Jump to content

Hvordan tar du ned spinnakeren ?


Enzo

Recommended Posts

Det kommer an på så mye. Mannskap, vindstyrke, relativ vind, hvor man skal etter å ha tatt den ned, regatta eller tur.

Men før man føler seg utlært, bør man beherske alle metoder - med unntak av "ned i sekk". Den har jeg aldri hørt om.

 

Å begrense seg til en metode er ingen god idè.

 

Det viktige er at alle involvert forstår hva som skjer, rekkefølgen og hva den enkelte skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

Setter'n bare opp. Lar værgudene ta seg av nedtak :smiley:

Neida.

Vi drar den vanligvis ned i cockpit. under storbommen, og oppi sekk/bag i nedgangsluka. Lar fall, skjøte og bras sitte på. Hvis det blir stress går den utenom bagen og bare rett nedenunder. Kan pakke senere.

Når den er vel nede klipser vi sammen skjøte, bras og fall. Dersom spinnakeren skal opp igjen på motsatt side av der den kom ned, bærer vi denne tugga med sjakler fram, rundt forstaget og tilbake igjen. Deretter kobles spinnakeren på nytt.

 

Ved surr, rot, feilberegninger og kluss - dvs at vi ikke får begynt nedtak før vi er helt oppe i bøya - løper fordekksmann fram og klipser av brasen på spinnakerbommen. Da flagger den ut akterover sånn at den kan berges mens vi går opp på kryss.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi tar den vanligvis både opp og ned gjennom fordekksluka. Bak storseilet og eventuelt fokka hvis det blåser mye.

 

På regatta når vi en sjelden gang har vært på hugget har den hendt at vi tar den ned i Lo. Det funker best hvis man seiler relativt platt og skal direkte opp på skarp kryss. Fordelen er at spinnakeren da trekker helt fram til merket og at den da havner på riktig side i forhold til neste spinnaker-legg i f.eks en pølsebane. Men det er ikke ofte vi har gjort dette, altså... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vi gjør som Sun Flyer, tar ned i lo når vi skal runde et merke og kommer inn for bb halser. Da slipper vi omlegging av skjøte/bras på kryssen. Vi kjører spinnakeren "flying" uten bom på slutten. Da kan spinnakeren stå lenge, fokka kan heises og vi er klare til kryss. Riktgnok har det hendt at vi har ventet litt for lenge med nedtak, med det resultat at vi runder med mye duk rundt øra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Strømpe letter jobben betraktelig med å reve/sette gennaker/spinnaker. Must have spør du meg både ifht sikkerhet og komfort.

Ja, det man trenger når man allerede har en spinnaker med opphal, nedhalm fall og doble skjøter er en j**la lang pose med et eget sett med tråder som kan og vil vikle seg inn i det andre. Strømpe er oppskrytt.... :smash::lol::smiley:

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Klipser du brashjørnet helt løst ? altså du slipper ikke bare brasen ?

Når alle vanlige prosedyrer har gått til h...te og vi er et par sekunder fra runding ja. Da er det bare å bli kvitt 'posen' og heller la spinnakeren henge som et flagg akterover idet vi runder opp på kryss. Da er det avsjakling av bras som funker.

 

Vanligvis lar vi bras sitte på når spinnaker hales ned under bommen og inn i cockpit. Ansvarsfull oppgave å slippe ut bras - og passe på at den løper fritt ut.

 

En annen teknikk ved berging: Ikke slipp litt og litt på fallet. Først slippes 10-12 meter brått i en go, sånn at de som skal berge får litt duk å jobbe med. Deretter slippes fallet i samme takt som man klarer å berge inn i cockpit.

