Superkul Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 nytt problem med dieselagregatet ............. når jeg tok av sylinder og topp la jeg ikke merke til at støtstengene krysset verandre dvs - di står ikke over rett di blå ringene er der støtstenga står nedi og di røde er der støtstengene dytter ventilene så nå vet jeg ikke hvordan di skal stå - finner ikke tegninger eller noe på nettet av denne heller mase 3500 mariner 4 takt diesel noen som vet hvordan jeg finner ut hvor di skal?? har en teori at stempelet er på topp og jeg tørner motor i gangrettning - stemplet går ned og dermed den første ventil løftern som beg å røre seg er eksos ??? har jeg rett eller ??? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Maskinmeisteren Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 har en teori at stempelet er på topp og jeg tørner motor i gangrettning - stemplet går ned og dermed den første ventil løftern som beg å røre seg er eksos ??? har jeg rett eller ??? Det kommer jo helt an på hvilken takt stempelet står i i utgangspunktet! Du har rett hvis motoren står i topp med alle ventiler stengt, altså i innsprøytningstakta. Da er eksosventilen den neste som skal åpne. Neste gang stempelet er i topp vil en firtakter begynne på sugetakta (innsugsventilen åpner), men da har du jo også et lite tidsrom der begge ventilene er litt åpen. Eksosventilen stenger mens sugeventilen åpner. Hvis begge ventilene dine er stengt og stempelet er i topp (har du noen merker på drivenden... svinghjul eller etc. som forteller noe om dette?) er det riktig slik du sier. Quote Link to post
Superkul Posted February 15, 2009 Author Share Posted February 15, 2009 ikke funnet noe merke der nei Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Er ikke denne motoren ensylindret da? Da har du jo bare to alternativer: Rett opp eller i kryss. Hva som er rett finner du lett ut av når du monterer, hvis du setter dem feil blir ventilklaringen helt vill... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 jo den er ensyl. men det passer begge veier Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Og ventilklaringen er helt grei begge veier? Snodig... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 har en teori at stempelet er på topp og jeg tørner motor i gangrettning - stemplet går ned og dermed den første ventil løftern som beg å røre seg er eksos ??? har jeg rett eller ??? Det stemmer jo forsåvidt; Eksosventil åpner med stempel i bunn og stenger på topp, innsug åpner på topp og stenger i bunn. Så her er det bare å dreie motoren og observere de fire taktene: Innsug, kompresjon, arbeidstakt og utblåsning! Litt fintenking her, så ordner det seg skal du se... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maskinmeisteren Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Dessuten så er det nok slik at sugeventilen står på den sida der du har tegnet inn luftinntaket på motoren din, og eksosen på den sida der eksosutløpet er... hvis motoren stemmer med skissa du har laget? Quote Link to post
Superkul Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 ja det stemmer Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Allan E Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Når stempelet passerer øvre dødpunkt og den ikke skal tenne så veksler ventilene på å være åpne. På vei opp mot øvre dødpunkt blåses eksos ut og etter at ØD er passert suges luft inn. Det er bare denne ene plassen hvor kammene er greie å skille ifra hverandre. Quote Link to post
Hulda Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Du kan jo ringe til MASE Strømaggeregater, Porsgrund og snakke med Ulf. For en penge sender han deg instruksjonsbok på aggeregatet ditt. De holder et meget bra servicenivå. Quote Link to post
Superkul Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 jeg syntes di var meget ålreite på mase - helt til jeg ringte og spurte om akuratt dette - da sa ha at det ikke fantes noe rep eller tegning e.l på dette og jeg fikk lære meg 4 takt motoren tror agregatet er for gammelt til at di har det Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 jeg sendte e post til ruggerini som lager motoren for å høre der også men har ikke fått svar Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hulda Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Ahh, Har du Ruggerini!!! Stakkars mann, det har jeg også. Ruggerini ble kjøpt opp av Lombardini for ca. 8 år siden. Sistnevnte slaktet konkurrenten og kjørte alle delene tilbake til smelteovnene. Pass på at du ikke ødelegger noe. Innsugmanifolden er et spesielt svakt punkt man skal ta vare på. Det er en god ting å merke ventilsaker når man plukker det fra hverandre. Slike deler blir 'samslitte'. Sett stempelet på topp i en slik posisjon at begge ventilarmene er slakke. Juster og du er ferdig. Veldig greit hvis du har tatt ut dysen og har tilgang til stempeltoppen gjennom dysehullet. Quote Link to post
