Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) Delekatalog Ruggerini RM 80-81 Servicemanual DSM Mariner 3500 Håper du har litt nytte av dette da ?? Redigert 20.Februar.2009 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jeg klarer ikke å se att det skal bli dyrt med å montere feil pga er det plass til å løfte den ene er det vell plass til den andre også.. og det er vell ikke noe teningspunkt på diesel.. hvor dysene får signaler i fra har jeg ingen fårmening om.. Men vist en oppretter en profil på: http://boatdiesel.com/PDFLIbrary/Search/in...76B85470A040441 går det ann å se hva en finner der.. så ut som at det var bra forklaring på er dobbel (2syl) av den han har... hvertfall ganske lik vil jeg tru.. Men dette kan ikke jeg.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Motoren har el start ..... og svinghjulet i front, startmotor på høyre side....du står ved generatorende (bak) ser forrover.....om det er slitasjemerker på tannkransen på undersiden av tenner, går motoren mot VENSTRE SETT BAKFRA !! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jeg klarer ikke å se att det skal bli dyrt med å montere feil pga er det plass til å løfte den ene er det vell plass til den andre også.. og det er vell ikke noe teningspunkt på diesel.. hvor dysene får signaler i fra har jeg ingen fårmening om.. Men vist en oppretter en profil på: http://boatdiesel.com/PDFLIbrary/Search/in...76B85470A040441 går det ann å se hva en finner der.. så ut som at det var bra forklaring på er dobbel (2syl) av den han har... hvertfall ganske lik vil jeg tru.. Men dette kan ikke jeg.. er selvfølgelig tenningstidspunkt på en diesel !!!!!!!!!!! dysene får ikke signal, men diesel fra dieselpumpen, som igjen styres av registeret i motoren dieselpumpa er som en fordeler på en bensiner, men den leverer diesel til rett dyse til rett tid !!! .....(huff...går det an) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Ojj.. her hadde det skjedd mye mens jeg leitet rundt... Tar en tur i slalombakken så har du sikkert fått hjelpen du trenger innen jeg er til bake.. Lykke til. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
jadal Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 er selvfølgelig tenningstidspunkt på en diesel !!!!!!!!!!! dysene får ikke signal, men diesel fra dieselpumpen, som igjen styres av registeret i motorendieselpumpa er som en fordeler på en bensiner, men den leverer diesel til rett dyse til rett tid !!! .....(huff...går det an) Ok. så diesel dyser har ikke noen elektrisk ventil (som får signaler etter veiv/kam-posisjon) som på bensin. Men får glødepluggene noe ekstra strøm som på plugger? Når det skal tenne? Jeg har bare skrudd på en gammel marna 16-32? (av diesel ting) og den skulle bare ha litt diesel etter den var blitt varm.. Men bensin motor har jeg jammen skrudd på.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Og når en har funnet gangretningen går det fint å finne ut hvilken kam som tilhører hvor......en går da til syklusen til 4 takteren.... om en setter stempel i topp og titter på kammer....ser en begge kamer vende opp (litt på skakke i forhold til hverandre veksler) er man på feil omdreining. turn motor i GANGRETNING til stempel kommer til topp igjen og ingen knaster på kam vises (begge ventiler helt stengt) nå skal motor tenne og fortsette i arbeidstakt.....turn vidre på motor til stempel går forbi bunn, nå skal utblåsningstakten ta over. DA MÅ NØDVENDIGVIS EKSOSVENTILEN ÅPNE !!!! da finner du ut hvor støtstanga til eksosen hører hjemme......så enkelt !! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Ok. så diesel dyser har ikke noen elektrisk ventil (som får signaler etter veiv/kam-posisjon) som på bensin. Men får glødepluggene noe ekstra strøm som på plugger? Når det skal tenne? Jeg har bare skrudd på en gammel marna 16-32? (av diesel ting) og den skulle bare ha litt diesel etter den var blitt varm.. Men bensin motor har jeg jammen skrudd på.. glødeplugger er kun til forvarming av brennkammeret for enklere start av en kald motor....dem er avslått når motor er i drift på en diesel er det kompresjonsvarmeutviklingen som antenner dieselgassen som blir tilført sylinderen Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Har ennå til gode å se støtstenger som krysser hverandre...... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 det har jeg og.......men at dem kan stå litt på skrå...ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) det som er problemet er at det ikke står et j%¤#"%/Y¤ la sted vilken vei den går - ikke ei pil eller noe.............. aldri sett det jeg heller men er det på den ... jAAAAAAAAAAA Redigert 20.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Motoren har el start ..... og svinghjulet i front, startmotor på høyre side....du står ved generatorende (bak) ser forrover.....om det er slitasjemerker på tannkransen på undersiden av tenner, går motoren mot VENSTRE SETT BAKFRA !! leste du ikke dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 finnes det noen grademerker på svinghjulet ??? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Når du ser på maskinens svinghjul, startkrans, drive-end, der hvor den er koblet mot gir eller generator.... så er som regel gangretning moturs. Hvis du vet hva som er ex ventil og hva som er luft så skal dette være lett å finne ut. Når du tørner riktig vei så skal ex åpne først, så luft, så en runde uten at noen ventil åpner....så begynner vi på nytt. Eksos skal ut før luft suges inn... Åpner luft først tørner du feil vei... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 denne motoren har svinghjul i front.....og PTO (power take out) i bakre ende Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 agregatet sitter i båten trangt og jævlig ikke noe tilgang til svinghjul men jeg fikk ut glødepluggen så da skal jeg se om jeg kan tørne den på startern - for å se retninga - så setter jeg en tynn skrutrekker nedi og ser når det er på topp - så får jeg finni ut derfra Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 ikke noe powertake bak heller - i så fall der sitter agregatet til 220 vlten nå Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 PTO....power take out....den delen på motoren en henter ut kraft til framdrift, pumpe, GENERATOR !! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kan du kjøre starter er d jo intet problem !! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Masse jobb til ingen nytte Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) jeg fikk ut dysa og prøvde om jeg fikk kjørt det akuratt...... men tegningene og den andre kommer til nytte - tusen takk Redigert 20.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 vilken vei gikk den ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 hehe det vet jeg ikke brytern sitter på styrpos 1 og agregatet dypt nedi kjellern - prøvde å krtslutte startern men da slo den ikke inn - slår inn med nøkkelbrytern oppe - skal få med meg en i mrg overimrg og få sjekka det Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 den går medurs når jeg ser fra fronten - fikk med meg en i går og fikk kjørt et par runder på startern. i dag / mrg skal jeg sette sammen skiten og fyre - kryss armer og ben Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jorg-1 Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Pussig sammetreff dette her.....jeg kjøpte båt ifjor og fikk med på kjøpet et agregat Fisher Panda 4kw. Dette hadde frosset i stykker slik at tidl eier hadde demontert topp med tilbehør. Motoren er en Faryman og jeg har nå fått tak i deler. Også her krysser støtstengene hverandre da toppen er plassert 90 grader på tvers av kammen. Ser ut til at den sprengskissen ligner faretruende maskinen min....... Ser ut til at jeg får samme runden som deg med å finne rotasjonsretning..... Kan godt legge ut bilder imorgen..... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.