Jump to content

problemer med ventiler/støtstenge rekkefølgen


Superkul

Recommended Posts

nytt problem med dieselagregatet .............

når jeg tok av sylinder og topp la jeg ikke merke til at støtstengene krysset verandre

dvs - di står ikke over rett

i301791374_65114_4.jpg

 

di blå ringene er der støtstenga står nedi og di røde er der støtstengene dytter ventilene

 

så nå vet jeg ikke hvordan di skal stå - finner ikke tegninger eller noe på nettet av denne heller

mase 3500 mariner 4 takt diesel noen som vet hvordan jeg finner ut hvor di skal??

har en teori at stempelet er på topp og jeg tørner motor i gangrettning - stemplet går ned og dermed den første ventil løftern som beg å røre seg er eksos ??? har jeg rett eller ???

Link to post
har en teori at stempelet er på topp og jeg tørner motor i gangrettning - stemplet går ned og dermed den første ventil løftern som beg å røre seg er eksos ??? har jeg rett eller ???

Det kommer jo helt an på hvilken takt stempelet står i i utgangspunktet! Du har rett hvis motoren står i topp med alle ventiler stengt, altså i innsprøytningstakta. Da er eksosventilen den neste som skal åpne. Neste gang stempelet er i topp vil en firtakter begynne på sugetakta (innsugsventilen åpner), men da har du jo også et lite tidsrom der begge ventilene er litt åpen. Eksosventilen stenger mens sugeventilen åpner.

Hvis begge ventilene dine er stengt og stempelet er i topp (har du noen merker på drivenden... svinghjul eller etc. som forteller noe om dette?) er det riktig slik du sier.

Link to post
har en teori at stempelet er på topp og jeg tørner motor i gangrettning - stemplet går ned og dermed den første ventil løftern som beg å røre seg er eksos ??? har jeg rett eller ???

 

Det stemmer jo forsåvidt; Eksosventil åpner med stempel i bunn og stenger på topp, innsug åpner på topp og stenger i bunn. Så her er det bare å dreie motoren og observere de fire taktene: Innsug, kompresjon, arbeidstakt og utblåsning! Litt fintenking her, så ordner det seg skal du se... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ahh, Har du Ruggerini!!! Stakkars mann, det har jeg også. Ruggerini ble kjøpt opp av Lombardini for ca. 8 år siden. Sistnevnte slaktet konkurrenten og kjørte alle delene tilbake til smelteovnene. Pass på at du ikke ødelegger noe. Innsugmanifolden er et spesielt svakt punkt man skal ta vare på.

 

Det er en god ting å merke ventilsaker når man plukker det fra hverandre. Slike deler blir 'samslitte'.

 

Sett stempelet på topp i en slik posisjon at begge ventilarmene er slakke. Juster og du er ferdig. Veldig greit hvis du har tatt ut dysen og har tilgang til stempeltoppen gjennom dysehullet.

Link to post

Takten på en 4 takter .....

 

1-innsugningstakt-stempel på tur ned innsugningsventil åpen eksos stengt

2-kompresjonstakt-stempel på tur opp begge ventiler stengt

3-arbeidstakt-brennstoff er tilført stempel på tur ned begge ventiler stengt

4-utblåsningstakt-stempel på tur opp eksosventil åpen innsug stengt

 

DENNE SYKLUSEN FORUTSETTER AT MOTOREN TURNES I GANGRETNING

 

det er når eksos ut takt avsluttes at innsuget åpner, kalles for at ventilene veksler, innsuget åpner eksosen stenger å takt 1 starter.

får enklest å holde orden på om hvor motoren er brukes et begrep som forkortes til TDC (top dead center) da er stemplet i topp begge ventiler lukket.

tenningstidspunktet, når drifstoff sprøytes inn og tenningen skjer, oppgis alltid som fortenning BTDC (before top dead center), dvs at etter at innsugningstakten er over og kompresjonstakten tar over, vil drivstoffet sprøytes inn i sylinderen X grader før stemplet kommer helt i topp og arbeidstakten starter....

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post

skjønner hva du mener men di står ikke overett slik at det er noen selvfølge hvor di skal - jeg er usikker på mye men her er jeg bombesikker - di krysser

 

men har du virkelig tegninger av motoren?????????????

 

etter hva jeg tyder av tegningen ligger den kammen i samme retning som veiva og da kommer kammene - en mot sylinder og en fra sylinder

og ventilene siden av verandre og yes jeg vil ha dert riktig ikke så blir det ballade

har tittet i 2 dager og det finnes ingen indikasjon på hvilken vei motoren roterer heller

Redigert av jab (see edit history)
Link to post

agregatet heter mase 3500 mariner

og motoren har jeg funnet ut i flg sia til mase er en Ruggerini RM 80

mase 3500 mariner

 

dette står med feite bokstaver der så her er det bare å holde tunga rett

Det er spesielt viktig å huske på justering av ventiler.

Feil klaring kan gi skade på motor blokken, som er en del det ikke lenger er mulig å skaffe

Redigert av jab (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...