Jump to content

Windsurfer tråden. Tips, råd, erfaringer


Bitteliten

Recommended Posts

Plasser trapesen mitt mellom der du plasserer hendene på bommen.

Lengden på trapes tauet bør ikke være lengre enn underarmslengden din. Måler dette ved å ta grep rundt bommen mitt mellom festene. Da sakl ikke trapes tauet vare lengre enn albue spissen (pesonlig foretrekker jeg litt kortere). Dette for å få god avlasning av hendene.

Du kjenner når dette blir riktig. Blir trapestuet for kort får du problemer å hekte inn og ut. Det har også betydning om du bruker sitttrapes eller hofte trapes. :wink:

Link to post
Share on other sites

trapestauet mitt er noen og 60 cm så det bør stemme bra med lengden av underarm. Jeg har nok en sittetrapes, og kroken er rett utenfor navlen. Når jeg kobler meg på nå føles det feil fordi jeg enten blir stående rett opp og ned og nær riggen, eller at jeg må legge riggen så mye mot meg at jeg ikke klarer å holde meg opp ved hjelp av vindtrykket. Når jeg seiler uten trapes har jeg jo gjerne strake hender, og kan således henge langt bakover.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du prøver å seile med trapes i lite vind. Trapesen er beregnet for bruk når du planer.

Få brette opp i plan og hekt deg inn.

 

Følesen du beskriver stemme bra med det du vil oppleve med bruk av trapes i lite vind.

 

Ønsker du å benytte trapes i mindre vind må ha lengre trapes tau.

 

Hvordan var vindforholdene når du prøvde?

Link to post
Share on other sites

Høres rimelig ut ja.

Du må nok ha 7m/s med det største seilet før du planer sikkelig. Dette avhenger selvsakt hvor tung du er.

Jo lettere du er, jo lettere planer du.

 

Når du er i grenseland av planing kan du komme deg opp ved å falle litt av gi noen kraftige pump i riggen for så å huke inn trapesen. Når du står godt bakpå i plan skjærer du opp igjenn og tar tilbake høyden.

 

Begynner snart å bl terio for meg dette, må vel snart komme meg utpå igjenn med brettene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå ser det ut som det skal bli fart på brettet mitt og, har kjøpt ny mast, NP460X3 mast, en bom som kan strekkes til 240 cm, og et Neil Pryde supernova 7kvm seil. Seil og mast har jeg ikke fått fingrene i enda, men håper det ankommer til uka. dette blir som julekvelden :sailing: Gleder meg som en unge til å prøve dette på vannet

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen kjekke tips å komme med når det gjelder bruk av trapes?

Her er det endel tips om bomhøyde, trapestau etc.

 

Advarsel ifm trapesbruk: Skulle man falle slik at man blir liggende under seilet, og trapestauet holder igjen, svøm MOT MASTA. Svømmer man andre veien, mot akterliket, kommer man ikke opp.... var en dødsulykke pga dette i Oslo for endel år siden. En av de ytterst få ifm brettseiling, hvis ikke den eneste.

Ikke noe farlig bare man vet om det.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Har endelig fått det nye seilet på vannet, og testet i litt sterk vind. du verden for en opplevelse. Vil nok tippe på at det i kastene var bortimot 10-12 sekundmeter vind.

Nesten skummelt med den farten en fikk på brettet, når en fikk det i plan. lettest gikk det når vindkastet begynte litt pent, for å øke kraftig på. Desverre er armene nesten som spagetti etter noen turer i såpass vind. Våger ikke prøve meg på trapes. fikk en kraftig vindkule i seilet som nappet meg elegant i en vakker bue rett i sjøen.

