olpi Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 (redigert) slettet Redigert 16.Februar.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Her er noen data på mine 200 ah AGM-batterier: Max. Discharge Current 68oF(20oC) 1000A(5s) Charge Methods: Constant Voltage Charge 77oF(25oC) Cycle use 14.4~14.7V Maximum charging current 60A Temperature compensation -30mV/oC Standby use 13.6~13.8V Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 slettet Mente du ikke det du skrev OPLI? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Jan E. Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Bestilte 3 US batteri fra Alternativenergi.no på Fredag. 1150kr for 130Ah AGM. Det var ikke snakk om AGM vist. Men vanlige deep sycle bly. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lagavulin Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Sendt laderen tilbake og kjøp en som klarer å gi 14,2 til 14,4V, men ikke mer. Jørg Når har jeg sjekket litt på Lifeline sin dokumentasjon. Sjekk her. Ut ifra det jeg kan skjønne er ladespenningen temperaturavhengig. Optimalt skal disse batteriene ha ved f.eks -1 grad Celsius: 15,2V absorpsjonsspenning (2.steg i 3-trinns ladingen). Ved 15 grader Celsius skal det ha 14,7V og ved 25 grader 14,4V. Er dette noe "smarte ladere" regulerer? Uansett tror jeg beholder 3-trinns laderen min fra Sleipner likevel.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Servicemannen Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hvis du ønsker bra levetid på dette batteri bør du bruke lader med temperatursensor eller bruke lader som lader ikke mer en 14.4v. Batteriet blir underladet vår og høst men de er betre en overlade den i fellesferien. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Ved 15 grader Celsius skal det ha 14,7V og ved 25 grader 14,4V.Er dette noe "smarte ladere" regulerer? Servicemannen sa det allerede, men du spurte også meg og så får du svare. Ja, det er noe som smarte ladere regulerer. Stortsett. Men poenget er ikke hva "smarte" gjør, problemet er det som "ikke smarte" gjør. Det er ikke noe problem å lade med delvis for lite spenning, fordi dette kan man kompensere i blant, men det -kan- bli ganske problematisk å lade med -fastinnstillt- for høy spenning, fordi dette kan man verken styre eller kompensere. Dette gjelder forresten også noe standard-W-dynamoregulatorer som finnes på markedet. Gjør som du mener at du må. Med 4Ampere finnes det vel ikke noe stort fare umiddelbart, men uansett liker batterier ikke for mye spenning over lengre tid. Husk det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lagavulin Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Ok, takker for tips. Denne 3-trinns laderen fra Sleipner vil jo i steg 3 (Float Charge) dette ned til 13,7V, så den vil jo aldri bli stående i topplading over tid. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Servicemannen Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Men hver eneste gang du har "litt" gassing i dette batteri reduserer du levetiden på den. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lagavulin Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 (redigert) Da får jeg passe på å lade når batteriet ikke holder over 20 grader.. Og på kvelder og natt, er jo ikke det så ofte Det viktigste er jo at man er klar over hva som gjelder, og bruke litt tid på å lese gjennom dokumentasjon på utstyret man har. Redigert 17.Februar.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Joerg Becker Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Det viktigste er jo at man er klar over hva som gjelder, og bruke litt tid på å lese gjennom dokumentasjon på utstyret man har. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Krimart Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Når har du egentlig behov for og lade startbatteriet? Du mener vel hvor ofte fra landstrølmsladeren, ikke sant? Normalt er jo ikke det nødvendig, det er jeg helt enig i, så da kan man sikkert bare kutte ut lading av dette med landstrøm. Er det det du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Hvis du ønsker bra levetid på dette batteri bør du bruke lader med temperatursensor eller bruke lader som lader ikke mer en 14.4v. Batteriet blir underladet vår og høst men de er betre en overlade den i fellesferien. Du har helt rett i det. Vi har temp. sensor både på batteri og på dynamo'en. men desverre ikke på landstrømsladeren fordi leverandøren ikke kunne levere det. Vet ikk eom det kan være et problem? Det er vel først og fremst fra dynamo'en overlading kan være et problem hvis man ikke har skikkelig regulator? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Du mener vel hvor ofte fra landstrølmsladeren, ikke sant? Normalt er jo ikke det nødvendig, det er jeg helt enig i, så da kan man sikkert bare kutte ut lading av dette med landstrøm. Er det det du mener? Ja det er det jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.