FM 8-12 Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 ikke har jeg drammeglass og ikke magnet. Fyller bensin og kjører....vanskelig....i think not..dessuten så burde alle som er uenige lese litt rundt på båtplassen om hva folk har problemer med...Lite FM problemer men mye diesel og nyere bensin saker med prob, enten det er korrosjon, tenning, kjøling u fu**ng name it LENGE leve FM Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 hei broder FM jeg har tidligere ment at FM er bra men nå har jeg kjøpt VOLVO PENTA og denne koker lekker både vann og bensin så må nok si denne er bedre GO SWEDEN Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 hei broder FM jeg har tidligere ment at FM er bra men nå har jeg kjøpt VOLVO PENTA og denne koker lekker både vann og bensin så må nok si denne er bedre GO SWEDEN Ja svensk hemsløyd er virkelig noe for seg selv Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Gla dere kom til sansene til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Guntveit Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Hei.. Er helt ny på FM motor fronten ! Jeg lurte litt på om dere tilsetter litt bly på besinen dere fyller på FM motoren deres.? Motoren er en type L. 2. 2.Cyl, 4 takt... Ellers noe spesielt jeg burde vite om denne motoren ? Motoren har stått på land i 2 år og startet jaggu meg sporenstraks :) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Klart den starter er jo en FM pass på kjøling og at det er bensin og olje....ellers kjør. Ja disse SKAL ha blytillsettning MEGET bra valg av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 (redigert) Alle dei Norske motorane er SUPRE! Og fleire skulle ha hatt SABB, FM, MARNA, SLEIPNER og Alle dei andre gode Norske motorane, som RUBB, ALDA, med så mange, mange fleire. Perfekte motorer! Blyerstatning ervel for å smøre ventilene, kan ein ikkje bruke litt totaktsolje istedenfor blytilsetning? Redigert 2.Juli.2009 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Guntveit Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Jeg hiver nå bare oppi en liten skvett jeg, er det veldig viktig at det er akkurat rett mengde? Er ikke akkurat mange dråpene som skal til med blandingsforholdet 1:1000! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Blyerstatning ervel for å smøre ventilene, kan ein ikkje bruke litt totaktsolje istedenfor blytilsetning? Hvorfor? Blyerst. på Statoil koster 59,- for en flaske som holder til 1000 liter. Flasken har innebygget målebeger for nøyaktig måling i forhold til hvor mye du har fyllt. På full gass trekker motoren din antageligvis i underkant av 5 liter i timen. Dvs at du kan kjøre minst 200 timer på full gass på en flaske. Det er mer enn de fleste kjører på en sesong. Kan like godt kjøpe det man skal ha i stedenfor å eksprimentere med egne løsninger. Hadde totakt-olje fungert som ventilsmøring ville sikkert Marne, FM og andre anbefalt det. Problemet er at dette ikke skal smøre veivhuslager og sylindervegger i en totakter, som har lav temperatur sammenlignet med ventilseter og ventilhylser på eksosportene på en firetakter. Oljen vil kokse seg og smøre dårlig. Hvor mange % skal du fylle på, og hvor behaglig er blårøyken etter 3 timer dorging.... Kjøp deg en flaske til 59,- i trygg forvisning om at du i hvertfall ikke får problemer med ventilsmøringen. Tro meg, du vil sikkert få noen andre utfordringer etterhvert om ikke du skal lage dem selv... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Ja er nok best med vanlig blytilsetting:) ja disse motorene er jo tilnærmet evigvarene om man gir de litte og da mener jeg litte stell. Som regel rust som er prob, men hadde folk åpnet tappekran for sylinder etter stopp hadde det blitt et minimalt prob Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hei, Eg bruker ikkje blyerstatning sjølve, siden eg har diesel motor i båten. Men erg berre lurte på. Takk for god forklaring og godt svar! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Som regel rust som er prob, men hadde folk åpnet tappekran for sylinder etter stopp hadde det blitt et minimalt prob Hvis du setter en støpejernsstang i vannkanten, ruster det som er under eller over vann bort først? Ved å åpne slik at oksygen kan komme fritt til inne i en støpejernkappe etter hver tur, vil du akselerere rustingen enormt. Det som gjør at motoren ruster istykker er at den blir tatt på land om høsten og står åpen slik at luft kan komme til. Det å kjøre den med frostvæske løser ikke rustproblemet, du får bare skyllet ut vannet slik at du unngår frost-sprengning. Du vil erfare rust-sprengning i steden. På de gamle råvannskjølte motorene anbefaler man å kjøre motoren med frostvæske for å skylle ut vann, deretter skal slangene knytes opp slik at motoren står med frostvæske i kjølesystemet hele vinteren. Da unngår du begge deler (i mye større grad). Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Diesel248 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Eg ville anbefale att dei som kan bygge ferkvannskjøling på sin gamle gode saltvannskjølte motor gjer det! FM har teikning over eit godt system, og MARNA MOTOR selger komplette varmeveksler sett!. Det er det aller beste for motoren, Frostvæske! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