Hvordan hadde det gått med trapes tro?? ser for meg katapult :crazy:

Men du verden for en gøy opplevelse det er å kjenne når brettet løfter seg opp og planer... anbefales

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Trapes er et absolutt must for å seile et planende brett. Man blir utslitt på øyeblikket uten. Jeg har seilt brett i veldig mange år, både regattaer og i bølger, og har aldri opplevd å bli hengende fast i trapesen etter et fall. Har hatt noen katapultfall der jeg ikke kom ut av trapesen før jeg fløy, men som oftest blir du kastet ut av trapestauet i landingen. Kjøp trapes fortest mulig, det er en annen verden, du kan konsentrere deg om manøvreringen og det blir så mye lettere...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hvor stor forskjell er det på et seil på 7 kvm. kontra et på 8,4 kvm tro. Som skrevet over planer jeg i 9-10 sekundmeter vind. Ønsker å plane litt tidligere.

Om du trenger 9-10 sekundmeter vind for å plane med et 7 kvm seil er det noe galt om du ikke veier over 120 kilo. Jeg veide 85kg i mine glansdager og en 7kvm holdt da ned mot 5 sekundmeter vind. Enten har du rigget seilet feil ellers så har du feil teknikk

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

At jeg har feil teknikk, er vel det eneste som er noenlunde sikkert. :giggle: Muligens fungerer seilet på 7kvm dårlig, får ikke tak på vinden. Derfor jeg har lyst å teste med ett annet seil. Fikk beskjed av en erfaren seiler i Arendal, om at seilet hadde for lite nedhal. Så jeg strammet det jeg maktet. Ble noe bedre, men langt fra slik jeg håpet. :smash:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det går fremover, men ikke så fort som jeg skulle ønske. Kjøpte meg et mindre brett i fjor (130 liter), men synes det er vanskelig å holde balansen på dette når det blåser litt. Det store brettet derimot har jeg brukbar kontroll på.

 

Kjøpte meg en slik, den er kjekk når en skal stramme opp riggen.

 

 

07-chn-tug-cleat-1-hand-l.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute å seilte, for noen dager siden. Sammen med en kammerat med utstyr fra 90 tallet. Ble utrolig frustrert når han fosset fra meg... Heldigvis badet han ganske ofte, så utseilt distanse ble mer utjevnet. Men merket med en gang jeg fikk brettet i plan, da tok jeg innpå... men vinden var nok litt i svakeste laget. så det ble mye brøyting av vann. Får håpe det kommer noen glupe tips fra Aquadoren etterhvert her... virket som en erfaren seiler :cheers:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Du finner mange introduksjonsfilmer på youtube, mange gode tips der.

 

Jeg fikk forresten ordnet et fint opplegg for å ha seilbrettene i båten. Gjør det mye enklere, men fortsatt er det et pes å rigge seil ombord..

.

med_daviter2.PNG?attachauth=ANoY7cpxk3zmqM-qNG5KTfbh5psNTcNyhkyfAiCPk4p9uDMc3OyUiKvmvhpg8HJHKhGHZGei0TSgPO29e_9IBlI84sBFdSk2UM1XGIUK7IgC_5tlyUJRCxih4LHmqINp7ID1nRk0DQIk6Z77P-yPQ5a9Z21PK-OMg71r83GPdz7Nz5PgjGJ21YrUiOmmcQ92MMT0vBYYekvH241anPAerTLiTPupkCW6hQlRyt_IktUsiJQVLovXTrk%3D&attredirects=0

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Angående nedhal så går det an å stramme for mye!!!! Generelt kan man si at i lite vind har man lite nedhal mens man i masse vind har masse nedhal. Grunnen til dette er at dess mer nedhal dess mere twister seiler ut i toppen i kastene. Noen seil krever mye nedhal mens andre ikke. Man må se på busen i seilet når det er nok nedhal. Busen skal ligg ca. 1/3 av lengden av seilet fra masten hele veien. Om busen forsvinner i toppen har man strammet for mye. Om busen er stor nede har man strammet for lite.

 

Med uthalet justerer man hvor stor busen skal være. Generell regel er mye uthal i mye vind, mindre i lite vind.

 

Trimming av seil til seilbrett følger noenlunde samme reglene som for seilbåt. Kjenner jeg for lyst å seile brett igjen.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...