Jump to content

Batterier igjen AGM eller ikke?


Krimart

Recommended Posts

Hei, skal oppgradere forbruksbatteribanken og har fått tilbud på følgende type batterier:

 

ML 125 AGM, 100 Ah, 900 A cold start, 28kg, Closed type - Service free AGM battery, Price: € 219.-

 

Vetus 108AH, 570 A cold start, 26kg, Closed type - Service free battery, Speciality: LED-CALCIUM Technology, Price: € 198.-

 

Suntech 105AH, Open LED-ANTIMON Type, Price: € 167.-

 

Har noen mening om disse til en ca. 400 Ah batteribank i en seilbåt?

 

Har blybatterier i dag, men de må byttes. Har VP D2-55 (2004) motor der vi har satt på en egen Balmar 100A lader med 4-trinns regulator for forbruksbanken. Denne må vel omprogrammers dersom vi velger AGM. For startbatteriet har vi egen krets med orginal VP 60 A lader. Start og forbrukskrets er normalt adskilt men kan kobles sammen. Har hørt at hvis vi bytter til AGM må vi da bytte også startbatteri til AGM, men jeg mener det ikke er nødvendig siden vi normalt kjører start- og forbruk som to adskilte kretser? M.h.t landstrømsladerene så her den forskjellige utganger så også dene kan så vidt jeg forstår programmes forskjellig for AGM og vanlig bly.

Link to post

Hei Krimart

Jeg har lest masse innlegg om batterier den siste tiden. Både her på Båtplassen og på Båtmagasinet. Samt at jeg har vært i kontakt med forskjellige firma.

Jeg kjøpte AGM batterier fra Alternativenergi.no.

 

Vanlige blybatterier med lokk som må fylles ville jeg ikke ha pga vedlikehold. Videre ville jeg ha et batteri som kunne tåle å bli dyputladet, uten at batteriet tok skade, samt at det var lett å lade.

For meg, ble jeg etter hvert overbevist om at AGM var best.

Om kvalitet er det skrevet mye. Mange produseres i Kina med forskjellige firmanavn påklistret. Samme fabrikk leverer til mange leverandører osv.

 

Når det gjelder lading, ble vel fasit til slutt at hvert batteri kunne som snitt beregnes å lades med 20 ampere.

ML125 AGM pris euro 219,- blir vel med sånn ca 2000 nok med frakt og mva.

Fra Alternativenergi.no, får du GPL-31MT 105 ah for 2400,- med mva.

 

Hvilket merke ML125 er vet jeg ikke, men GPL-31MT er ett Concordebatteri hvor du får full dokumentasjon.

Skal bli interessant å følge diskusjonen i denne tråden, så får jeg vel svar på om jeg valgte rett!

Link to post

Ser du har Bavaria. Jeg pleier å bruke 3-5stk Leoch AGM 166ah til dem. Disse batteriene er i mål lik dem som er levert orginal med disse båtene. Til noen av dem har jeg flyttet startbatteri og bygd forbruksbank av 2-4stk Leoch AGM 284ah. Større batterier gjør mindre av skjøte og kabelskoer som betyr mindre energytap. Gel batterier er fine og men dem klarer ikke på samme måte å stå ukevis i vedlikehåldslading men til rullestoler som utlades hver dag og lades opp på ny finnes ikke betre produkt prismessig.

Link to post
Har hørt at hvis vi bytter til AGM må vi da bytte også startbatteri til AGM, men jeg mener det ikke er nødvendig siden vi normalt kjører start- og forbruk som to adskilte kretser? M.h.t landstrømsladerene så her den forskjellige utganger så også dene kan så vidt jeg forstår programmes forskjellig for AGM og vanlig bly.

 

 

Har du et BEP rele mellom startbatteri og forbruk?