 

Og - jo mindre båt (og jo spissere - med lite bæring i baugen) - jo viktigere å unngå folk på fordekk.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Uten strømpe er det vel stort sett bare en mulighet, få det i le av storseilet, slik at noe av trykket gir seg i spinnakeren før en begynner å slippe på fallet, brasen må jo slippes en del for å få det i le av storseilet, evt må en gå noen grader mer "opp" i vinden. Om en tar det mellom bom og storseil eller under bommen kommer vel ann på arrangementet ombord, ser at på min med skjøte på hyttetaket ville det vært en fordel å ta det mellom bommen og storseilet, men da må lazyen av så det blir nok ikke slik. Har vurdert å droppe strømpa på Seilmakeren, men vi er bare 2 så den blir nok på, men har til nå slitt med å få strømpa skikkelig over gennakeren, noe som både sliter på den og ødlegger formen... Tror det er spes problem ved skarp seilas, det blir nok mer pose av at strømpa struper den i toppen, men 10.000 for både gennaker på 90 kvm og strømpe så kan en vel ikke forlange mer, har gjort noen "forbedringer" nå i vinter så det blir spennende å se om problemet er løst... Hvis det ikke går må jeg bytte viren i toppen med en lengre...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har vurdert å droppe strømpa på Seilmakeren, men vi er bare 2 så den blir nok på, men har til nå slitt med å få strømpa skikkelig over gennakeren, noe som både sliter på den og ødlegger formen... Tror det er spes problem ved skarp seilas, det blir nok mer pose av at strømpa struper den i toppen, men 10.000 for både gennaker på 90 kvm og strømpe så kan en vel ikke forlange mer, har gjort noen "forbedringer" nå i vinter så det blir spennende å se om problemet er løst... Hvis det ikke går må jeg bytte viren i toppen med en lengre...

Dropp strømpen. Test det ihvertfall. Nesten ingen som bruker strømpe på seilmakeren.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Uten strømpe er det vel stort sett bare en mulighet, få det i le av storseilet,

Neida, det går fint med nedtak i lo, hvis det ikke blåse kjetting. Et slikt nedtak brukes mye av de proffe, og kalles "Kiwi drop". Ta ned spinnakerbommen først, stram brasen, slakk skjøtet så mye at spinnakeren blafrer, slipp fallet. Hvis dette gjøres i rundingen kommer duken inn i båten mer eller minde automatisk! Denne metoden krever at det er litt mannskap tlgjengelig, da mye skal gøres på kort tid. Men det er morro!

Link to post
Share on other sites

Men det er morro!

 

..og noen ganger litt dyrt. Den kommer fort i konflikt med salingshornene hvis det blåser litt og nedtaket er i kabinluken. Har spjæret noen på den manøveren. På pølsebane skal spinnakeren opp igjen på babord, og da "må" den ned ned på den siden om det er babord inn mot merket. Det hjelper selvfølgelig at rormannen faller litt før runding.

Spinnakeren kan selvfølgelig tas ned på styrbord side, men da settes den uten bom på toppmerket. Eller man skjøter om på kryssen. Det siste er ikke alltid populært da det skal være ro i båten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Neida, det går fint med nedtak i lo, hvis det ikke blåse kjetting. Et slikt nedtak brukes mye av de proffe, og kalles "Kiwi drop".

Vi pleier ta ned Gennaker i lo i lite vind, samtidig som vi jibber. Dvs lar være å jibbe gennakeren, dropper den isteden mens vi jibber. Vi kaller det 'Mexican Drop'. Da kommer den ned på fordekk, ikke i cockpit. Kan kun brukes i lite vind, om duken slipper unna så har man et problem.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dropp strømpen. Test det ihvertfall. Nesten ingen som bruker strømpe på seilmakeren.

 

Ja, vi må få testet uten strømpe før Seilmakeren, satser på å seile både Gnuen og 19 Rundt med mitt mannskap slik at vi får jobbet litt sammen og lært oss båten med 2 ombord. Han var med å hentet båten, men da hadde vi både lite vind og ingen gennaker så vi trenger tid sammen for å trene på å seile to. Ingen store ambiasjoner i Seilmakeren, det er svært viktig å ikke ødlegge noe, så blåser det veldig mye vil vi nok være pysete i forhold til mange. Ser vel for meg at du har litt mindre sjanse for å ødlegge gennaker om du bruker strømpe... Dessuten er det jo mindre arbeid å sette den igjen om en tar den ned i strømpa, men det blir vel neppe så mange motvind/medvindskift underveis, det må vel bli om det er vestavind og på grensen til å kunne seile med gennaker... Eller avslører jeg min uvitenhet nå :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...