Jump to content

Det blir trolig kaldt i hele februar og kanskje enda lenger....

Ficher

Recommended Posts

Varm stratosfære gir kald februar.

Klimaforskerne oppdaget værvariasjonen i stratosfæren for to uker siden; det blir trolig en kald februar i Norge og Nord-Europa.

Stratosfæren i atmosfæren

«Den nordatlantiske oscillasjonen» bestemmer været i Nord-Europa. Den blir påvirket av sterke vestavinder som blåser på én til fem mil over bakken – langt over flyene. Vanligvis blåser de storm der på denne tida av året, men akkurat nå har vindene i stratosfæren stoppet opp, dødd helt ut.

Resultatet er 30 garders temperaturøkning i de høye luftlagene. Da blir det kaldt på bakken; vi får en negativ nordatlantisk oscillasjon. (negativ NAO)

Hvor lenge den negative NAO-en varer, er vanskelig å forutsi: Når den inntreffer, holder den minst i noen uker, slik som nå.

Mer info/kilde ... http://www.aftenbladet.no/energi/985526/Va...ld_februar.html

Å jeg som så Grågåsa komme sørover på lørdag.. :wink:

brrrrrrr februar er vel nesten den eneste vintermåneden vi har i gjen ???

med varme i båten så kan man alikevel holde på inne og smådille og drømme om mai juni :yesnod:

Lett for deg å si det, jeg holder på med ror, aksling og propell ! Da jeg tok ut akslingen her forrige dagen, kjente jeg at metallet frøs litt til håndflaten da jeg bar den inn.

:lol:

Jo kaldere jo bedre er det vinterstid

For deg ja! For meg som skal til å bytte motor i båten, stiller det hele seg noe annerledes! Men jeg får nok vente noen uker til, nå er det bare for kaldt til å holde på med denslags...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men heldigvis blir det kanskje strålende være i påska! Sol fra klar himmel, men en liten kald trekk fra nordøst. Det vil også bli både sol og regn og litt vind i sommer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Uansett om februar er kald, så blir hver dag litt lengre. Snart er det mars, og når mars er over starter båtsesongen for oss med islagt båthavn.

Det jeg prøver å si er at nå går det rette veien :sailing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg blir stadig imponert over de som mener noe om det globale klimaet basert på noen dagers tilfeldig kikk på et termometer i Hokksund, Moss eller Stavanger, da har man virkelig skjønt hva ordet "globalt" betyr! :rolleyes:

Men for ordens skyld så kan jeg jo nevne følgende oppslag http://www.tv2veret.no/article2543777.ece for å få litt "balanse" i det globale bildet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det finnes mange mennesker som ikke mener den globale oppvarmingen er menneskeskapt, dette antakeligvis for å rettferdigjøre vår egen egoistiske levemåte. Det er vel mange av de samme som krever en krone eller to i billigere drivstoff og gjerne lar resten av verden med sult, naturkatastrofer og annen faenskap seile sin egen sjø, og stemmer deretter.

Edited by Kingsea (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det finnes mange mennesker som ikke mener den globale oppvarmingen er menneskeskapt

Jeg er en av disse... har vi ikke hatt istid og annet før også? Var de menneskeskap?

Klimadebatten i dag er sikkert grei nok, vi bidrar jo ikke postitivt. Men jeg er en av de som tror på det at mennesket bare er en bitteliten del av dette bildet.

Lykke til med klimadebatten og takk for at det skaper penger min kasse... :)

Jeg vet ikke hva som er riktig. At jeg kan forurense mindre enn jeg gjør i dag er jeg klar over.

En ting lurer jeg dog på., og som enkelte her kanskje har en faglig forklaring på.

Under vikingtiden var det varmere i norden enn det er nå. Var dette ett lokalt skandinavisk forhold, eller stemmer det med klima for resten av kloden også.

Og kan det være at vi er på vei inn i en tilsvarende periode nå?

Jeg har hele tiden vært for "hull i ozonlaget" men som andre også skriver. Temperaturen ligger jo ned mot minus 20 her på Østlandet. Ingen snakker om klimaforandringer nå!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er en av disse... har vi ikke hatt istid og annet før også? Var de menneskeskap?

Klimadebatten i dag er sikkert grei nok, vi bidrar jo ikke postitivt. Men jeg er en av de som tror på det at mennesket bare er en bitteliten del av dette bildet.

Temperaturen ligger jo ned mot minus 20 her på Østlandet. Ingen snakker om klimaforandringer nå!

Først; jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men har fulgt med litt i debatter og skriverier rundt emnet. Selvsagt har det opp gjennom historien vært store skiftinger i klima. Norge har vært dekket av tykke islag, men det har også vært sydlansk klima på Svalbard. At vi har minus 20 grader nå på østlandet og at vi kanskje får rekordvarme i sommer har selvsagt ikke noe å gjøre med menneskeskapte klimaendringer. Dette er naturlige svingninger, endringer må sees over tid. Og istid vil vi få igjen. Slik vil det være store skiftinger helt til solen om noen millioner år ikke har mer varme og energi å tilby oss - da blir det i alle fall istid.... Enn så lenge får vi måke snø og glede oss til varme og sommer.

Jeg forholder meg til det som så godt som all seriøs forskning sier; at det er menneskeskapte klimaforandringer, men disse kommer selvsagt på toppen av de naturlige svingninger. Problemet er at disse små tilleggseffektene som vi bidrar med vil gi store konsekvenser i årene fremover.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Det er mange slags teorier ute og går.

Fra seriøst hold, (et av de mange og tildels svært forskjellige,) hevdes det at den menneskeskapte klimaendringen kanskje er akkurat det som vil redde oss fra å gå inn i en ny istid ....................

Hadde du tatt båten inn som meg kunne du fint skiftet motor uten å tenke på kuldegradene ute.

Hadde jeg hatt større garasje så skulle jeg med glede gjort det slik ja! Nå blir det i stedet kryping, frysing og småbanning ute i kulden :headbang: .

Men jeg tror jeg venter til det blir litt varmere med å begynne, jeg har også et bad som jeg må bli ferdig med først for husfredens skyld... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg har hele tiden vært for "hull i ozonlaget" men som andre også skriver. Temperaturen ligger jo ned mot minus 20 her på Østlandet. Ingen snakker om klimaforandringer nå!

Da skal jeg komme med en nyhet, god eller dårlig avgjør du selvfølgelig selv, global oppvarming (eller ikke) dreier seg om et område som er større enn Hurum ja sågar større enn hele Østlandet, tro det eller ei? :rolleyes:

Selv de som tidligere hevdet at jorden er flat, og månen en ost, har nok motvillig (?) gått med på at temperaturen på kloden har økt betydelig senere år, men årsakene til dette strides det fortsatt om mener jeg å ha lagt merke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!