Jeg har nettopp kjøpt et Lifeline GPL-31MT 105 ah på Sleipner, og har tenkt å bruke det til forbruk, mens jeg har det originale 115Ah Sønnak Nautilus som startbatteri. Og imellom skal jeg koble et BEP rele, slik at det kun kobles sammen ved lading. Regner med det går greit å kjøre 14,4V lading på begge.. :sweat:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post

Hadde i utgangspunktet tenkt å holde meg til blysyre hvis jeg skulle beholde det ene gode batteriet mitt...

 

Men, 14,4-14,8 ladespenning, det var ganske høyt til AGM. Da kan jeg kanskje kombinere 2 batteribanker med den ene bestående av AGM, og den andre av bly-syre. Jeg har et godt 180Ah blysyre jeg har lyst til å ta vare på.

 

Laderen jeg bruker er CED pro, og dynamo regulator er PDAR fra sterling (jørg becker). Instillingene på apparatene lar meg velge mellom AGM eller bly-syre, men valget er for alle banker etter hva jeg har forstått. Kan jeg da lade disse AGM batteriene til OPTIMAL med instillinger for bly-syre?

Link to post

Selve elktroen i bil og båt går greit, men jeg registrerer at noen er i tvil om syre og AGM kan kombineres i samme bank. Jeg hadde fra før 2 stk 70 AH syrebatt. til ren forbruk. Ønske om lenger liggetid uten lading i uthavn resulterte i 3 stk 95 AH Banner AGM i kombinasjon med de to syrebatteriene som satt der fra før. Disse er koblet så de kan isoleres og kjøres adskillte med bryter, og lades med god bistand av Sterlig Pro Split fra Joerg.

 

Vil det oppstå problemer med å ha syre og AGM i samme bank? Bør disse to også byttes til AGM?

Forøvrig falt valget på Banner 95 AH pga. målene. Dette var de laveste batteriene jeg kunne finne. Måtte ha lave batt. pga dørken. kr 2100.00 pr stk i Larvik

 

img_5716.jpg

 

Meninger mottas med takk

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Du kan lade begge bankene med AGM innstilling på laderen, startbatteri blir litt underladet men de er betre en å overlade forbruksbanken.

 

Men ladespenn i 14,8 volt på AGM er veldig høy. Kan Bema ta 5års garanti på en dyr AGM forbruksbank vis ladespenn fra lader og dynamo er 14,8v og de er innstallert batterimonitor med lagring av history over bruk av banken?

Link to post
Du kan lade begge bankene med AGM innstilling på laderen, startbatteri blir litt underladet men de er betre en å overlade forbruksbanken.

 

Men ladespenn i 14,8 volt på AGM er veldig høy. Kan Bema ta 5års garanti på en dyr AGM forbruksbank vis ladespenn fra lader og dynamo er 14,8v og de er innstallert batterimonitor med lagring av history over bruk av banken?

 

Fabrikken anbefaler :

 

. For cycle service

 

Maintain a modified constant voltage or a constant voltage charge at a voltage of 2.45 V/cell (25°C or 77oF). When charging at an ambient temperature of less than 5°C (41°F) or more than 35°C (95°F), it is necessary to adjust the charge voltage in ratio of the temperature. The temperature coefficient should be -5mV/°C cell.

Initial charging current should be 0.3CA (where C is the nominal capacity value and A is amperes) or less.

To avoid overcharging, when charging is finished, we recommend charging to be stopped by using a timer or the constant voltage to be dropped to 2.275 V/cell (25°C or 77oF).

We also recommend charging the battery at an ambient temperature between 5°C to 35°C to prevent any adverse effects on its effective life.

Link to post
Men ladespenn i 14,8 volt på AGM er veldig høy. Kan Bema ta 5års garanti på en dyr AGM forbruksbank vis ladespenn fra lader og dynamo er 14,8v og de er innstallert batterimonitor med lagring av history over bruk av banken?

Noen leverandører kan tilby 5års garanti på AGM forbruksbank vis lading er riktig i forhold til hvad produsent oppgir. Hvad kan Bema tilby i garanti på disse batterier?

