Jump to content

problemer med ventiler/støtstenge rekkefølgen

Superkul

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å se att det skal bli dyrt med å montere feil pga er det plass til å løfte den ene er det vell plass til den andre også.. og det er vell ikke noe teningspunkt på diesel.. hvor dysene får signaler i fra har jeg ingen fårmening om.. Men vist en oppretter en profil på: http://boatdiesel.com/PDFLIbrary/Search/in...76B85470A040441 går det ann å se hva en finner der.. så ut som at det var bra forklaring på er dobbel (2syl) av den han har... hvertfall ganske lik vil jeg tru.. Men dette kan ikke jeg..

Jeg klarer ikke å se att det skal bli dyrt med å montere feil pga er det plass til å løfte den ene er det vell plass til den andre også.. og det er vell ikke noe teningspunkt på diesel.. hvor dysene får signaler i fra har jeg ingen fårmening om.. Men vist en oppretter en profil på: http://boatdiesel.com/PDFLIbrary/Search/in...76B85470A040441 går det ann å se hva en finner der.. så ut som at det var bra forklaring på er dobbel (2syl) av den han har... hvertfall ganske lik vil jeg tru.. Men dette kan ikke jeg..

er selvfølgelig tenningstidspunkt på en diesel !!!!!!!!!!! dysene får ikke signal, men diesel fra dieselpumpen, som igjen styres av registeret i motoren

dieselpumpa er som en fordeler på en bensiner, men den leverer diesel til rett dyse til rett tid !!! .....(huff...går det an)

er selvfølgelig tenningstidspunkt på en diesel !!!!!!!!!!! dysene får ikke signal, men diesel fra dieselpumpen, som igjen styres av registeret i motoren

dieselpumpa er som en fordeler på en bensiner, men den leverer diesel til rett dyse til rett tid !!! .....(huff...går det an)

Ok. så diesel dyser har ikke noen elektrisk ventil (som får signaler etter veiv/kam-posisjon) som på bensin. Men får glødepluggene noe ekstra strøm som på plugger? Når det skal tenne? Jeg har bare skrudd på en gammel marna 16-32? (av diesel ting) og den skulle bare ha litt diesel etter den var blitt varm.. Men bensin motor har jeg jammen skrudd på..

Og når en har funnet gangretningen går det fint å finne ut hvilken kam som tilhører hvor......en går da til syklusen til 4 takteren....

om en setter stempel i topp og titter på kammer....ser en begge kamer vende opp (litt på skakke i forhold til hverandre veksler) er man på feil omdreining. turn motor i GANGRETNING til stempel kommer til topp igjen og ingen knaster på kam vises (begge ventiler helt stengt) nå skal motor tenne og fortsette i arbeidstakt.....turn vidre på motor til stempel går forbi bunn, nå skal utblåsningstakten ta over. DA MÅ NØDVENDIGVIS EKSOSVENTILEN ÅPNE !!!!

da finner du ut hvor støtstanga til eksosen hører hjemme......så enkelt !! :flag:

Ok. så diesel dyser har ikke noen elektrisk ventil (som får signaler etter veiv/kam-posisjon) som på bensin. Men får glødepluggene noe ekstra strøm som på plugger? Når det skal tenne? Jeg har bare skrudd på en gammel marna 16-32? (av diesel ting) og den skulle bare ha litt diesel etter den var blitt varm.. Men bensin motor har jeg jammen skrudd på..

glødeplugger er kun til forvarming av brennkammeret for enklere start av en kald motor....dem er avslått når motor er i drift

på en diesel er det kompresjonsvarmeutviklingen som antenner dieselgassen som blir tilført sylinderen

Når du ser på maskinens svinghjul, startkrans, drive-end, der hvor den er koblet mot gir eller generator.... så er som regel gangretning moturs.

Hvis du vet hva som er ex ventil og hva som er luft så skal dette være lett å finne ut. Når du tørner riktig vei så skal ex åpne først, så luft, så en runde uten at noen ventil åpner....så begynner vi på nytt. Eksos skal ut før luft suges inn...

Åpner luft først tørner du feil vei...

Pussig sammetreff dette her.....jeg kjøpte båt ifjor og fikk med på kjøpet et agregat Fisher Panda 4kw. Dette hadde frosset i stykker slik at tidl eier hadde demontert topp med tilbehør. Motoren er en Faryman og jeg har nå fått tak i deler. Også her krysser støtstengene hverandre da toppen er plassert 90 grader på tvers av kammen. Ser ut til at den sprengskissen ligner faretruende maskinen min.......

Ser ut til at jeg får samme runden som deg med å finne rotasjonsretning.....

Kan godt legge ut bilder imorgen.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...