Superkul Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 skulle gjerne hatt en tegning eller manual til motoren her men det er helt umulig å få tak i Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 (edited) Takten på en 4 takter ..... 1-innsugningstakt-stempel på tur ned innsugningsventil åpen eksos stengt 2-kompresjonstakt-stempel på tur opp begge ventiler stengt 3-arbeidstakt-brennstoff er tilført stempel på tur ned begge ventiler stengt 4-utblåsningstakt-stempel på tur opp eksosventil åpen innsug stengt DENNE SYKLUSEN FORUTSETTER AT MOTOREN TURNES I GANGRETNING det er når eksos ut takt avsluttes at innsuget åpner, kalles for at ventilene veksler, innsuget åpner eksosen stenger å takt 1 starter. får enklest å holde orden på om hvor motoren er brukes et begrep som forkortes til TDC (top dead center) da er stemplet i topp begge ventiler lukket. tenningstidspunktet, når drifstoff sprøytes inn og tenningen skjer, oppgis alltid som fortenning BTDC (before top dead center), dvs at etter at innsugningstakten er over og kompresjonstakten tar over, vil drivstoffet sprøytes inn i sylinderen X grader før stemplet kommer helt i topp og arbeidstakten starter.... Edited February 20, 2009 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 (edited) Etter å ha tittet litt på DELETEGNINGEN kan jeg ikke se at noe skal krysses.....kamaksel ligger da i lengderetning på motor og da må jo støtstengene nødvendigvis også stå etter hverandre i lengderetning... Edited February 20, 2009 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 KAN DU LEGGE UT BILDER ?? Quote Link to post
jadal Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Her er jeg ikke helt med.. Vist det er støtstenger er det vell underliggende kam? Og da er det vell bare å skru i sammen får kammen gir åpning og lukking sånn det skal være?? Bare passe på at det er i takt 2-3 veiva står så det ikke blir feil på momente en bruker når en skrur i sammen.. Men jeg er jo ikke noen mekanikker da.. Quote Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 (edited) problemet er at han ikke vet hvilken støtstang som skulle hvor !! dette må bli riktig på første forsøk.....ellers blir det dyrt .... Edited February 20, 2009 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post
Superkul Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 (edited) skjønner hva du mener men di står ikke overett slik at det er noen selvfølge hvor di skal - jeg er usikker på mye men her er jeg bombesikker - di krysser men har du virkelig tegninger av motoren????????????? etter hva jeg tyder av tegningen ligger den kammen i samme retning som veiva og da kommer kammene - en mot sylinder og en fra sylinder og ventilene siden av verandre og yes jeg vil ha dert riktig ikke så blir det ballade har tittet i 2 dager og det finnes ingen indikasjon på hvilken vei motoren roterer heller Edited February 20, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 tegninger....?? tja...kan hende... ..spesifikt hva heter motoren...og modell ...etc etc Quote Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 ta noen bilder av motoren....fra alle sider/ovenfra ...... jah...å legg den ut ! Quote Link to post
Superkul Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 (edited) agregatet heter mase 3500 mariner og motoren har jeg funnet ut i flg sia til mase er en Ruggerini RM 80 mase 3500 mariner dette står med feite bokstaver der så her er det bare å holde tunga rett Det er spesielt viktig å huske på justering av ventiler. Feil klaring kan gi skade på motor blokken, som er en del det ikke lenger er mulig å skaffe Edited February 20, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dieselboy Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Delekatalog og servicemanual .....noe av intresse ?? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.