesten alt av gamle motorer og bygger mitt utsagn fra dette pluss mekanikere i produksjonens egne utsagn og meninger Din mening er med andre ord like subjektiv og lite vitenskapelig som alle andre sin. Selve grunnlaget for en god debatt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Korrekt. He he. Men kan ikke nekte på jevnere gange. Samler på disse motorene, også marna og sleipner. Hadde jeg valgt motorer ut av det blinde ville jeg jo holdt med rollo som er en haldenser. Men akkurat denne kjenner jeg for lite til og har bare hørt om av andre Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 (redigert) Hadde en FM 8-12 i en snekke for mange år siden, den rustet opp fra innsiden. Først en lekasje i veggen mellom ventil armene, vannet gikk rett i olja. Fikset med å lime fast en aluminium plate med epoxy lim, holdt i flere år til dens død. Neste lekasje kom i drammekanalen, vann rett ned i sylinderen. Fikset ved å gjenge hullet innenfra og satt i en bolt, du skulle sett ansiktet på folk da vi skrudde av drammekanal skruen når den gikk og vannsøyla stod en halv meter opp Til slutt så tettet rusta så mange kanaler på ene siden av motoren slik at den ble alt for varm på den ene siden, dette resulterte i at den spiste plugger på den siden. Da byttet vi den ut. Utrolig morsom motor å skru på, savner den! Redigert 9.Februar.2009 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Hadde en FM 8-12 i en snekke for mange år siden, den rustet opp fra innsiden.Først en lekasje i veggen mellom ventil armene, vannet gikk rett i olja. Fikset med å lime fast en aluminium plate med epoxy lim, holdt i flere år til dens død. Neste lekasje kom i drammekanalen, vann rett ned i sylinderen. Fikset ved å gjenge hullet innenfra og satt i en bolt, du skulle sett ansiktet på folk da vi skrudde av drammekanal skruen når den gikk og vannsøyla stod en halv meter opp Til slutt så tettet rusta så mange kanaler på ene siden av motoren slik at den ble alt for varm på den ene siden, dette resulterte i at den spiste plugger på den siden. Da byttet vi den ut. Utrolig morsom motor å skru på, savner den! Ja som sagt skuddsikre om de ikke blir tette i kjølekanalene, utrolig at den ikke varmskar. he he Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Faren min slet ut 2 FM'er og 1 SABB i daglig bruk som fisker. Den første FM'en en 4/5hk var til slutt så stempelrom at den var umulig å starte varm, som han sa "like før stemplan går tvertfor i sylindran" Den ble tilslutt så upålitelig at han fikk byttet til en 5/6hk, som han brukte i 5-6 år, før den begynte å bli sliten. Da var det dags for en 10hk SABB med elstart og greier. og en motor som ikke stoppet på de mest upassende tidspunkt. Men lyd- og gangemessig så er FM'en i en heelt annen divisjon enn den ristende og bråkete dieselen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FM 8-12 Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Faren min slet ut 2 FM'er og 1 SABB i daglig bruk som fisker. Den første FM'en en 4/5hk var til slutt så stempelrom at den var umulig å starte varm, som han sa "like før stemplan går tvertfor i sylindran" Den ble tilslutt så upålitelig at han fikk byttet til en 5/6hk, som han brukte i 5-6 år, før den begynte å bli sliten. Da var det dags for en 10hk SABB med elstart og greier. og en motor som ikke stoppet på de mest upassende tidspunkt. Men lyd- og gangemessig så er FM'en i en heelt annen divisjon enn den ristende og bråkete dieselen. 4-5hk er vel litt spe og bruke i en fiskebåt, merkelig han aldrig vurderte 8-12hk eller 12-16hk med dynastart Jeg mener viss man bruker det som fiskebåt må man jo være borti sjø og da er vel ikke 4hk på propell noe alternativ i utgangspunktet :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.