Jump to content

Hvordan tar du ned spinnakeren ?


Enzo

Recommended Posts

Når det gjelder seilmakeren så anser vi det som en fordel med rorkult under spinnaker- og gennaker-manøvre. Da har rormann to hender ledig i cockpiten samtidig som han styrer med kulten mellom beina. Autopiloten kan jo styre under disse manøvrene, men så er det det med å gi le med storseilet og sånt da. Det hender det er fordelaktig med litt rask reaksjon på styringa akkurat mens nylonet går opp eller ned.

(Og på den båten jeg seiler har vi så mye seil at vi må plukke vekk noen og legge igjen i Stavanger. Både et par fokker og en spinnaker må ut for at vi skal følge reglene). Tar med en spinnaker og en gennaker, samt fullt sett med forseil. Rullefokka får ligge igjen på brygga.

 

PS. Er det lov å si "styrer med kulten mellom beina" eller var det over streken? :smiley: DS

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ja, vi må få testet uten strømpe før Seilmakeren, satser på å seile både Gnuen og 19 Rundt

Det skal dere ha på stord. Det er morsomme navn på regattaene...

 

Ser vel for meg at du har litt mindre sjanse for å ødlegge gennaker om du bruker strømpe... Dessuten er det jo mindre arbeid å sette den igjen om en tar den ned i strømpa, men det blir vel neppe så mange motvind/medvindskift underveis, det må vel bli om det er vestavind og på grensen til å kunne seile med gennaker... Eller avslører jeg min uvitenhet nå :lol:

Vi kommer også til å pyse litt ut med spinnakeren hvis det blir veldig mye vind. Vår er på 140 kvm og man leker ikke med den...

 

Forrige seilmakeren gikk den opp ca 5-6 ganger i løpet av turen nedover og en gang på vei opp igjen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Når alle vanlige prosedyrer har gått til h...te og vi er et par sekunder fra runding ja. Da er det bare å bli kvitt 'posen' og heller la spinnakeren henge som et flagg akterover idet vi runder opp på kryss. Da er det avsjakling av bras som funker.

Er ikke det riktig teknikk også ved MOB ??

 

Var på seiltur med den meget erfarne Øystein Thorup sist høst, og han mente at ved MOB så er det bare å svinge opp i vindøyet momentant. Samtidig fyre i gang motor. Deretter berge/kappe/whatever spinnakeren. Og selvfølgelig søke etter den mistede.

 

(den stille) kritikken i forrige VOR når Hans på ABN Amro 2 døde gikk på nettopp dette. ABN Amro 2 brukte mange minutter før de fikk snudd under spinnakerseilas.... Selvfølgelig foregår ingen stor offentlig debatt om dette, men jeg har fra sikre kilder at det er skepsis til slike "ungdomslag" som ABN 2 sist, denne gang Ericsson Nordic. Mange har spurt seg om det hadde skjedd med Paul Cayard`s båt for å si det sånn...Dritgode seilere disse ungdommene, med de har i all vesentlighet erfaring fra inshore seiling.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jo, ved MOB gjelder å vrenge båten i vindøyet tvert selv om spinnakeren er oppe.

 

Grugleder meg til sesongstart i år. Spinnakeren øker fra 74 til 125m2 etter båtbytte så må nå til med doble skjøter og bras. Spent på hvordan det vil fungere med så mye tau og duk under de første bergingene. Nedtaking i lo har jeg ikke praktisert på egen båt før, men nå er tiden inne til å prøve ( i lite vind første gang). Tenkte også å gjøre noen forsøk med garning før setting. Spinnakerseilas med opp- og nedtaking samt dykkjibbing blir viktigste post på treningsprogrammet i år.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...