Link to post
Laderen jeg bruker er CED pro, og dynamo regulator er PDAR fra sterling (jørg becker). Instillingene på apparatene lar meg velge mellom AGM eller bly-syre, men valget er for alle banker etter hva jeg har forstått. Kan jeg da lade disse AGM batteriene til OPTIMAL med instillinger for bly-syre?

 

 

Vil det oppstå problemer med å ha syre og AGM i samme bank? Bør disse to også byttes til AGM?

 

Jeg ville da velge innstilling til lokkete bly-syre & AGM.

= maks 14,4V , kompensasjon 4 til 8 timer, vedlikeholdslading 13,65V.

= sund kompromiss & ikke noe problem.

 

:seeya:

Jørg

 

Redigert:

Å velge innstilling lokkete bly-syre & AGM gjelder bare hvis det -ikke- dreier seg om US-AGM.

PDAR og CED kan også innstilles på US-AGM, men slike tåler bare maks 14,1V.

14,1V ville være alt for lite spenning for bly-syre og føre til både rask sulfatering på blyplatene og noe 25% for lite ladning.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Vidar.

Nei, og beklager.

I middlertid ha det blitt litt annerledes.

 

US-AGM er bare en betegnelse for første generasjonen AGM produsert både i og for US-markedet.

Altså ikke noe merke eller direkte typebetegnelse.

 

Men slike bl.a. AGM, som bare klarer 14,1V, finnes fortsatt på markedet.

Selv om at sjansen er dårlig å få tak i det her, kan en slik batteri fortsatt være montert på f.eks. en båt som ble importert.

Derfor må man alltid henvise på det og sjekke nøye før man kobler noe ladning på batterier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jaja, en lærer aldri ferdig.

Men er det nå bare en produsent til, som rider på det nasjonale?

I dette tilfelle "U.S.".

 

Eller, hva er maks tilatt ladespenning av batteriene som du kjøpte nå?

Jeg fant dessverre ikke noe på websidene dems.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk for mange gode inspill.

 

Slik jeg skjønner skal det ikke være noe problem å ha AGM forbruk og vanlig åpent bybatteri så legne vi har to adskilde kretser, problemet ligger jo i at man av og til øsnker å koble krestsene sammen, f.ska. hvis den ene laderen ikke fungerer.

 

M.ht AGM eller forsatt vanlig bly virker det som de fleste heller til AGM. Siden prisforskjellen er liten satser vi nok på det.

Link to post

Når har du egentlig behov for og lade startbatteriet? Jeg har selv bavaria 40AC med et 70At startbatteri og 2x140At forbruksbatteri de har alle ståt i båten siden den var ny i 2002. Startbatteriet har aldrig vært ladet på annen måte en fra motorens dynamo og er i dag like godt som nytt. Forbruksbatteriene er derimot blit noe slitne med ca 60% restkapasitet og skal skiftes til våren. Jeg skal montere to stk Exide 12v 185 At SHD-STE batterier da jeg tror det er disse jeg vil være mest kjent med.

Link to post

Har nettopp kjøpt meg en lader fra Sleipner, Denne (type outdoor).

Den har en utgangs-ladespenning på 14,7V. (Ser forøvrig at alle Sleipner sine ladere har 14,7V ut)

 

På mitt nyinnkjøpte AGM batteri (Concorde Lifeline 105Ah), står det anbefalt ladespenning 14,2-14,4V.

Synspunkter?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Den har en utgangs-ladespenning på 14,7V. På mitt nyinnkjøpte AGM batteri står det anbefalt ladespenning 14,2-14,4V.

Synspunkter?

Ja.

Derfor skrev batteriprodusenten på batteriene hva de skal.

 

Sendt laderen tilbake og kjøp en som klarer å gi 14,2 til 14,4V, men ikke mer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har sendt en mail til Sleipner om dette.

 

De selger jo kun AGM Lifeline batterier, og såvidt jeg vet skal de ha mellom 14,2-14,4V ladespenning.

Og alle laderene de selger har en ladespenning på 14,7V...

 

Man regner jo Sleipner som en seriøs forhandler, men da kan de tydeligvis ikke faget sitt her?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...