FM 8-12 Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 (redigert) best med ferskvann eller salt snakker om å tømme når motoren ikke skal gå på en stund P.S Marna er best som MORING! Redigert 14.Juli.2009 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Nei FM 8-12 det er ikkje slik holdning vi har til gode motorer Marna er supre evighetsmaskiner! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
FM 8-12 Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Jada greie nok. Har hatt 2stk..... Litt mye skruing og delebytting for min del men Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 (redigert) Jada greie nok. Har hatt 2stk..... Litt mye skruing og delebytting for min del men slikt var det for min onkel også når han hadde fm, det var nettopp derfor han byttet til marna igjen Redigert 16.Juli.2009 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Selv har jeg hatt sleipner, marna, marna/volvo-penta og sabb. Både marnaen og sleipneren var 193X modeller i god stand. Veldig fornøyd med begge, inntil jeg fikk sabb 6-8. Lyden er ikke den samme, men 6 hesteren er MYE roligere gange og helt annen lyd enn det som er i feks. sabb 8-10. (Det er faktisk erfarne snekkeentusiaster som trodde jeg kjørte bensin)... Dette kombinert med den uslålige driftsikkerheten til disse gamle sabbene gjøre det til min soleklare favoritt! Marna-volvoen hadde jeg ingen problemer med, men det ble liksom verken fågel eller fisk...om dere skjønner.. Rett meg om jeg tar feil...men var det ikke far i huset som hadde sleipner, og sønnen som flyttet til fredrikstad startet FM og den som flytta til mandal startet Marna? trodde disse motorene var tilnærmet identiske til og begynne med? De som kjenner til noe om dette kan gjerne skrive litt! Selv bygger jeg by båt i disse dager, og har valgt er 3 cyl 20hk yanmar... hehe.. (ikke meningen å banne i tråden...hehe) Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 ...gud bedre! Denne tråden minner meg om slike; Playstatin vs Xbox på divesre fjortiss forum. Kategorisk elsk og hat innstilling til diverse motor merker funker ikke! Handler jo om behovet og masser mer dette... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Gutter, hvorfor ikke interessere seg litt mer for moderne motorer? Jeg kunne sikkert være deres bestefar, men kunne aldri snakke om disse gamle jernklumpene som "gode motorer" sett i forhold til en moderen dieselmotor. Det var primitive saker, lunefulle, upålitelige og måtte pleies som et spebarn for å holdes i gang. Nei se heller på de nyeste motorene og se hvilken utvikling det har vært med hensyn til effekt/vekt, brennstoffbruk og utslipp. Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 (redigert) Det var primitive saker, lunefulle, upålitelige og måtte pleies som et spebarn for å holdes i gang. Nei se heller på de nyeste motorene og se hvilken utvikling det har vært med hensyn til effekt/vekt, brennstoffbruk og utslipp. Greit nok at moderne dieselmotorer er fint, men det er noe spesielt med disse gamle jernklumpene da. Jeg har selv en 3.5hk FM fra 1957 i ei 19 fots sjekte og det er en fryd og en glede hver gang jeg fyrer den opp. Den har stått i båten siden den var ny og det eneste som har vært nødvendig og gjøre med den de siste 20 åra har vært å slipe ventilene og overhale magneten, har bygd den om til fesrkvannskjøling. De siste 6 åra er det eneste som er gjort med motoren er å skifte olje i bånnkassa og koblingshus. For og være helt ærlig så forekommer det meg at det flere og mer merkelige problemer med disse nye elektronisk styrte moterene enn det med våre gamle jernklumper. Redigert 16.Juli.2009 av færd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Lunefull...? Har brukt den nå i 4år uten så mye som et feilslag. Må si jeg har byttet olje da... Joda nye dieselmotorer er sikkert bra men hvilket årstall blir den stille? En venn av meg har en 98noe mitsubitsi i sin båt og den bråker, rakkler og bærer seg. Syns ikke det er kos....kunne sikkert bygget ny kasse med 30cm tykk isolasjon men da hadde den fortsatt ristet. Hele greia for meg er at en motor som går i 30år uten overhaling er noe man holder kjært til hjerte. Og skal jeg ha nyere motor ville det nok blitt en volvo bensin i en dc, kan hvertfall leve med den lille duren den gir. Og ny båt med helt ny dieselmotor er fryktelig dyrt.... Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Lunefulle????Etter alle inleggene her om volvodieseler som stopper-starter-stopper-havarerer, må tilkobles diagnoseutstyr for og se om man får kjøre videre Påhengsmotorer som stopper....og dette er nye motorer koser meg når det kommer ei tresnekke med tøff-tøff lyden forbi når jeg ligger ute(båtporno). Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
avmønstret5 Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Ok men da snakker vi om følelser, hva kos og det en trives med, det er noe annet annet en å snakke om kvalitet. Og om en av klumpene har gått i 40 år i en snekke, hvor mange driftstimer har den egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=1885 dette er hva det handler om Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.